اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دارابی: پایان «مصلحت» را عامدانه انتخاب کردیم/ روایت «عدالت خواهی» در دل درامی جذاب

کارگردان فیلم سینمایی «مصلحت» گفت: پایان بندی متفاوت با جریان داستان است این تضاد را عامدانه انجام دادم . اینکه فیلم تلخ و گزنده نباشد که مخاطب را اذیت بکند تجربه ای است که صورت گرفت و امیدوارم مخاطب بپسندد.

دارابی: پایان «مصلحت» را عامدانه انتخاب کردیم/ روایت «عدالت خواهی» در دل درامی جذاب

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «مصلحت» با نام قبلی «مصلحت نظام» فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، نخستین محصول سینمایی مشترک حوزه هنری و سازمان اوج بوده که در باشگاه فیلم سوره تولید شده است.  این فیلم داستان روزهای انقلاب را روایت می کند. روایتی که با انتخاب سوژه ای جنایی پلیسی مسایلی که مطرح می کند مابه ازای دغدغه های امروز جامعه را دارد. این فیلم موفق شد در اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را به خود اختصاص دهد.

حسین دارابی کارگردان درباره انتخاب فیلمنامه «مصلحت» در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: بین قصه هایی که برای کار کردن انتخاب می کردم، قصه مصلحت برایم جذابیت بیشتری داشت با این که قصه در دهه پنجاه رخ می دهد اما حرف به روزی دارد. قصه در زمان اوایل انقلاب و پایان دهه 50 می گذرد اما دغدغه به روزی دارد و ما سعی کردیم حرف های امروز جامعه را که جامعه امروز هم مبتلا به آن است در قصه آن روزگاران بگنجانیم. طرح و ایده اولیه مربوط به یکی از دوستانم بود که با همکاری فیلمنامه نویسان آقایان احمد حیدریان، احسان ثقفی و خودم به مرحله ساخت رساندیم و گروهی تمام کارها مربوط به فیلمنامه انجام دادیم.

تلاش کردم فیلم مخاطب پسند باشد و از ریتم نیفتد

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر فکر می کنید مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند گفت: اولین و مهمترین هدف ما مخاطبین بودند می خواستیم کار را برای مخاطب بسازیم و جذاب باشد به همین دلیل از نوع قصه ای که روایت می شود به آن دقت کردیم این که  چقدربه درستی روایت شود که  از ریتم نیفتد و مخاطب با آن همراه شود.  از نوع  فیلمبرداری ، تدوین و کارگردانی و..  اولویت ما مخاطب بوده که برایش جذاب باشد و داستان ریتم خوبی داشته باشد  ما تلاشمان را کردیم در  بازخوردهایی که از مخاطبان در سینماهای مردمی می بینم  فید بک‌ها  خوب است و مردم فیلم را تا آخر می بینند.

کارگردان فیلم تحسین شده «علمک» درباره تغییر نام فیلم گفت: کار را با اسم موقتی به نام «پدری»  جلوی دوربین بردیم و  درگیر تولید شدیم و نتوانستیم به نام دیگری فکر کنیم و نام را تغییر دهیم. بعد که فیلم ساخته شد به اسم مصلحت نظام رسیدیم که ارشاد موافقت نکرد مصلحت را پیشنهاد به ارشاد دادیم که مورد موافقت قرار گرفت.

لحظات سختی در ساخت فیلم بر من گذشت

وی درباره شرایط تولید فیلم توضیح داد: به لحاظ تولید  شرایط خوبی داشتیم تیم حرفه ای خوبی در کنارم بودند. حوزه هنری برای یک فیلم اولی تا یک سقفی هزینه می کرد که خوب و متعارف بود. ما کار تاریخی می ساختیم و شرایط سخت بود. همه همدل بودند. البته لحظات سختی بر من گذشت. فیلم اول من بود. هیچ وقت این قدر تایم سر صحنه نبودم با این که کارهای زیادی در حوزه فیلم کوتاه انجام داده بودم اما برای من کار سخت تر بود باید تیم حرفه ای را  مدیریت و با دوستان تعامل می کردم تا کار به درستی پیش برود. آقای شفاه هم به عنوان تهیه کننده بسیار کمک کردند و همدلانه همه همکاری کردند.

نقد مصلحانه و ایجاد فضای گفت و گو

دارابی در پاسخ به این سوال که باشگاه سوره شرایطی فراهم کرده که آثاری خلق شود تا نقدی به جامعه داشته باشد گفت: نگاه باشگاه سوره یک نگاه گسترده تری است تلاش می کند روی فیلمسازان جوان سرمایه گذاری کند که سالهاست این کار را انجام می دهد و  محصولات و خروجی هایش هم در سینمای حرفه ای خوب بودند از جمله آقایان  خردمندان، محمد حسین امانی و دوستان هستند اما نقدهایی به جامعه و شرایط امروز دارد که تلاش می کند این نقدها را به گونه ای مطرح کند که هم مخاطب پسند و در عین حال مصلحانه باشد. تلاش شده انتقادات برعلیه نظام و اعتقادات خودمان نباشد و  دغدغه مندی ها به گونه ای طرح شود که فضای  گفت و گو را باز کند و فکر می کنم اتفاق خوبی است که امیدوارم این راه ادامه پیدا کند.

پایان بندی تلخ و گزنده نیست/ تضادی عامدانه

کارگردان فیلم کوتاه «دایو» درباره پایان بندی فیلم توضیح داد: درباره پایان بندی خیلی بحث کردیم کلنجار رفتیم با تهیه کننده، تدوینگر، دوستان مختلفی که فیلم را دیدند اما به این نتیجه رسیدیم که این پایان بندی را در نظر بگیریم منتظر  بازخورد‌های  مردم  هستیم. پایان بندی متفاوت با جریان داستان است این تضاد را عامدانه انجام دادم زیرا بالاخره براساس الگویی داشتیم فیلم را می ساختیم که مخاطب راضی از سینما  بیرون برود. اینکه فیلم تلخ و گزنده نباشد که مخاطب را اذیت بکند تجربه ای است که صورت گرفت و امیدوارم مخاطب بپسندد.

روایت عدالت خواهی در دل درامی جذاب

دارابی درباره ویژگی فیلم از نگاه خودش به عنوان کارگردان توضیح داد: دغدغه عدالت خواهی و مساله آقازادگی در جامعه امروز مطرح است. سوء استفاده از حرف های ارزشی اول انقلاب دیده می شود که بسیار از آن حرف ها سؤ استفاده می شود. عدالت خواهی دغدغه روز مردم است تلاش کردیم این دغدغه را با درامی جذاب به تصویر بکشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول