اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت الله اراکی: مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند/ لزوم توجه حوزه‌های علمیه به فقه کلان

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند، گفت: حوزه‌های علمیه ما باید به فقه کلان بپردازد.

آیت الله اراکی: مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند/ لزوم توجه حوزه‌های علمیه به فقه کلان

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، آیت‌الله محسن اراکی امشب در آیین رونمایی از محصولات جدید هیئت‌ اندیشه‌ورز اقتصاد وافتتاحیه مقطع پیشرفته پودمانی اقتصاد که در مدرسه عالی نواب برگزار شد، اظهار کرد: طاعت یعنی اراده حاکم و اراده تابعِ اراده حاکم وجود داشته باشد، اگر چنین موضوعی شکل گرفت و مردم تابع اراده برتر شدند، یعنی همه وحدت پیدا می‌کنند و جامعه شکل می‌گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تک مضراب‌هایی در کلام حضرت امام(ره) وجود دارد که پشت آن یک دنیا حرف است، برای مثال ایشان فرمودند که فقه متعارف برای جامعه کنونی کافی نیست، ما فقهی داریم که آن با پیدایش حکومت اسلامی نیاز به این فقه به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه ما دو نوع مکلف داریم، یکی آن است که وجود حاکم رکن شکل‌گیری آن نیست، ادامه داد: مکلفی وجود پیدا می‌کند، چه حاکمی باشد و چه نباشد، آدم اگر در یک جزیره تنها هم زندگی کند مکلف است و کارهایی مانند غذاخوردن انجام می‌دهد.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: اما اگر حکومت و جامعه‌ای شکل گرفت و مُقوم آن حاکم بود، یعنی همان کسی که اراده می‌کند و اراده او بر جمعی از مردم نفوذ دارد، اراده آنها نیز تابع اراده او می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن تاکید بر اهمیت مردم در شکل گیری جامعه، متذکر شد: اگر تعداد زیادی مردم وجود داشته باشند، اما هر کدام براساس اراده خود پیش بروند، جامعه‌ای شکل نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: جامعه که شکل گرفت، یک اراده کلان پیدا می‌شود، زیرا شخصیت انسانی به اراده او است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه اقامه حکم خداوند در زمینه واجب بوده و این از مسلمات فقه اسلامی است، تاکید کرد: این رفتار جمعیست و حاکم می‌خواهد تا مردم از حاکم اطاعت نکنند، حکومت برپا نمی‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما این حرف را قبول نداریم که گفته می‌شود مشروعیت حکومت با خدا است، اما مقبولیتش با مردم است.

وی با بیان اینکه البته که مشروعیت با خدا بوده و او است که باید حاکم را انتخاب کند، یادآور شد: اما درمورد مقبولیت مردم مکلف به اطاعت از حاکم الهی و موجد هستند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه مردم به حکومت الهی وجود می‌دهند و آنها فاعل هستند، موجودیت حکومت اسلامی به مردم است، اضافه کرد: اگر مردم از حاکم اطاعت نکنند، مسئول هستند، اما حکومت شکل نمی‌گیرد، بنابراین، مردم نقش مهمی در حکومت اسلامی دارند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اینکه امام تاکید بر مردم داشتند، همین معنا را دارد، نه اینکه مردم مبنای مشروعیت باشند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد با سیاست مالی فرق دارد، متذکر شد: اقتصاد آموزش و پرورش همان سیاست مالی است، اقتصاد یک پدیده اجتماعی است، یعنی روابطی بین جامعه دارای حاکمیت پدیدار می‌شود که این روابط مربوط به مسائل تولید، توزیع نخستین، تولید ثانوی بعد مبادله و مصرف هستند.

آیت الله اراکی افزود: این پنج مسأله کلان همه فعل جامعه و پدیده بانک یک فعل اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تا شما حکومت و پیوند اجتماعی از طریق حاکم نداشته باشید، موضوعی به نام بانک پیدا نمی‌شود، تاکید کرد: رسانه هم یک فعل اجتماعی است و در سایه پیدایش یک حکومت و یک جامعه دارای حاکم پیدا می‌شود، مربوط به فقه کلان است و احکام آن با فقه متعارف و جزئی متفاوت است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول