اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ایده‌ها و سرمایه‌های کوچکی که به تولید منجر شد

۲۰ نفر از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی شهرستان فردیس به استان معرفی شدند که از این تعداد ۵ نفر به جمع برترین‌های استانی راه پیدا کردند.

ایده‌ها و سرمایه‌های کوچکی که به تولید منجر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، ابوالفضل اینانلو، فرماندار فردیس در آئین تجلیل از برترین‌های کشاورزی در شهرستان فردیس، با تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی به عنوان مهمترین منبع تأمین نیازهای مردم، گفت: مهمترین نیازهای کشور با دستان تولیدکنندگان بخش کشاورزی انجام می‌شود و استان البرز از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری در کشور محسوب می‌شود.

فرماندار فردیس با بیان اینکه فردیس با وجود وسعت کم، اقدامات و پیشرفت‌های مهمی در حوزه کشاورزی داشته است، گفت: با توجه به وجود مراکز مهم کشاورزی استانی و کشوری از جمله پژوهشکده کشاورزی و مرکز نهال و بذر، مرکز عالی امام خمینی(ره) و غیره در فردیس این شهرستان موفق شده تا در  تولید محصولات زراعی وباغی در استان پیشرو بوده است.

فردیس دو هزار و 200 هکتار فضای کشاورزی دارد

در ادامه نیز علیرضا بدری، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردیس، میزان سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی  در فردیس را ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: محصولات عمده زراعی شهرستان فردیس در سال ۹۹ گندم‌، جو، کلزا، ذرت و سایر گیاهان علوفه ای در هزار و ۱۰۰ هکتار و محصولات عمده باغی شامل سیب، گلابی، هلو، شلیل، آلبالو،گیلاس و نهالستان‌ها در هزار و صد هکتار و محصولات گلخانه ای از جمله توت فرنگی، سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، گل و گیاهان زینتی نیز در سطحی حدود ۱۰ هکتار در فردیس وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه دام و طیور ۱۰ واحد صنعتی و ۵۲ واحد سنتی در شهرستان فردیس وجود دارد، اظهار کرد: جمعیت دام سبک در شهرستان ۱۰ هزار و ۵۰۰ راس و دام سنگین ۳هزار و ۳۶۰ رأس است که سالانه بیش از ۳۶۶ تن گوشت قرمز در فردیس تولید می‌شود. همچنین ۵ واحد تولید طیور در فردیس وجود دارد که ۴ واحد گوشتی فعال با تولید سالانه ۱۴ هزار قطعه و ۱۱۲ تن گوشت مرغ فعال است و واحد  مرغداری تخم‌گذار تعطیل است.

رئیس جهاد کشاورزی فردیس به مشکلات حوزه دامپروری اشاره کرد و افزود: در این حوزه کمبود نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو و سویا مشکلاتی را برای دامداران در تهیه خوراک جایگزین ایجاد کرده که این امر در تولید شیر و گوشت دام اثرگذار است.

وی در بخش دیگری با اشاره به پتانسیل تولید و صادرات ماهی‌های زینتی در شهرستان فردیس، بیان کرد: ۱۵ مزرعه پرورش ماهی با تولید ماهی‌های سردابی، گرمابی و زینتی در فردیس وجود دارد که سالانه بیش از ۳ میلیون قطعه ماهی زینتی در شهرستان تولید می‌شود. همچنین با وجود هزارو ۴۶۰ کندو در شهرستان، ۱۹ تن عسل در سال تولید می‌شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه اقدامات موثری که در حوزه آب و خاک شهرستان فردیس انجام شده است، افزود:  از مجموع اراضی زراعی و باغی در سطح شهرستان فردیس در ۵۵۰ هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده، ۷۲۱ هکتار از این اراضی در دست مطالعه  برای اجرای آبیاری تحت فشار و ۳۷۳ هکتار نیز در حال اجراست.

بدری به ظرفیت توسعه مشاغل خانگی در فردیس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۷ بهره بردار در حوزه مشاغل خانگی در فردیس وجود دارد و حدود ۷۰ پرونده داریم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

 

گفتنی است؛ در این مراسم ۵ نفر از تولیدکنندگان بخش کشاورزی فردیس که در جمع برترین تولید کنندگان کشاورزی استان قرار گرفته بودند؛ تقدیر شد.

مهدی خطیبی، ۳۷ ساله مدیر عامل واحد نمونه تولید کننده ماشین آلات ادوات و تجهیزات کشاورزی با تولید سالانه ۲۰ دستگاه ماشین و ادوات مختلف کشاورزی، مجید پورکاشانی ۳۹ ساله  تولید کننده نمونه میوه‌های هسته‌دار  با میانگین ۳۵ هزار کیلوگرم در هکتار، رضوان کرمی جلوگیره ۳۶ ساله بانوی نمونه کارآفرین در تولید بسته بندی و فروش ادویه به میزان ۵ تن در سال، سعید طرلانی پرورش دهنده نمونه‌ ماهی‌های زینتی به میزان بیش از ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی در سال، سید نصراله شاهرخی بهره بردار نمونه سیستم آبیاری بارانی و مدیریت بهینه در مصرف آب از طریق اجرای سیستم آبیاری بارانی در ۱۱۷ هکتار به عنوان برترین تولیدکنندگان کشاورزی فردیس معرفی شدند.

رضوان کرمی بانوی کارآفرین فردیسی نیز که در حوزه بسته بندی ادویه جات کار می‌کند و به گفته خودش همیشه دوست داشته کاری مستقل برای خود داشته باشد؛ کار را با فروش طلاهایش و با سرمایه ای حدود ۲۰ میلیون تومان شروع کرده و حالا برای خود و خواهرش و ۴ بانوی دیگر شغل و درآمد ایجاد کرده است.

 مشکل خانم کرمی تامین  سرمایه برای خرید دستگاه ها بسته بندی و نصب برچسب است.

 

 

سعید  طرلانی، تولید کننده برتر در حوزه تولید ماهی‌های زینتی هم  از سال ۸۰ کارش را با ۳ میلیون تومان آغاز کرده و حالا ۳ مرکز پرورش ماهی دارد و برای ۳۵ نفر به طور مستقیم و هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

طرلانی می‌گوید که از  یکسال و نیم پیش به دنبال دریافت مجوز راه اندازی چهارمین مرکز پرورش ماهی در شهرک ناز است که هنوز موفق به دریافت آن نشده است.

مشکلات طولانی بودن بوروکراسی اداری و یا  تخصیص وام‌ها برای اغلب آنهایی که ایده تولید در سر دارند وجود دارد، اما همه همت این تولید کنندگان برتر را ندارد. امیدواریم با حمایت مسؤولان در سال رونق تولید شاهد شکوفایی  هرچه بیشتر ایده های ناب تولیدکنندگان و رونق تولید و اشتغال در فردیس باشیم.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول