اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ثبت ملی مهارت ۱۰۰۰ ساله «سیاه‌چادر بافی» سیدالی‌ها | صادرات به کشورهای همسایه

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی ثبت ملی مهارت ۱۰۰۰ ساله «سیاه‌چادر بافی» روستای سیدال نهبندان در این استان خبر داد.

ثبت ملی مهارت ۱۰۰۰ ساله «سیاه‌چادر بافی» سیدالی‌ها | صادرات به کشورهای همسایه

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، امیر انوری‌مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی سیاه‌چادربافی روستای «سیدال» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «سیاه‌چادر» نوعی مسکن عشایری است که از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می‌شود که به دلیل خواص ویژه مو از جمله ضد نفوذ بودن در برابر آب در هنگام بارندگی، در دسترس و ارزان‌قیمت بودن، سبک بودن و جمع‌آوری و حمل راحت، جلوگیری از نفوذ حیوانات خزنده و گزنده به داخل چادر و جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد.

وی افزود: سیاه‌چادرهای سیدال غالباً به‌صورت منقوش دارای حاشیه با نقوش ساده و گاهاً تصاویری از بز کوهی و چوپان در متن سیاه‌چادر است که با رنگ سفید و یا کرمی روشن پشم اجرا می­گردد که وجه اصلی تمایز آن با سایر سیاه‌چادرهای منطقه است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان داشت: تولید مواد اولیه از قبیل موی بز و کلیه کارهای مقدماتی تولید از جمله ریسیدن مو، حلاجی و تابانیدن نخ در روستا و با همکاری زنان و مردان انجام می‌گیرد.

 انوری‌مقدم تصریح کرد: قدمت یک‌هزار ساله سیاه‌چادر بافی در منطقه بالأخص تولید این دستبافته و ویژگی‌های کیفیتی و زیبایی و تولید بالای سیاه‌چادر در این روستا موجب معروفیت و تمایز سیاه‌چادر آن با سایر نقاط استان گردیده است.

وی افزود: صادرات سیاه‌چادر بافی سیدال به استان‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق و غیره و در انحصار داشتن بیش از ۹۵ درصد تولید سیاه‌چادرهای عشایری استان از افتخارات صنعتگران این روستا است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه «سیدال» تنها روستایی در استان است که صددرصد مردم آن در کار تولید و فروش سیاه‌چادر دخالت دارند، اضافه کرد: در تمام فصول سال کار سیاه‌چادربافی در بیرون از منزل انجام شده و اقتصاد روستا بر پایه دام‌پروری و بافت سیاه‌چادر بنا شده است.

انوری‌مقدم تصریح کرد: همکاری و مهارت مردان روستا در کار نخ‌ریسی با جلک و سنگ جلک و همچنین دوخت نوارهای سیاه‌چادر به یکدیگر، نمایشی زیبا از حمایت خانواده و تشریک مساعی در تولید بالای سیاه‌چادر می­‌باشد

گفتنی است ساختار طبیعی روستای «سیدال» که بر روی دامنه‌های منتهی به دره بنا شده است به گونه‌ای است که در کف رود و در هر شیله (آبراهه‌های دامنه کوه) محل قرارگیری چند دار سیاه‌چادر است که جلوه چشم‌نواز و شگفت‌آوری از دید گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و هنر را به نمایش می‌گذارد.

این مهارت به شماره ۲۲۳۰ در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۶ در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسید.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول