اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

پیوند علاقه و تلاش رمز موفقیت مدال آور المپیاد فیزیک

دارنده مدال نقره المپیاد فیزیک گفت: کسی که المپیاد را شروع می‌کند باید علاقه زیادی به موضوع داشته باشد و با این علاقه زیاد خود به خود جذب مبحث می‌شود.

پیوند علاقه و تلاش رمز موفقیت مدال آور المپیاد فیزیک

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همت و تلاش را با یکدیگر پیوند زده و در سایه علم‌آموزی توانسته پلی به سمت موفقیت بزند. علی تلاشان از دانش‌آموزانی است که اکنون در پایه دوازدهم دبیرستان قدوسی مشغول تحصیل است.

کسب مدال نقره در سی و سومین دوره المپیاد ملی فیزیک محصول تلاش و موفقیت او است که می‌تواند تلنگری باشد که با استفاده از وقت، امکانات و استعدادهای خود بتوانیم در رشته خود به عنوان فردی موفق جلوه‌گر شویم.

در گفت‌وگو با علی تلاشان به عنوان یکی از جوانان پرتلاش و موفق در جریان عوامل دستیابی به موفقیتش قرار گرفتیم کسی که با برنامه‌ریزی و نظم خاصی، از استعداد و توانمندی خود به طور مطلوب استفاده کرده و الگویی ارزنده برای جوانان محسوب می‌شود‌. 

 

فارس: مسابقات المپیاد در چه شرایط و با چه ویژگی هایی برگزار می شود.

المپیادها اغلب در قالب مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم(دوره تابستانه) و مرحله چهارم(دوره طلاها) و مرحله جهانی برگزار می‌شوند که برای بعضی المپیادها مانند فیزیک مرحله‌ای مانند آزمایشگاه نیز اضافه می‌شود.

 

فارس: روزانه چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

نکته اصلی در المپیاد این است که به طور عملی ساعت درس خواندن معنا ندارد زیرا کسی که المپیاد را شروع می‌کند باید علاقه زیادی به موضوع داشته باشد و برای این علاقه زیاد دانش‌پژوه خود به خود جذب مبحث می‌شود و زمان بیشتری برای این امر صرف می‌کند.

 

فارس: به کسانی که می‌خواهند رشته فیزیک را انتخاب کرده و وارد فضای رقابت المپیاد شوند چه توصیه‌ای دارید؟

در مورد انتخاب رشته پیشنهاد می‌کنم دانش‌آموزان راهنمایی یا متوسطه اول که وقت آزادتری دارند، موضوعات مورد علاقه خود را پیگیری کنند و به بررسی بپردازند که آیا آن موضوع را دوست دارند یا تنها می‌خواهند اطلاعات سطحی را بیاموزند.

باید در رشته‌های مختلف مقداری عمیق‌تر وارد شوند زیرا اطلاعات رشته‌ها دارای دو بخش سطحی و عمیق است و به نظر من، که دانش‌آموزان بخش عمومی آن را دوست ندارند ولی به مفاهیم عمیق‌تر بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

 

فارس: والدین چه اندازه به شما در کسب این موفقیت کمک کردند؟

والدین و افرادی که با یک فرد المپیادی در رابطه هستند بسیار تأثیر گذار هستند. والدین اگر تمام قد پشت فرزندشان نباشند و شرایط را برای او فراهم نکنند، دانش‌پژوه نمی‌تواند تلاشش را در راستای درست پیش ببرد و به موفقیت دست پیدا کند. خانواده‌ام خیلی به من لطف داشتند و کمک کردند که از آنها سپاسگزارم.

 

فارس: فکر می‌کردید رتبه‌ای در المپیاد کسب کنید؟

از بخشی به بعد در المپیاد شما به طور عملی سطح خودتان را می‌دانید، ولی از آنجایی که سطح رقبای دیگر معلوم نیست زیاد نمی‌توان در مورد رتبه صحبت کرد.

 

فارس: چه دوره‌هایی در مسیر موفقیت به شما کمک کرد؟

در دوره‌هایی که از سوی اساتید برگزار می شود شرکت کردم و حتی با یکی از مدال آوران سال‌های گذشته کلاسی داشتم و از معلومات او استفاده کردم.

زمانی که دانش‌آموزان در مسیر المپیاد قرار می‌گیرند، بیشتر از مدال و رتبه، از مسیر آموختن و اکتشاف لذت می‌برند، به همین دلیل به اندازه‌ای که دانش‌آموزان در کنکور استرس دارند، در جلسه المپیاد چنین چیزی وجود ندارد.

 

فارس: رمز موفقیتتان را چه می‌دانید؟

از هر فرد المپیادی این سؤال و بپرسید در پاسخ علاقه را مطرح می‌کند که در مورد من هم صدق می‌کند.

 

فارس: مطالعه فیزیک چه جذابیتی برای شما دارد؟

مطالعه فیزیک بطور خاص، حس اکتشاف، شناخت طبیعت و همچنین ناشناخته‌هایی را دارد که تصورش را نمی‌کردیم.

به ویژه در مراحل بالاتر المپیاد که مباحث به تدریج پیشرفته می‌شوند این حس شناخت پیچیدگی‌های طبیعت بسیار لذت‌بخش است.

 

فارس: به نظر شما استعداد و امکانات در موفقیت چه اندازه مؤثر است؟

به نظرم استعداد که از علاقه نشأت می‌گیرد بسیار مؤثر است. به اندازه‌ای که اگر علاقه نداشته باشید به طور عملی نمی‌توانید در این راه موفق شوید.

در مورد امکانات نیز، درست است که دانش‌آموزان پایتخت خیلی جلوتر هستند ولی امکانات همه چیز نیست و می‌توان با همین امکانات موجود هم به موفقیت‌های خوبی رسید.

 

فارس: کسانی که به فیزیک علاقه‌مند هستند چگونه می‌توانند در این زمینه موفق باشند؟

من خودم هنوز به آن اندازه شاید پیش نرفته باشم و تجربه نداشته باشم، ولی در المپیاد فیزیک خیلی باید تلاش کرد و پیگیر بود و نباید منتظر کسی ماند.

در زمانی که ما شروع کردیم هنوز المپیاد چندان در قم رایج و معمول نبود، امیدوارم از این به بعد شرایط بهتر شود.

 

فارس: آیا کسی بوده که الگوی شما باشد؟

کسانی بودند که خیلی به آنها علاقه‌مند بودم و هستم ولی درباره الگو این امر صحت ندارد.

 

فارس: آیا از سوی آموزش و پرورش مورد حمایت قرار گرفتید؟

خیر.

 

فارس: چه وسایلی بهترین کمک را به شما در موفقیتتان کردند؟

تلفن همراه و اینترنت در حال حاضر بهترین منبع و مرجعی هستند که همیشه کمکم کردند و همراهم بودند.

 

فارس: چه توصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند در این مسیر قدم بردارند دارید؟

همان‌طور که گفتم، زود شروع کنید، تلاش کنید و پیگیر باشید و خودتان سعی کنید سطح خودتان را ارتقا دهید. از نکات بسیار مهم خانواده و محیط خانه است که خیلی به دانش‌پژوه کمک می‌کنند.

 

فارس: اگر سخن و مطلبی دارید، بفرمایید؟

از کمک‌های خانواده‌ و استادم و همچنین از دوستم حسن براتی که مدال برنز المپیاد فیزیک امسال را کسب کرد و این راه را با هم شروع کردیم و به پایان رساندیم و دوستان دیگر المپیادی که من به عنوان نماینده کوچکی از آنها امروز صحبت می‌کنم، بسیار سپاسگزارم.

امیدوارم همه دانش‌آموزان استان و کشور بتوانند علاقه خود را دقیق بشناسند و بدون مشکل ادامه بدهند. والدین نیز به دانش‌آموزان مستعد کمک کنند و اجازه دهند در مسیری که به آن علاقه دارند به دنبال علم بروند.

مصاحبه: ایمن سادات موسوی نژاد

انتهای پیام/78003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول