اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

دهه فجر، فرصتی برای شکرگزاری

روزهای دهه‌ فجر، فرصت خوبی است که پیر و جوان، زن و مرد به ارزیابیِ اتفاقات و حوادثی که بعد از پیروزی انقلاب رخ داده است پرداخته و نتایج و ثمرات این انقلاب بزرگ را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

دهه فجر، فرصتی برای شکرگزاری

خبرگزاری فارس؛ یادداشت مهمان ـ سیدمحمدجواد سایبان: شکرگزاری، ساده ترین و لذت بخش ترین راه برای استفاده هرچه بیشتر از نعمت های پروردگار یکتاست. نعمت های خداوند مانند یک اقیانوس بی انتها و بیکران است و کسی می تواند از تمام این نعمت ها بهره مند شود که شکرگزار و قدرشناس باشد. یکی از خواص شکر، زیاد شدن نعمت است. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدید؛ [1] اگر سپاسگزاری کنید بر نعمت هایتان می افزایم و اگر ناسپاسی کنید، یقینا به عذابی شدید گرفتار خواهید شد.» با نگاهی گذرا به تاریخ  می بینیم که بسیاری از اقوام گذشته به خاطر کفران نعمت، از نعمت های الهی محروم شده وگرفتار شدند.

حقیقت شکر و مراحل آن

حقیقت شکر در این است که انسان نعمت‏ هایی را که خداوند به او ارزانی داشته، در مسیر صحیح استفاده نموده و از خرج کردن آن ها در مسیر معاصی و گناهان بپرهیزد. اما می‌توان در یک تقسیم بندی برای شکر سه مرحله را ذکر کرد:

۱. شکر قلبى: به این معنا که تصویر و یاد نعمت در ذهن و دل باشد. مرتبۀ قلبى شکر، فهم نعمت است و این که نعمت، محصول عطا، لطف و رحمت خداوند است.

۲. شکر زبانى: به معنای ستایش زبانى نعمت­ دهنده است. شکرگزار در این مرحله به تمجید و تسبیح  نعمت دهنده می­ پردازد و در حد فکر و توان خود، او را می­ ستاید.

۳. شکر عملی:  سپاس گزاری عملی در برابر نعمت دهنده به این است که انسان تلاش کند نعمت­ های خدا را در راه نافرمانی او به کار نگیرد، بلکه از آن ها برای اطاعت و عبادت او کمک جوید.

یکی از نعمت های بزرگی که خداوند به ما ارزانی داشته است، حکومت اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه حکم فرماست. شاکر بودن در برابر این نعمت الهی باعث می شود تا ثمرات و نتایج آن بیش از پیش شامل حال ما گردد.

روزهای دهه‌ی فجر، فرصت خوبی است که پیر و جوان، زن و مرد به ارزیابیِ اتفاقات و حوادثی که بعد از پیروزی انقلاب رخ داده است پرداخته و نتایج و ثمرات این انقلاب بزرگ را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. انقلابی که با فراهم کردن زمینه برای اجرای احکام و فرامین الهی  بر روی کره خاکی، بزرگ ترین خدمت را به بشریت کرد و این همان نعمت بزرگی است که شکر آن بر ما واجب است.

رهبر معظم انقلاب دامت برکاته با بصیرتی مثال زدنی و در درکی بالا نسبت به این نعمت بزرگ الهی می فرمایند: «دو تشکر برما لازم است: اول شکر الهی با کمال خشوع و تواضع، که این توفیق را نصیب ملت ایران کرد؛ این حرکت عظیم، این کار بزرگ، این نهضت تاریخ‌ساز، به دست ملت ایران و با رهبری امام بزرگوار انجام گرفت؛ نظام اسلامی تشکیل شد؛ حرکت ملت ایران به سمت خدا، به سمت اهداف الهی، به سمت ارزش های الهی آغاز شد. هیچ نعمتی از این بالاتر نیست و شکر الهی بر این نعمت بزرگ همیشه لازم است و در ایام دهه‌ی فجر، لازم تر. دومین تشکر، تشکر از ملت ایران است؛ وفاداری کردند، جوانمردی به‌ خرج دادند، گذشت کردند، ایثار کردند، شجاعت نشان دادند، بصیرت به‌خرج دادند؛ حضور دائمی خود را در طول این سال ها آن چنان حفظ کردند که این نهال با همه‌ی خطرها، با همه‌ی مشکلات، روزبه ‌روز تنومندتر شد، بارورتر شد، بالنده‌تر شد. امروز، مَثَل همان شجره‌ی طیبه‌ای است که خداوند در قرآن فرمودند: «أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماء [ابراهیم/ 24] ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است.» وثمرات و آثار آن پشت سر هم و فراوان  شامل حال ما می گردد.»[2]

دهه‌ی فجر، در حقیقت، مقطع رهایی ملت ایران از باطل است. این روزها بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است. زیرا در سایه ی انقلاب، باطل جای خود را به حق داد و اتفاقات به گونه ای رقم خورد که همه ی مردم بتوانند از برکات اسلام بهره مند شده و از آثار آن استفاده کنند. تولد انقلاب اسلامی در واقع یک ولادت جدیدی برای اسلام بود.

جایگاه اسلام در انقلاب ایران

مقام معظم رهبری درباره ی اسلامی بودن انقلاب ایران و دهه فجر می فرمایند: «خیال نکنید دهه‌ی فجر منهای اسلام، چیزی است. دهه‌ی فجر منهای اسلام، یک پول هم ارزش ندارد. دهه‌ی فجر، آن آیینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دوره‌های تاریک و قرون خالیه، باید می‌نشستیم وتنها  اسمی از اسلام می‌آوردیم.»[3]
انقلاب مورد نظر اسلام، انقلابی است که عوامل، محتوا، رهبری، روش، اهداف و خصوصیات دیگر آن کاملاً اسلامی بوده و در راستای تأمین و تحقق ارزش های الهی برپا شده باشد.

چنین انقلابی نه تنها تداوم یافته انقلابی است که با ظهور اسلام و آغاز رسالت پیامبر خاتم  صلّی الله علیه و آله  در چهارده قرن پیش تجلی یافت بلکه اساساً ریشه در انقلاب‎ ها و نهضت‎ های توحیدی انبیاء گذشته از آدم تا خاتم دارد که قرآن کریم در آیات متعددی بر این اتصال و استمرار انقلاب توحیدی اسلام به ان

قلاب ها و حرکت‎ های توحیدی پیامبران گذشته تأکید می‎ ورزد. [4] به عنوان نمونه حضرت ابراهیم خطاب به قوم خود می فرمایند: «وَ إِن تُکَذِّبُواْ فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِکُمْ  وَ مَا عَلىَ الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِین؛ [5] اگر شما (مرا) تکذیب کنید (جاى تعجب نیست)، امت هایى پیش از شما نیز (پیامبرانشان را) تکذیب کردند وظیفه فرستاده (خدا) جز ابلاغ آشکار نیست.» یعنی مخالفت و تکذیب شما خللی در حرکت جهادی و انقلابی ما برای رسیدن به اهداف آرمانی ندارد.

وظیفه‌ای که بر دوش ماست

دفاع از دستاورد های انقلاب، حفظ عزت ملی، ایستادگی در مقابل لشکرکشی های تبلیغاتی دشمن، بصیرت و صبر به همراه پیشرفت علمی برای رسیدن به آرمان های مقدس انقلاب از مهم ترین وظایف یک فرد انقلابی است. انقلاب، پرچم عزت این ملت است و ملت، این پرچم را در دست استوار خود محکم نگه خواهد داشت و به فضل پروردگار تسلیم امام زمان ارواحنا فداه خواهد کرد.

پی نوشت

[1] سوره ابراهیم، آیه7
[2] خطبه‌های نماز جمعه تهران، 14 بهمن 1390
[3] بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسؤولان ستاد برگزاری دهه‌ی فجر،11 دی ماه 1369
[4] سوره نساء، آیات 163و 165 /سوره  عنکبوت، آیه 18 / سوره حدید، آیه 25
[5] سوره عنکبوت، آیه18

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول