اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۱۳.۵ درصد اشتغال ملایر در حوزه صنایع دستی است

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه ۱۳.۵ درصد اشتغال ملایر در حوزه صنایع دستی است گفت: رشته مرواربافی با حدود یک‌هزار هنرمند بیشترین حجم اشتغال را بعد از منبت دارد.

۱۳.۵ درصد اشتغال ملایر در حوزه صنایع دستی است

ابراهیم جلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار نفر در استان همدان در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال دارند اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر مربوط به شهرستان ملایر است.

وی با بیان اینکه در این زمینه شهرستان ۲۵ درصد از اشتغال استان را در حوزه صنایع دستی به خود اختصاص داده است از فعالیت هنرمندان ملایری  در ۲۰ رشته خبر داد و تصریح کرد: در در مجموع ۱۳.۵ درصد از اشتغال این شهرستان به صنایع دستی اختصاص دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه صنعت دستی منبت ۱۱.۳ درصد از اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: بیش از ۴ هزار کارگاه مبل و منبت در شهرستان ملایر فعالیت دارند و بیش از ۲۰ هزار نفر از جوانان شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مبل و منبت فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه پس از حوزه کشاورزی، صنایع دستی دومین و بیشترین اشتغال را در ملایر دارد بیان کرد: رشته مرواربافی با حدود یک‌هزار هنرمند بیشترین حجم اشتغال را بعد از منبت دارد.

جلیلی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هنرمند دیگر در سایر رشته‌ها همچون قلم‌زنی روی مس، چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، رودوزی سنتی، ساخت سازهای سنتی، گره‌چینی، سفال، میناکاری و پیکرتراشی فعالیت می‌کنند تاکید کرد: توسعه این بخش می‌تواند رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر  را برای شهرستان ملایر به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه شیوع  ویروس کرونا در حوزه صنایع دستی باعث  وارد شدن خسارت به هنرمندان،در رشته‌های مختلف شد گفت: تسهیلات در این زمینه به هنرمندان پرداخت شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ واحد پخت کلوچه سنتی در شهرستان ملایر فعال است که بین هفت تا ۱۲ نفر در هر واحد پخت کلوچه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۳۵۰ نفر به طور مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند که بر همین اساس رفع مشکل شاغلان این بخش باید مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: سال گذشته  کلوچه ملایر در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده سالانه بیش از ۲۵ میلیون عدد کلوچه در این شهرستان تولید می‌شود که گردش مالی بیش از ۴۰۰ میلیارد ریالی در سال را دارد.

انتهای پیام/89013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول