اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انقلاب اسلامی در بسیاری حوزه­‌ها به توفیقات فوق تصور رسیده است/۶ ویژگی مهم انقلاب

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران گفت: بدون تردید و به اعتراف بسیاری از ناظران سیاسی جهان، انقلاب اسلامی توانسته است در بسیاری از حوزه­ های مورد نظر خود به توفیقات فوق تصوری دست یابد.

انقلاب اسلامی در بسیاری حوزه­‌ها به توفیقات فوق تصور رسیده است/۶ ویژگی مهم انقلاب

ابراهیم کلانتری رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مردم بزرگ ایران، آزادگان جهان و علاقمندان و ارادتمندان به انقلاب اسلامی در سراسر دنیا، و همچنین ضمن گرامیداشت یاد و نام معمار کبیر انقلاب اسلامی، شهیدان والا مقام، و همه تلاشگران عرصه انقلاب درباره ویژگی های اصلی انقلاب اسلامی گفت: بی گمان انقلاب اسلامی ویژگی­ها و مختصات فراوانی دارد که می ­توان از جهات مختلف به واکاوی آنها پرداخت، یعنی هم از جهت زمانی، هم از جهت مکانی، هم از جهت منطقه ­ای، هم از جهت جنبه­ های جهانی، هم از جهت ابزارهای به کار گرفته شده در انقلاب، هم از جهت اهداف و آرمانها، هم از جهت رهبری و نوع آن، هم از جهت شعارها و... .

 

وی افزود: واکاوی ویژگی های انقلاب اسلامی از همه این جهات محتاج ده ­ها پژوهش است که لازم است در جای خود به انجام برسد و البته آثار بسیاری نیز در برخی از این حوزه­ ها منتشر شده است. اما اگر بخواهیم به صورت کلی و جامع سخن بگوییم به نظر می رسد عمده ترین ویژگی های انقلاب اسلامی را بتوان در ۶ ویژگی برشمرد.

* انقلاب برخواسته از اسلام اصیل بود

وی در بیان ویژگی اول اظهار داشت: انقلاب برخواسته از اسلام اصیل؛ بود. بدون تردید خاستگاه انقلاب اسلامی ایران، اسلام ناب محمدی(ص) و آموزه‌های اصیل کتاب و سنت بوده است که از آغاز تا انجام بر همه زوایای پیدا و پنهان آن پرتو افکنده و این‌گونه از ظهور و بروز انحراف در مسیر طولانی انقلاب، چه پیش و چه پس از پیروزی، جلوگیری کرده است. این نخستین ویژگی منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران است.

*  برخورداری از رهبری الهی

کلانتری برخورداری از رهبری الهی را ویژگی دوم انقلاب دانست و گفت: رهبری پیامبرگونه­ امام خمینی (ره) که در اندیشه و عمل تبلور عینی اسلام راستین در این عصر بشمار می­ آید، ویژگی حضور بی کم و کاست اسلام راستین را در همه­ مراحل انقلاب اسلامی تضمین کرد و این خود ویژگی دیگری برای این انقلاب رقم زد که آن را با انقلاب­هایی که در تاریخ جهان پدید آمده­اند، متمایز ساخت.

* مردمی بودن انقلاب

وی مردمی بودن را به عنوان ویژگی سوم برشمرد و افزود: مردمی بودن به معنای واقعی کلمه یکی دیگر از مؤلفه‌های بارز و مثال‌زدنی انقلاب اسلامی ایران است. گرچه احزاب و گروه‌های سیاسی متعددی با مرام‌های فکری و اندیشه‌های متفاوت در جریان مبارزات سیاسی انقلاب حضور داشته‌اند، اما تردیدی نیست که آگاهی، شناخت، جوشش و حرکت توده‌های میلیونی مردم ایران از همه طبقات و لایه‌های اجتماعی، به انقلاب اسلامی از آغاز تا پیروزی و پس از آن، به‌عنوان یک انقلاب صددرصد مردمی، هویت بخشید و مراحل گوناگون آن را با همین ویژگی به سرانجام رسانید.

* وجهه­ فرهنگی بارز

این استاد دانشگاه در توضیح ویژگی چهارم انقلاب تاکید کرد: وجهه­ بارز فرهنگی انقلاب اسلامی ایران یکی از مؤلفه‌های اصلی آن به شمار می‌آید. بی گمان شکاف‌های طبقاتی، سر برآوردن کاخ‌های اشرافی در کنار حلبی‌آبادهای متراکم شهری و تبعیض‌های ناروا در توزیع ثروت ملی، پایه‌های سلطنت پهلوی را با تزلزل جدی روبه‌رو کرده بود؛ اما آنچه توده‌های میلیونی مردم را از طبقات مختلف اجتماعی به صحنه­ی انقلاب اسلامی وارد و در این راه مصمم کرد، مقابله آشکار و ضدیت همه‌جانبه رژیم پهلوی با ارزش‌های اسلامی و فرهنگ و سنن ملی و وابستگی سیاسی و ترویج بی‌هویتی و بی بندوباری مفرط اخلاقی در جامعه آن روز ایران بود.

حجت الاسلام کلانتری ادامه داد: به همین سبب اسلام‌خواهی، توجه به فرهنگ و ارزش‌های ملی، قطع وابستگی به شرق و غرب و استقلال و تکیه بر توان ملی و حاکمیت ارزش‌های الهی بر جامعه از ویژگی‌های اصیلِ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است که آن را از دیگر خیزش‌ها و حتی انقلاب‌های بزرگ جهان متمایز کرده است.

* در هم آمیختن دین و دنیا

وی افزود: مؤلفه­ بارز دیگری که انقلاب اسلامی ایران را بی بدیل و از خیزش‌ها و انقلاب‌های جهان متمایز کرده است، التزام همه‌جانبه و توجه هم‌زمان به سنت اصیل دینی از یک‌سو و روزآمدی و تجدد مبتنی بر علوم و دانش بشری از سوی دیگر است. مقام معظم رهبری در همین خصوص در بیانیه گام دوم فرموده­اند: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی­برد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب­ها را شکست؛ کهنگی کلیشه­ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود».

* هدف قرار دادن آرمان­های بلند بشری

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران اضافه کرد: برخاستن انقلاب از متن اسلام اصیل با برخورداری از رهبری الهی توسط مردمی که خود را در نظر و عمل مؤمن و ملتزم به آموزه­های حیات بخش اسلام ساخته بود، نمی­ توانست و نمی­ تواند در حصار آرمان­های مادی، محیطی، مقطعی و زودگذر محدود شود. به همین دلیل آرمان­هایی که انقلاب اسلامی از آغاز تا کنون در افق نگاه بلند خود قرار داده آرمان­هایی است که نه فقط مردم ستم کشیده­ ایران، که همه­ بشریت در بستر تاریخ در آرزو و جویای آن بوده است.

 

وی تاکید کرد: آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت، اخلاق، برادری، خیرخواهی، یاری به مظلومان، ستیز با ظالمان و مستکبران و شعارهایی از این دست، که همواره در متن و مرکز توجه انقلاب اسلامی قرار داشته، همان قله­های رفیعی است که آرمان­های بلند انقلاب را در مرکز نگاه­های جستجوگر جهانیان نشانده و میلیون­ها قلب تپنده را از سراسر دنیا مشعوف خود ساخته است.

* توفیقات انقلاب اسلامی

کلانتری در ادامه درباره توفقیات انقلاب گفت: بدون تردید و به اعتراف بسیاری از ناظران سیاسی جهان، انقلاب اسلامی توانسته است در بسیاری از حوزه­ های مورد نظر خود به توفیقات فوق تصوری دست یابد.

وی ادامه داد: برچیدن رژیم دو هزار و پانصد ساله پادشاهی، قطع کردن دست ابرقدرتهای سلطه ­گر همچون آمریکا و انگلیس از کشور، احیاء اسلام ناب محمدی (ص) در جهان، عزت بخشیدن به دین و معنویت در جهان بریده از خدا و معنویت، رساندن ایران اسلامی به استقلال بی نظیر در جهان، حرکت دادن کشور در مسیر رشد علمی و خود اتکایی و خودباوری کم نظیر و رساندن ایران به رتبه های برتر علمی جهان، حاکم ساختن بسیاری از ارزشهای الهی بر جامعه ایرانی، آزادی، حق تعیین سرنوشت، ارتقاء اعجازآمیز توان دفاعی کشور، و ده ها موفقیت دیگر که جهانیان را به اعجاب واداشته است، همه از توفیقات بزرگ انقلاب اسلامی حکایت دارند.

کلانتری یادآور شد: البته آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون حاصل شده است، اما در ارزیابی عملکردها نباید هجمه­ های بی امان نظامی، امنیتی، اقتصادی، فکری و فرهنگی استکبار جهانی علیه انقلاب، جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و همچنین ضعف و سوء مدیریت های برخی از مسئولان را نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از موفقیتهای بزرگ این انقلاب آن است که توانسته در طوفان هجمه های دشمنان قسم خورده خود و ضعف مدیریت برخی از مدیران خود زنده بماند و با سربلندی و افتخار به حیات پویای خود ادامه دهد.

* آینده انقلاب اسلامی

رئیس هیأت مدیره انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران درباره آینده انقلاب هم اظهار داشت: امروز علی رغم میل و خواست استکبار و دشمنان قسم خورده و کینه­ توز، انقلاب اسلامی توانسته است بر بسیاری از مشکلات و هجمه ها غلبه پیدا کند، مرزها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و استکبار را هم به لحاظ نظری و هم بلحاظ عملی به چالش جدی بکشاند. نشانه های افول ابرقدرتی آمریکا و صهیونیزم را در مرعی و منظر جهانیان بگذارد، همه هجمه ها و نقشه های استکبار را به فرصت­هایی برای رشد و ارتقاء خود تبدیل بکند.

وی تصریح کرد: بی تردید انقلاب اسلامی همانگونه که اثبات کرده است، از تحریم­های ظالمانه نیز برای رسیدن به یک اقتصاد مقاوم و متکی به منابع داخلی و توان مثال زدنی فرزندان خود استفاده خواهد کرد.

کلانتری افزود: سیل عظیمی که اکنون در فضای رسانه­ ای و شبکه­ های اجتماعی علیه ارزشهای اسلام ناب و انقلاب اسلامی با پول و ثروت ارتجاع عرب و سردمداری استکبار و مزدوری منافقین آلبانی نشین در جریان است نیز در حال مغلوب شدن است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این انقلاب به دلیل برخورداری از نصرت خداوند، اتکاء بر توده مردم آگاه، اسلام ناب، رهبری الهی، و زمان شناسی و ایثار فرزندان ملت راه خود را به خوبی یافته و در مسیر رسیدن به دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی با شتاب در حال پیش روی است. البته ابتلاء و آزمون مستمر در چنین انقلابی بسیار طبیعی است که بحمدالله غالب مردم نشان داده اند که از امتحانات سخت سربلند بیرون می­ آیند و رو سیاهی را به استکبار و ایادی آن هدیه خواهند داد. همانگونه که تا کنون چنین بوده است.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول