اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

زارع: ۵۰ هزار میلیارد تومان منافع بورسی نصیب دولت و تامین اجتماعی شد/ دولتی‌ها عملکرد منفی خود را گردن مجلس می‌اندازند

سخنگوی کمیسون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان منافع بورسی نصیب دولت و تأمین اجتماعی شد، گفت: دولت نظارت خوبی بر بازار بورس اوراق و سرمایه نداشت.

زارع: ۵۰ هزار میلیارد تومان منافع بورسی نصیب دولت و تامین اجتماعی شد/ دولتی‌ها عملکرد منفی خود را گردن مجلس می‌اندازند

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیده زهرا عبداللهی: «سرمایه ما را بدهید، سودِ آن پیشکش»! بورس و نابسامانی در بازار آن مردم را به جایی رساند که حتی راضی بودند اصل سرمایه خود را بدون سود پس بگیرند. همه مسئولان، کارشناسان و اقتصاددانان نیز بر این نابسامانی اذعان داشته و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه ورود کرد. مجلس تاکنون چندین جلسه بورسی با دولتی‌ها برگزار کرده و از دولت خواسته تا ضرر مردم جبران شود.

در همین رابطه به  سراغ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور رفتیم و در این باره با وی به گفت‌وگو نشستیم.

گفت‌وگوی زیر مشروح سخنان رحیم زارع نماینده مردم آباده و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ کل کشور است که از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: آقای دکتر! شعار نمایندگان در بدو ورودشان به مجلس موضوع شفافیت بود و اساساً‌ معتقدند همه چیز باید در یک اتاق شیشه‌ای اتفاق بیفتد و مردم هم همین انتظار را دارند، طرح‌هایی به موازات هم در راستای شفافیت آرا بالا آمدند و الان یک طرح آن در کمیسیون تدوین آئین‌نامه مطرح است که بررسی آن به اتمام رسید و وارد صحن شد اما مردم نمی‌بینند که این طرح تصویب شده باشد، شما چقدر به شفافیت صددرصدی آرا معتقد هستید؟

زارع: در مجلس قبل هم یکی دو بار مطرح شد و رای نیاورد و حتی این اجازه هم گرفته شد، آن اجازه هم بعد عملی نشد. مجلس جای کار کارشناسی است مثلاً لایحه‌ای می‌آید که من مخالفم یا موافقم. شاید برخی جاها مخالفت به ضرر حوزه‌های انتخابیه هم باشد که مثلاً یک نماینده‌ای تصمیمی می‌گیرد، پروژه‌ها و تشکیلاتش، از دولت بخواهند با آن برخورد شود، ولی واقعاً در بحث‌های رای دادن و اظهارنظر در مجلس، چون بحث کارشناسی است، هر کسی عقیدۀ خود را باید بگوید، یعنی من موافقم. به عنوان مثال طرح اقدام راهبردی، چون همه رای دادند فکر کنم دو ممتنع داشت ولی رای اکثریت مجلس مشخص است، رای به این مهمی و حساسی و یک رای قاطع نشان‌دهندۀ‌ شفافیت است.

*مردم باید بدانند رأی نماینده آنها چیست

اینکه قاطبۀ مجلس رای‌شان این است خیلی خوب است، یا در بحث بودجه هم من به عنوان کارشناس روی مالیات اظهارنظر می‌کنم همکار من مخالف است، چه اشکالی دارد؟ و شاید یکسری احتیاط‌هایی مثلاً روی استخدا‌م‌ها باشد، طرح‌هایی برای استخدام‌ها است چند روز پیش برای معلمان بود شاید مثلاً برخی مواقع نمایندگان روی این پروژه‌ها احتیاط کنند به خاطر تحت فشار قرار گرفتن‌شان در فضای مجازی و درمجموع اگر بخواهیم در مورد ما خوب قضاوت کنند و قضاوت واقعی باشد باید آرا شفاف باشد که اظهارنظر نمایندگان و مردم کشور و حوزه انتخابیه بدانند، این مشخص است رای من این است، استدلال من هم می‌تواند پشت آن باشد، آن را امضاء کردیم.

*تعداد موافقان شفافیت آراء در مجلس یازدهم بالاست

فارس: رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفته بودند موافقان شفافیت آرا در اقلیت هستند..

زارع: مجلس قبلی در این موضوع دو طیف بود، الان هم تعداد موافقان بالا است، مثلاً من در شفاف‌سازی برای غیبت نمایندگان موافق نیستم که من دیگر نباید هیچ کاری در حوزه انتخابیه‌ام انجام دهم، در این شاخص شاید من موافق نباشم، مثلاً‌ بعضی از نمایندگان هیچ کاری ارائه نمی‌دهند و ۲۴ ساعته روی صندلی‌شان نشستند حالا مثلاً یک نماینده‌ای وسط صحن ۱۰ دقیقه بانک مرکزی می‌رود، ۵ دقیقه در سازمان برنامه و بودجه می‌رود، ۱ ساعت در وزارت راه و شهرسازی یا وزارت نیرو و غیره تا کارهایی که دولت باید در اجرا انجام بدهد را پیگیری کند؛ من در شفاف‌سازی تنها جایی که مخالفم روی غیبت‌ها است، دوست ندارم مردم بگویند او غیبت کرده است، غیبت کردم دنبال کار شخصی نبودم حتماً‌ دنبال کاری رفتم که برای من و حوزۀ من مهم بوده است یا مشاوری هزار کیلومتر آمده با من کار دارد، به نظرم روی غیب‌ها،‌ حق نمایندگان شهرستان‌ها ضایع می‌شود چون اینها هستند که دنبال کار اجرایی هستند.

به جای نمایندگان تهران شهرداری دارد کار انجام می‌دهد، در سطح ملی بهتر می‌تواند فعالیت کند ولی من که ۴ تا شهرستان دارم حتماً روزانه ارباب‌رجوع می‌آید و قبل از کرونا هر روز ۳۰، ۴۰ نفر به دفتر من می‌آمدند و ۴ نفر از اینها واجب هستند و باید در کمیسیون یا صحن غیبت کنم و آنها را ببینم و آنها هم نمی‌دانند و اگر من نباشم ناراحت می‌شوند، اگر یک قانون بیاید که هیچ نماینده‌ای حق ندارد هیچ کار اجرایی جزء‌ قانونگذاری را انجام بدهد و مردم هم این را قبول کنند مشخص می‌شود ولی ما مجبور هستیم خیلی از جاها امور را پیگیری کنیم.

*گزارش پرونده ویلموتس نهایی شده است

فارس: آقای دکتر! یک وجه دیگر شفافیت که نمایندگان در آن خوب ورود کردند بحث پرونده ویلموتس بود، این پرونده در حال حاضر در چه مرحله‌ای است و نظر قوه قضائیه در این خصوص چیست؟

زارع: هم مجلس و هم قوه‌ قضائیه به ویژه سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده است و آن گزارش نهایی نوشته شد و پرونده افرادی که این قرارداد را بسته بودند الان در قوه قضائیه دادسرای کارکنان دولت است و نظر قاضی نظر نهایی است در مورد کسانی که این قرارداد را بستند و رای او مهم است که قابلیت اجرایی دارد ولی درمجموع قرارداد خوبی برای ویلموتسی که با ساحل عاج ۴۰۰ هزار یورو یا بلژیک ۶۰۰ هزار یورو در سال قرارداد می‌بندد می‌آید در کشور ما قرارداد سالانه۳/۲ میلیون یورو بسته و به ازای هر روزی که در کشور ما بوده ۱ میلیارد تومان گرفته است و مردم از این ناراحت می‌شوند شاید قرارداد قانونی بوده و موارد قانونی رعایت شده و اینها جزء پاک‌ترین آدم‌ها بودند که قرارداد بستند، شاید هم هیچ دخل و تصرفی در قرارداد و دلالی و واسطه‌ای هم نبوده ولی کاش پیشینه ایشان را مطالعه می‌کردند و یک شرط‌هایی هم گذاشته شود که آنها باعث پایبند شدن و ادای وظیفۀ او بشود و مردم از اینها ناراحت هستند.

فارس: شما نمی‌دانید نظر قوه قضائیه چیست؟

زارع: تا حکم صادر نشده نمی‌توان حرفی زد.

فارس: در گزارش محرز شده که تخلف اتفاق افتاده است؟

زارع: نمی‌دانم همه چیز به نظر قاضی برمی‌گردد.

*شستا ساختمان فدارسیون فوتبال را توقیف کرد

فارس: گفتند منبع آن از جیب بازنشستگان شستا بوده؛

زارع: نه منبع پول با قرارداد ویلموتس فرق دارد، شستا آن ۲ میلیون یورویی که پرداخت کرده بود یک پرونده است، قرارداد ویلموتس یک پرونده دیگری است. شستا ساختمان فدارسیون را به نوعی توقیف کرد و حکم اجرایی صادر شد، آن یک پرونده جدا است ولی واقعاً در قرارداد ویلموتس دقت نشده است که یک مربی‌ای نبوده که در یک سطحی باشد که بتواند با این قرارداد بیاید و بعد دستش باز باشد هر وقت دلش بخواهد برود و بعد شکایت هم بکند و به نوعی طلبکار هم باشد، به نظرم یک بی‌دقتی و سهل‌انگاری در آن قرارداد انجام شده است. ما جای قاضی ننشسته‌ایم شاید یک ادله و مستنداتی به قاضی داده باشد، که نظر او شاید تبرئه یا برخورد یا اخطار باشد و هنوز مشخص نشده است.

فارس: آقای زارع از بررسی پرونده‌های مختلف توسط مجلس سخن گفتید، یک پرونده‌ از آقای آذری‌جهرمی و بحث محکومیت او در قوه قضائیه مطرح شد و اظهارنظر آقای روحانی در مورد اینکه گفته بود چنانچه اگر محکومیتی در مورد پهنای باند باشد من را محکوم کنید از طرفی هم اظهارات ضد و نقیضی در این روزها در مورد اینکه مجلس در بورس دخالت نکند، لایحه‌ای که مجلس بخواهد آن را تحت تغییر و اصلاح قرار بدهد را اجرا نمی‌کنیم و از این قبیل اظهارنظرها هم باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و هم باعث یک لج و لجبازی بین دولت و مجلس می‌شود که آن وسط سفره‌ها و اقتصاد مردم قربانی می‌شود.

* 50 هزار میلیارد تومان منافع بورسی نصیب دولت و تامین اجتماعی شد

زارع: اصلاً مجلس نمی‌تواند در بورس دخالت کند، چه دخالتی؟ مجلس دو وظیفه دارد یا نهاد قانونگذار است یا ناظر است، همکاران ما هم که به بورس می‌روند به عنوان ناظر هستند. اگر مجلس وارد این کار می‌شود که بورس چرا به این روز افتاده است؟ خواستۀ مردم است که چه کسی باید از حق مردم دفاع کند؟ نماینده مردم، این چرا اینطوری شده است؟

مثلاً‌ در حوزه تامین اجتماعی و دولت در بورس آن سهامی که بیرون آمده فکر کنم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان منافع نصیب دولت و تامین اجتماعی شد، می‌توانند این منافع را به مردم برگردانند؟ این حداقل کاری است که می‌توانند انجام دهند، حداقل سرمایه‌ای که گذاشتند بگویند این اصل سرمایه شما، سود هم نخواستید به سلامت بروید و من می‌گویم باید بازار سرمایه را تقویت کرد، قبل از این اتفاقاتی که امسال برای بورس افتاد تنها تابلویی که در کشور ما در تحریم‌ها همیشه مثبت بود بورس بود ولی الان به این روز انداختند، بورس در دنیا برای آدم‌های حرفه‌‌ای و کسانی که پول اضافی دارند و اهل ریسک هستند است، نه اینکه در حوزه ما یک نفر زمین کشاورزی‌اش را فروخته، یکی دامش را فروخته، یکی ماشینش را فروخته، آمده سرمایه‌گذاری کرده ولی شما به نحوی مدیریت کردید که امروز اصل سرمایه‌اش هم نیست و حالا امروز این حرف‌های طلبکارانه زده می‌شود واقعاً منطقی نیست و باید فکری به حال اینها شود.

الان مردم به حداقل‌ها قانع شدند و می‌گویند ما چند ماه سرمایه‌ و پس‌اندازمان را گذاشتیم حالا حداقل سرمایه خودمان را داشته باشیم. امروز چیزی که دولت خیلی روی آن مانور می‌دهد یک انتظار بیش از حد بورس در شکوفایی حال و روز اوضاع اقتصادی به وجود آورد، یک انتظار بالایی که گفتند بورس برای آدم‌های حرفه‌ای است، برای کسانی که درآمد مازاد دارند، اهل ریسک هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، آن انتظار بیش از حدی که دولت از بورس به وجود آورد و مجلس گفت مردم چنین کاری کنید و مردم را تشویق کرد، مجلس همیشه از بازار سرمایه حمایت می‌کند ولی اینکه دولت مردم را این مدلی تشویق کند و یکباره شرکت‌های تابع تامین اجتماعی و دولت در یک بازۀ زمانی ۵۰ هزار میلیارد سود به دست آورد جای سوال دارد.

*دولت نظارت خوبی بر بازار بورس اوراق و سرمایه نداشت

یکی از عوامل دیگری که وجود داشت و توسط دولت انجام شد این بود که نظارت خوبی روی بازار بورس اوراق  و بازار سرمایه نداشت، یک نظام قیمت‌گذاری شفاف بر پایۀ‌ تعادل میان عرضه و تقاضا وجود نداشت و دستکاری در قیمت‌ها و این قیمت‌گذاری، سوالات ما از دولت است که ناکارآمدی نظام سرمایه چرا در یک بازۀ‌ زمانی یا آن دخالت‌های غیراصولی و دستکاری قیمت‌ها صورت گرفت؟ مجلس در بورس نه نهاد تصمیم‌گیر بود نه نهاد اجرایی بود و نه اصلاً تشویق می‌کرد، دولت خودش آمد و این دستکاری‌ها بود که به نظام، به سرمایه و درآمد و اعتماد مردم ضربه زد و الان نظر من این است دولت در جاهایی که سود برده حداقل سرمایه مردم را بدهد و خودش سهامدار شود و مردم کنار بروند یعنی حداقل انتظار ما این است و می‌شود بازار سرمایه را تقویت کرد تا اعتماد مردم را به نظام اقتصادی بیشتر کرد و این کاری که انجام شده کار دولت بعد را خیلی سخت کرده است که دولت بعد باید تاوان آن را بدهد.

*دولتی‌ها عملکرد منفی خود را گردن مجلس می‌اندازند

فارس: اعتمادسازی را خود دولت ایجاد کرد...

زارع: چندی پیش یکی از مسئولین اظهارنظر کرده بود که مجلس روغن را گران کرده است، شما الان یکسال است که مشکل روغن دارید و روی ارز ۴۲۰۰ که می‌دهید آنقدر نظارت ندارید که قیمت‌تمام شده ۶ هزار تومان به دست مردم می‌رسد. شما یکسال است مشکل روغن دارید حالا که عملکرد خودتان منفی بوده می‌خواهید گردن مجلس بیندازید!

اتفاقاً ما در ارز یک کار خوبی که کرده‌ایم این است که آن نرخی که دولت آورده بود در همان سامانه (ETS) ما مجوز دادیم برای اینکه قیمت ارز را کنترل کند، ۲ درصد زیر قیمت می‌تواند بفروشد؛ هیچ وقت در بودجه از این حکم‌ها به دولت داده نمی‌شد، یک حکم دادیم تا ۲ درصد زیر قیمت بفروشد و این دو درصد آن مداخلات در قیمت ارز را به نوعی ثابت نگه دارد که نوسان نرخ ارز هم خیلی ضربه به بورس زد، به تولید و زندگی مردم ضربه زد و هم روی قیمت‌ها خیلی موثر بود.‌ اگر نوسان نرخ ارز نبود و مردم می‌دانستند این قیمت است، زندگی‌شان را با این قیمت همسان می‌کردند و پیش می‌روند.

فارس: امکان جبران خسارت وجود دارد؟

زارع: هم می‌شود تقویت کرد و یک تصمیم ملی است و فقط مجلس تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد حتماً‌ باید مجموعه دولت، قوه قضائیه و مجلس و نهادهای تاثیرگذار و تصمیم‌ساز بیایند و یک کاری بکنند تا مردم به همان سرمایه حداقلی خودشان را که گذاشتند راضی هستند بگیرند و سود هم نخواستند.

فارس: در پایان اگر نکته‌ای است بفرمایید.

زارع: یکی از کارهایی که در کشور می‌تواند شفاف‌سازی انجام بدهد و در راستای آن آرمان‌های نظام حرکت کند همین خبرگزاری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها به مردم است.

شما وظیفۀ سنگینی در احقاق حقوق مردم دارید به ویژه الان در بورس و در قیمت‌ها می‌توانید صدای مردم را به مسئولین برسانید و پاسخ را بگیرید و اطلاع‌رسانی کنید. واقعاً ما در مجلس داریم آن تصمیمی را می‌گیریم که درنهایت به نفع نظام و مردم خلاصه می‌شود و این خلاصه تصمیم‌گیری ما در بودجه، کارایی نظام و معیشت مردم است و این بحث‌های سیاسی که انجام می‌شود ما هیچ سوءنیت و منافعی در بودجه جز منافع ملی نداریم و ما دوست داریم یک کار ملی انجام شود و شعارهای اصلی نظام در عمل پیاده شود و انشاءالله من فکر می‌کنم بودجه سال آینده مانند سال‌های رونق ما، در پروژه‌های عمرانی در حمایت از حوزه صنعت، کشاورزی و حوزه‌های مختلف می‌‌تواند اثرگذار باشد.

من فکر می‌کنم سال آینده با این بودجه و تجربه‌ای که در مجلس وجود دارد، می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات را برطرف کند و انشاءالله دولت هم بودجه را اجرا کند و این تنش‌هایی که رسانه‌ای شده در عمل اثرگذار نباشد چرا که برای همۀ ما یک چیز مهم است و آن هم مردم است.

فارس: از توضیحات شما ممنونیم.

زارع: سلامت باشید؛ من هم از شما ممنونم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول