اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

فجر ۴۲ | انقلاب ما دست آمریکا را از کشور قطع کرد و آنها از همین جهت ناراحتند/ حاضر نیستیم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حاضر نیستیم به انقلاب لطمه‌ای وارد شود گفت: انقلاب ما دست آمریکایی‌ها را از کشور قطع کرد و آنها از همین جهت ناراحتند و در هر موضوعی در مقابل ما قرار گرفته و مواضع خصمانه اتخاذ می‌کنند.

فجر ۴۲ | انقلاب ما دست آمریکا را از کشور قطع کرد و آنها از همین جهت ناراحتند/ حاضر نیستیم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه آرمان ملی گفت‌وگویی با محمدهاشمی‌رفسنجانی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق صداوسیما انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 

آمریکایی‌ها استقلال کشور را زیر سوال برده بودند

- ایران قبل از انقلاب و در رژیم شاه از هر جهت به قدرت‌های بیگانه متکی بود و از زمانی که شاه در سال ۱۳۲۰ روی کار آمد در مقاطع مختلف متفاوت عمل می‌کرد. ابتدا تابع انگلیسی‌ها و سپس آلمانی‌ها بود. این رویه تا اواخر سال ۱۳۲۹ و اوایل ۱۳۳۰ که ملی شدن صنعت نفت را داشتیم برقرار بود.

- پس از آن و به خصوص از زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲شاه تابع آمریکایی‌ها شد و کشور در اختیار آنها بود. به طوری که حدود ۶۵ هزار کارشناس آمریکایی در ایران حضور داشت و آنها در اداره کشور دخالت می‌کردند و استقلال کشور را تا حد زیادی زیر سوال برده بودند.

شاه بر مبنای منافع آمریکا عمل می‌کرد

- سفارت آمریکا در ایران مرکز حفظ منافع آمریکا در خاورمیانه بود و آمریکایی‌ها می‌گفتند که اگر کل کشورهای خاورمیانه را داشته باشیم اما ایران را نداشته باشیم هیچ نداریم و برای حفظ منافع خود به ایران نیازمندیم.

- همه این مسائل نشان می‌داد که ضریب وابستگی رژیم شاه به آمریکا زیاد بود و بر مبنای منافع آمریکا عمل می‌کرد.

- حتی هویدا در سال‌های پایانی نخست وزیری خود اظهار داشت که ما به اندازه ۳۰ روز می‌توانیم گندم تولید کنیم و باید از خارج وارد کنیم. در حالی که ایران کشوری بود که صادر کننده گندم، مواد غذایی و کشاورزی بود اما به جهت وابستگی به بیگانگان تبدیل به کشوری وابسته و تحت سلطه شده بود.

پیش از انقلاب خفقان عجیبی بر کشور حاکم بود

- در بحث آزادی نیز اینگونه بود که پیش از انقلاب خفقان خیلی عجیبی بر کشور حاکم بود.

- وقتی کودتای مرداد ۱۳۳۲ انجام شد و شاه در سال ۳۲ برگشت از او می‌پرسند که می‌خواهد سلطنت کند یا حکومت که می‌گوید می‌خواهم حکومت کنم. در همین راستا به پیشنهاد و طراحی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سازمان اطلاعات و امنیت داخلی و خارجی در یک ساختار با عنوان ساواک ایجاد شد و جنایت‌هایی را در جهت شکنجه و حذف مخالفان انجام داد.

- این بود که مردم طی همان سال‌ها که از آزادی‌های بسیار محدودی برخوردار بودند و از جنایات ساواک و رژیم شاه نیز در سلب آزادی‌های خود به تنگ آمده بودند علیه رژیم شاه به خیابان ریختند و فریاد استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی سر دادند.

- همین مسائل با سقوط حکومت پهلوی مصادف شد که در پی آن و با هدایت‌‌های امام خمینی (ره) نظام جمهوری اسلامی جایگزین رژیم پهلوی شد.

هیچ کشوری استقلال کامل اقتصادی و تجاری ندارد

- معمولا هیچ کشوری در دنیای امروز وجود ندارد که از نظر اقتصادی و تجاری استقلال کامل داشته باشد و به دیگر کشورها در تعامل نباشد. 

- هر کشوری که مدنظر قرار دهید برای تامین اقصاد ملی خود در شئون مختلف نیازمند تعامل اقتصادی به سایر کشورها است. البته این ارتباط باید در چارچوب منافع ملی و حفظ تمامیت آن کشور باشد و بویی از وابستگی ندهد.

انقلاب ما دست آمریکا را از کشور قطع کرد و آنها از همین جهت ناراحتند

- پس از انقلاب ارتباط کشورمان به دلیل دخالت‌‌های بیگانگان خدشه‌دار شد و ما برای حفظ نظام محدود شدیم و حاضر نشدیم امتیازاتی که بیگانگان می‌خواستند را به آنها بدهیم.

- اگر می‌خواستیم مثل پهلوی‌ها عمل کنیم و همه چیز را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهیم که آنها ناراحت نمی‌شدند اما انقلاب ما دست آمریکایی‌ها را از کشور قطع کرد و آنها از همین جهت ناراحتند و در هر موضوعی در مقابل ما قرار گرفته و مواضع خصمانه اتخاذ می‌کنند.

تحریم‌ها اجتناب‌پذیر بود

- من معتقدم با این استراتژی که جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا اتخاذ کرد اجتناب ناپذیر بود که بخواهیم مورد تحریم قرار بگیریم.

- پیش از آن نیز در سال‌های ابتدایی انقلاب با توجه به اسناد موجود و اعمال اختیارهای بنی صدر و ندادن مهمات و سلاح به ارتش و سپاه در زمان جنگ نشان داد که مامور به کودتا در ایران و ساقط کردن نظام بوده است.

حاضر نیستیم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود

- نظام همواره در معرض توطئه‌ها بوده و هست اما مردم و مسئولان تاکنون ایستادگی و مقاومت کردند و در مقاطع حساس به صحنه آمده و گفته‌اند؛ درست است سختی‌ها و مشکلات وجود دارد اما حاضر نیستیم به انقلاب لطمه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول