اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فاجعه آماری رژیم پهلوی در کهگیلویه و بویراحمد/ قبل از انقلاب نه خانه بهداشت داشتیم و نه یک کیلومتر راه اصلی

با مقایسه عملکرد رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد پی خواهیم برد که خدمات رژیم گذشته در بسیاری از بخش‌ها و حوزه‌ها گاه نزدیک به صفر بوده، استانی که تا پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه اصلی نداشت.

فاجعه آماری رژیم پهلوی در کهگیلویه و بویراحمد/ قبل از انقلاب نه خانه بهداشت داشتیم و نه یک کیلومتر راه اصلی

خبرگزاری فارس کهگیلویه و بویراحمد؛ ترنم بهنیا- استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کوچک از نظر وسعت و جمعیت در جنوب غربی کشور واقع شده، استانی تمام کوهستانی که همچون نگینی در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین کوهستانی  و صعب‌العبور بودن یکی از دلایل مهجور ماندن و محرومیت استان در گذشته بوده است و البته کینه‌ای که حکومت پهلوی از مردم استان به دل داشت نیز از مهم‌ترین دلایل محرومیت و عقب‌ماندگی و عدم توسعه استان به شمار می‌رود.

استان کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه

این استان با مساحت ۱۶۲۶۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران از شمال با استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری از شرق با فارس از جنوب با فارس و بوشهر و از غرب با خوزستان همسایه است جمعیت استان طبق آن چه که آمار می‌گوید در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار نفر است.

این استان کوچک سرشار از ذخایر و منابع آبی بی نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگل های گسترده دارای دو اقلیم آب و هوایی متفاوت است پر آب ترین منطقه جنوب غربی ایران و دومین تولید کنند آب کشور به شمار می‌رود.

اگر بخواهیم به جاذبه‌های طبیعی استان اشاره کنیم منابع آبی، رودخانه های پر آب، آبشارهای  زیبا،  پوشش گیاهی بی نظیر، با تنوع بسیار از درختان مختلف جنگلی به همراه گونه های جانوری متعدد می توان اشاره کرد.

استانی با ۲۵ درصد تولید نفت کشور

در حوزه اقتصادی می‌توان به جایگاه رفیع استان دربخش صنعت نفت اشاره کرد که بنا بر آمارهای رسمی کشور ۲۵ درصد نفت کشور از میادین نفتی  این استان استخراج می شود از این رو استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان یکی از مناطق بسیار مهم و دومین تولید کننده نفت کشور به حساب آورد.

این استان دارای بزرگترین معدن فسفات به همراه معادن سیلیس، گوگرد، مس، سنگ های تزئینی به همراه ذخایر عظیم خاک‌های نسوز و صنعتی کشور است این استان با وجود منابع آبی فراوان و اقلیم بی نظیر، سد خاکی شاه قاسم و سد بزرگ کوثر به همراه سایر زیر ساخت های صنعتی  شرایط  مناسبی  جهت رشد و توسعه و سرمایه گذاری گسترده دربخش صنعت و معدن را فراهم آورده است.

کهگیلویه و بویراحمد در تعداد گونه گیاهان دارویی با کل اروپا برابری می‌کند

کهگیلویه و بویراحمد برخوردار از هزارگونه گیاهی، حدود ۶۰ درصد کل تیره های گیاهی کشور و ۲۵ درصد تیره های گیاهی شناخته شده در جهان را داراست همچنین مساحت جنگل‌های استان شصت درصد مساحت کل استان است که از این حیث مقام اول کشور را دارد.

ایستادگی مقابل خصم رضاخانی دلیل محروم ماندن استان

اما با همه این داشته‌ها و ظرفیت‌های ناب و استعدادهای برتر استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره پهلوی هیچ گونه پیشرفت و توسعه‌ای نداشت و محرومیت‌هایی که امروزه باقی مانده به دلیل عدم توجه به استان بوده و شاید یکی از دلایل دیگر آن موضع‌گیری و مخالفت مردم استان در مقابل رژیم ستمشاهی بود که حماسه تنگ تامرادی و نبرد با خصم رضاخانی از دیگر دلایل بی‌توجهی به استان بوده است.

یکی از راه‌های ضربه زدن و انتقام از مردم استان از سوی رژیم گذشته بی‌توجهی به امر سوادآموزی بوده به نحوی که درصد بالایی از مردم استان در دوره گذشته از سواد محروم بودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و در قالب نهضت سوادآموزی علم و دانش درب خانه همه کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را زد و بنا به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان انقلاب سوادآموزی در این استان آغاز شد.

استانی که فقط ۲۸ درصد مردم آن سواد داشتند

مدیرکل آموزش و پرورش استان می‌گوید: در سرشماری پیش از انقلاب از مجموع جمعیت بیش از ۶ سال استان تنها ۳۱ درصد باسواد بوده است.

این مسوول گفت: در سرشماری صورت گرفته در سال ۵۵ در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال هم جمعیت  ۲۸.۸۶ درصدی باسواد بودند.

وی افزود: اما در سرشماری سال ۹۵ تعداد افراد باسواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۲.۷ درصد شد  این درصد برای ۶ سال به بالا به رقم ۸۴.۴ درصد رسیده است.

به گزارش فارس؛ اگر از راه و جاده به عنوان محور توسعه هر نقطه یاد کنیم استان کهگیلویه و بویراحمد از حیث جاده‌های ارتباطی یکی از ضعیف‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رفت.

بسیاری از مناطق روستایی و صعب العبور استان کهگیلویه و بویراحمد راه دسترسی نداشتند و همین موجب شده بود تا کشاورزی و دامداری و صنعت و آموزش در روستاهای استان وجود نداشته باشد.

استانی که حتی یک کیلومتر راه اصلی نداشت

در همین خصوص مدیرکل راه استان به وضعیت اسفناک راه‌ها در دوران پهلوی اشاره می‌کند که کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی یک کیلومتر راه اصلی نداشت اما بعد از انقلاب اسلامی ۲۸۲ کیلومتر راه اصلی احداث شده است.

همچنین طول‌ راه‌های آسفالته که قبل از انقلاب صفر بود به ۲۸۲ کیلومتر پس از انقلاب رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طول راه‌های فرعی در کهگیلویه و بویراحمد ۵۹۱ کیلومتر بود که پس از انقلاب به ۸۹۱ کیلومتر افزایش یافت. راه‌های فرعی آسفالت شده هم از ۲۱۰ کیلومتر قبل از انقلاب به ۷۹۶ کیلومتر افزایش یافت.

وی عنوان کرد: قبل از انقلاب تعداد راه‌های شنی و خاکی  ۷۳۴ کیلومتر بود که با تلاش‌های صورت گرفته بعد از انقلاب به ۳ هزار و ۶۰۷ کیلومتر افزایش یافت.

استانی که در حال حاضر ۸۹۰ کیلومتر راه اصلی دارد

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر کل راه‌های استان شامل ۴ هزار و ۳۸۰ کیلومتر راه روستایی، ۸۹۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۶ هزار کیلومتر است،  در حالی که قبل از انقلاب طول کل راه‌های استان ۹۵۰ کیلومتر بود.

نیک‌اقبالی با بیان اینکه در حال حاضر در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در حال اجرا است، افزود: اعتبار طرح‌های حوزه راه استان ۵۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد  بیان کرد: تعداد پروژه‌های راهسازی در راه‌های اصلی و بزرگراه ۴۷ مورد بوده که میزان پیشرفت فیزیکی ۲۵ مورد از این طرح‌ها بیش از ۵۵ درصد است، دو پروژه استان هم در حال تجهیز کارگاه است و ۵ پروژه به مبلغ ۶۵ میلیارد تومان به مناقصه رفته است.

در حوزه ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد ورزشگاه آن چنانی نداشت و در کل استان شاید ۳ زمین چمن ورزشی آن هم در شهرهای بزرگ استان مثل گچساران و یاسوج وجود داشت که نمی توان نام آن را ورزشگاه بگذاریم.

ورزشگاه ۵۰۰ میلیارد تومانی هدیه انقلاب به جوانان کهگیلویه و بویراحمدی

اما با پیروزی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص نیز به پیشرفت‌های زیادی داشت به نحوی که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یک ورزشگاه بزرگ و مدرن ۱۵ هزار نفری دارد که کل ارزش آن در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در سایر شهرستان‌ها نیز زمین چمن به اندازه کافی احداث شده و در بیشتر روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار استان سالن‌های سرپوشیده چند منظوره ورزشی و چمن مصنوعی احداث شده است به نحوی که جوانان و نوجوانان روستایی برای گذران اوقات فراغت خود در همان روستا از امکانات ورزشی استفاده می‌کنند.

قبل از انقلاب فقط سه سالن ورزشی وجود داشت و امروز ۱۱۷ فضای ورزشی، استادیوم، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و سالن های ورزشی در رشته های مختلف در اختیار مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 لوله‌کشی آب روستاها کمی بیش از انگشتان دو دست!! 

در حوزه آب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها به اندازه کمی بیش از انگشتان دو دست روستای با آب لوله‌کشی داشت در حالی که متوسط آورد آبی رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در فصل های پربارش افزون بر ۱۰ میلیارد مترمکعب و در فصل‌های خشکسالی ۸ میلیارد متر مکعب است.

بنا به آمار رسمی پیش از انقلاب تنها ۱۸ روستا در استان دارای آب لوله کشی بود، اما هم اینک یک هزار و ۴۷۲ روستای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.

جمعیت شهری استان قبل از انقلاب ۸۵ هزار نفر بود اما اکنون افزون بر ۴۰۰ هزارنفر از مردم استان در مناطق شهری از این خدمات استفاده می‌کنند.

مهار کردن روان آب‌ها به برکت انقلاب بود در بحث تامین آب ۲ سد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در حال بهره برداری بوده و علاوه بر اینکه بخش عمده ای از مردم استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند می شوند آب شرب سایر استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان بخش های استان فارس از محل این سدها تامین می‌شود.

شبکه فاضلاب اکنون به روستاها نیز رفته است!

در زمینه فاضلاب پیش از انقلاب فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب بود اکنون ۴۰ درصد شهرهای استان به سیستم فاضلاب مجهز هستند و مابقی در دست اقدام هستند و جالب اینکه در تعدادی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است.

به گزارش فارس طبق آمار در چهار دهه انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۰ سال رسیده است بهبود شاخص مرگ و میرکودکان، مرگ مادران باردار، دفع بهداشتی زباله و فاضلاب روستایی از جمله خدمات حوزه سلامت بعد از انقلاب است.

استانی که حتی یک خانه بهداشت هم نداشت

 ارتقای مراکز سلامت استان از ۲۳ مرکز به ۸۷ مرکز از دیگر شاخص‌های بهداشتی استان است قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون به ۳۶۵ واحد رسیده است چیزی به نام هیئت علمی در حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و اکنون تعداد ۱۷۸ عضو هیئت علمی در این شاخه در استان مشغول به فعالیت هستند بعد از انقلاب تعداد دانشکده های حوزه بهداشت و درمان از صفر به ۵ دانشکده رسیده است قبل از انقلاب دانشجویی در این حوزه نبود اما هم اینک ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی استان مشغول تحصیل هستند.

به گزارش فارس؛ قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و ۱۵۰ تخت در دست بهره برداری رسیده است.

قبل از انقلاب ۵۰ پزشک در استان مشغول خدمت بودند اکنون ۸۰۰ پزشک در مناطق مختلف استان به بیماران خدمت رسانی می‌کنند برخورداری استان از آمبولانس پیش از انقلاب 8 دستگاه و اکنون ۹۶ دستگاه در استان خدمت می‌دهند همچنین برخورداری از دو فروند بالگرد، ۳۹ پایگاه اورژانس، ۱۷۰ داروخانه، ۶ کلینیک دندانپزشکی و ۷۸ تخت ویژه از دیگر خدمات انقلاب به استان در حوزه سلامت است.

از نبود خانه بهداشت تا فعالیت ۱۰ بیمارستان تفاوت عملکرد دو رژیم

به گزارش فارس؛ سخن گفتن و بیان تفاوت خدمات انقلاب در حوزه پزشکی و درمانی و بهداشتی با خدمات دوران گذشته قیاس مع ‌الفارق است قبل از انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت اکنون بیش از ۱۰ بیمارستان در استان وجود دارد.

طبق آن چه که آمار می‌گوید قبل از انقلاب اکثر روستاهای استان فاقد برق بودند اکنون ۵۶ هزار و ۳۹۸ خانوار روستایی از نعمت برق بهره مند شده‌اند طرح هادی قبل از انقلاب در هیچ یک از روستاهای استان اجرا نشده بود اکنون ۱۰۰۷ روستای استان دارای طرح هادی هستند.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول