اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

برخی مدارس کاملا کنکور محور عمل می‌کنند

کارشناس آموزش و پرورش گفت: بعضی از مدارس کاملا کنکورمحور عمل می‌کنند و با در نظر نگرفتن چارچوب درسی آموزش و پرورش و دریافت شهریه‌های فراتر از میزان تعریف شده، تمام تمرکزشان بر کنکور است و شاید این بزرگترین آسیب برای آموزش و پرورش است.

برخی مدارس کاملا کنکور محور عمل می‌کنند

حجت‌الله بنیادی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: در شرایط کنونی چاره‌ای جز ادامه دادن کنکور نداریم؛ به هر شکلی که بخواهیم عمل کنیم، رقابت برای دانشگاه‌های برتر وجود خواهد داشت و تمامی دانش‌آموزان کشور نهایتا به سد کنکور برخورد می‌کنند، زیرا نظام متناسبی در کنکور نداریم.

وی در خصوص کنکور به دو نظام اشاره کرد و گفت: از نظام‌‌های خیلی مهم، نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی است که در سند تحول بنیادین هم به این دو نظام توجه شده است؛ به این معنا که آموزش و پرورش مکلف شده از دوره‌ ابتدایی و حتی دوره پیش دبستانی نسبت به شناسایی و ثبت منظم استعداد و توانمندی دانش‌آموزان و کودکان اقدام کند؛ به شکلی که بعد از دو سال تحصیل از حضور یک دانش‌آموز و حتی بیشتر در نظام آموزش و پرورش، هم خود فرد بتواند نسبت به توانمندی‌هایش شناخت پیدا کند، هم پدر و مادرش به استعدادهای فرزندشان پی ببرند. همچنین اگر هر فرد دیگری پرونده این دانش‌آموز را مطالعه کرد، بتوانند تشخیص دهد که این فرد چه استعدادها و توانایی‌هایی دارد و در آینده برای چه حرفه و مشاغلی مناسب است.

وی استعدادیابی و هدایت تحصیلی را یک راه حل اساسی دانست و بیان کرد: برای کنکور و رقابت‌های منفی که هر ساله شاهدش هستیم که عدالت آموزشی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد، یک راه‌حل اساسی است.

کارشناس‌ آموزش و پرورش ادامه داد: بحث دیگری که باید به آن توجه شود، نظام اشتغال است. اگر اشتغال و فرصت‌های شغلی، بر اساس شایستگی‌ها و استعداد افراد به آنها داده شود، امروزه در کشور به این شدت با کنکور مسأله‌ای نخواهیم داشت.

بنیادی با اشاره به اینکه در بخش نظام صنعتی به نظام اشتغال توجه نمی‌شود، اظهار کرد: در نظام صنعتی به میزان توانایی، شایستگی و واقعیت‌های فرد توجه نمی‌کنند، بلکه نگاه می‌کنند فرد از کدام دانشگاه مدرک گرفته است و نگاه قبلی و پیش داورانه‌ای وجود دارد که اگر فرد از یک دانشگاه معمولی مدرک گرفته بدرد ‌نمی‌خورد و اگر از یک دانشگاه خوب مدرک گرفته باشد، توانمند است.

وی در راستای صحبت‌هایش در خصوص نظام اشتغال، افزود: در برخی از شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی تقریبا به کارگیری نیروهای انسانی‌شان بر مبنای شایستگی افراد شده است. حتی بعضی از این شرکت‌ها به این سمت و سو رفتند که به مدرک فرد توجه نمی‌کنند؛ به طور مثال می‌گویند اگر متقاضی چنین شغلی هستید، این شغل یکسری ویژگی‌ها را می‌خواهد، اگر شایستگی‌اش را داری خودت را اثبات کن و بر این مبنا اشتغال رقم ‌می‌خورد.

کارشناس آموزش و پرورش اضافه‌ کرد: بنابراین برای حل ریشه‌ای و بلندمدت کنکور باید این دو نظام را در کشور سامان دهیم؛ یکی نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی که وظیفه آموزش و پرورش است و سند تحول بنیادین بر عهده آن گذاشته است و دیگری نظام اشتغال و شایسته‌گزینی است که تقریبا وظیفه تمامی نهادهای کشور بوده و متولی بخش دولتی آن سازمان اداری و استخدامی است که باید این سازوکار را اصلاح کند.

بنیادی با اشاره به اینکه اگر نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی مستقر شود هر دانش‌آموزی بنابر استعدادش از قطار تحصیلی پیاده می‌شود، اذعان کرد: اگر کسی در کار هنری یا رانندگی استعداد و علاقه دارد، ضرورتی ندارد که لیسانس ادبیات را بگیرد و بعد شغل رانندگی را انتخاب کند، بلکه در همان دوره راهنمایی می‌تواند درباره ماشین‌ها اطلاعات کسب کند و ما نیز می‌توانیم در همین حرفه توانمندش کنیم.

وی ادامه داد: اگر نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی باشد، قطار تحصیلی که بچه‌ها از ابتدا سوارش می‌شوند همه را مقابل دروازه کنکور پیاده نمی‌کند؛ بلکه بنا بر استعداد هر فردی آنها را پیاده می‌کند.

کارشناس آموزش و پرورش راهکار دیگر را نظام آموزش عالی دانست و افزود: نظام آموزش عالی باید متناسب با نیازهای کشور رشته‌هایش را گسترش دهد و اگر احیانا کسی علاقه‌مند بود فراتر از نیاز کشور در رشته‌ای تحصیل کند.

بنیادی با بیان اینکه حذف کنکور هیچگاه جواب نخواهد داد، اظهار کرد: عدالت آموزشی هم با بحث کنکور خدشه دار شده است؛ زیرا بعضی از مدارس کاملا کنکور محور عمل می‌کنند و با در نظر نداشتن چارچوب درسی آموزش و پرورش، دریافت شهریه‌های فراتر از میزان تعریف شده، تمام تمرکزشان برکنکور است و شاید این بزرگترین آسیب برای آموزش و پرورش است.

وی افزود: به نظرم با این راهکارها می‌توان آینده بهتری را برای کشور رقم زد، چون درگیری و تنشی که جوانان دارند و اینکه بعد از چندین سال تحصیل نمی‌توانند به شغل متناسب دست پیدا کنند از نتایج منفی نبودن نظام مبتنی بر استعدادیابی و پذیرش نادرست در کنکور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول