اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دیوار برلین ذهن

منطق جمهوری اسلامی ایران تعامل با دنیاست برای حفظ و توسعه منافع ملی‌اش به جز دو استثنا؛ اسرائیل و آمریکا.

دیوار برلین ذهن

کمیل خجسته نوشت: چرا نه شرقی نه غربی؟ متفقین با اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ش، توانستند پل پیروزی جنگ جهانی دوم را به‌وجود آورند و از راه ایران وارد شوروی شوند و با ارتش آلمان درگیر شوند. این اتفاق موجب شد که آلمان‌ها تا برلین عقب‌نشینی کنند. عقب‌نشینی بی‌فایده‌ای که در نهایت موجب شد برلین به دست شوروی بیفتد و در پایان جنگ با یک دیوار به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شود. شرق به شوروی رسید و غرب به امریکا و دوستانش. 

همین شرقی و غربی نماد تقسیم دنیا به دو بلوک شد که یا باید شرقی بودی و کمونیست و یا غربی و لیبرال و سیاست‌ها و زندگیت تابع یکی از دو می‌شد. در مقابله با این تقسیم عالم، تلاش‌هایی شد که معروفترینش جنبش‌عدم‌تعهد بود. هرچند که در مقام عمل آن‌ها هم تسلیم شرق یا غرب بودند تا اینکه در ایران انقلابی شکل گرفت که یکی از پایه‌ای ترین شعارهایش نه شرقی، نه غربی بود. 

۱۹۹۰م دیوار برلین فروریخت، شوروی فروپاشید و آرایش قدرت در دنیا تغییر کرد. امریکایی‌ها اسم این دوره را نظم نوین جهانی گذاشتند. آن شرقی از بین رفت و غربی ماند که می‌خواست همه در نظم و زیر دستور او قرار گیرند.

منطق انقلاب اسلامی چه می‌گوید؟

به فرمایش امیرالمومنین(ع) این انسانی که در مقابل توست، یا برادر دینی توست، یا شریک خلقتی توست و به‌هرحال، یک انسان است. در اسلام، به مسلمانان دستور داده شده است که حتی کسانی که از لحاظ دین و عقیده، بر خلاف شما هستند، با آنها هم خوبی کنید.

این منطق می‌گوید با «آن کفاری که بر سر ایمان شما و دین شما با شما به جنگ برنخاستند به آنها نیکی هم بکنید و خدای متعال نیکوکاران را دوست می‌دارد.» پس منطق جمهوری اسلامی ایران تعامل با دنیاست برای حفظ و توسعه منافع ملی‌اش به جز دو استثنا. اسرائیل و امریکا که همه تلاششان را می‌کنند تا ایران را تحریم کنند. داعش را به جانش بیندازند. اگر بتوانند عزیزترین فرزندان ملت را به قتل برسانند و ...

منطق انقلابی به دنبال توسعه روابطش با دنیاست. از شرق که چین است با فناوری‌های خوب ارتباطاتی و ... روسیه با امکانات پیشرفته که اتفاقا آن‌ها هم به دلیل داشتن منافع راهبردی مشترک به دنبال ایجاد روابط راهبردی هستند تا پانزده همسایه چسبیده به مرزهای ایران با بازاری 600 میلیون نفری تا کشورهای اروپای دوم و افریقایی و در نهایت امریکای جنوبی که در اوج همین تحریم‌ ها نفت‌کش‌مان تا آنجا می‌رود و بار خالی می‌کند و پول‌ش را می‌آورد.


دیوار برلین ذهن

دنیا بزرگ است. چندین نوع واحد پولی وجود دارد که می‌شود روابط تجاری را با ارز کشورهای دیگر و یا با استفاده از فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال ایجاد کرد اما تجارت کشور اسیر تبادل با دلار شده است. دلاری که تحریم شده است را حاضر نیستند کنار بگذارند و حدود ۷سال است که اقتصاد را معطل بفرمای همان ۴ کشور غربی کرده‌اند.

واقعیت اینست که دیوار برلین فروریخته اما عده‌ای ذهنشان یا همچنان در دوقطبی جغرافیایی شرقی-غربی مانده است یا خود را در نظم نوین امریکایی تعریف می‌کنند. چه اینهاو چه آن‌ها؛ برخلاف منطق انقلاب سیاستشان موجب می‌شود ایران نتواند با همسایگان و دوستانش و با آنانی که منافع مشترک دارد ارتباط برقرار کند و ایران را در انزوا قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول