اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سال ۱۴۰۰ توسط شورای ۱۰ نفره

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سال ۱۴۰۰ توسط شورای ۱۰ نفره خبر داد.

تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سال ۱۴۰۰ توسط شورای ۱۰ نفره

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در جمع شوراهای اسلامی و نمایندگان کشاورزان در مسجد جامع روستای مایان سفلی از توابع بخش مرکزی شهرستان تبریز در خصوص مشکل آب کشاورزی و سازه‌های مرتبط با آن در منطقه مایان شهرستان تبریز اظهار داشت: در گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در دشت تبریز صورت گرفته و شرکت آب منطقه‌ای برای ایجاد سد شهید مدنی و سازمان جهادکشاورزی استان برای ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی در این منطقه اقدامات مناسبی انجام داده‌اند که مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه منجر به نیمه کاره ماندن طرح‌های مذکور شده است.

وی با بیان اینکه اعتراض کشاورزان این منطقه در قبال ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه  نیمه کاره ماندن طرح‌های فوق زمین‌های زهدار سابق را از حیز انتفاع ساقط کرده است، وارد دانست و در همین راستا خواستار برگزاری نشستی با حضور نمایندگان ستاد احیا، محیط زیست و نیز نمایندگان شورای اسلامی تبریز گردید تا از آب زهکشی این زمینها که وارد کانال می شود به این کشاورزان دسترسی داده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در قالب کارگروه استانی مشکل این اراضی که در حال حاضر زیرکشت دانه‌های روغنی به عنوان کالای استراتژیک تامین روغن مورد نیاز جامعه است مرتفع خواهد شد.

فتحی در ادامه با بیان اینکه کود ازته که مشمول یارانه دولتی است، متقاضی بیشتری دارد اما کود فسفاته که بدلیل خروج از مشمولیت یارانه دولتی افزایش قیمت داشته است، با اقبال کمتری رو به روست افزود: اگر کار کارشناسی مورد توجه و اهمیت قرار گیرد کود فسفاته همراه با کود ازته دارای ارزش بوده و می‌تواند ارزش غذایی زمین را ارتقا بخشد از این رو اگر ترکیب این دو باهم بر مبنای فرمولی کودی که کارشناسان ارائه می‌دهند درخواست شود مشکلی در تامین کود وجود ندارد اما در صورتی که تنها کود یارانه‌ای مورد درخواست قرار گیرد، طبیعتاً محدودیت ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در رابطه با بیمه‌های کشاورزی بیان داشت: این بیمه به دو بخش بیمه محصولات کشاورزی و بیمه خود کشاورزان قابل تقسیم است صندوق بیمه روستایی و عشایری ذیل حوزه  وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در مورد بیمه خود کشاورزان فعالیت دارد در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی نیز صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعال است که بخشی از تعرفه را دولت تقبل می‌کند و بخشی را خود بهره‌بردار.

 وی در ادامه با بیان اینکه تا دو سال اخیر این امکان وجود داشت که هنگام اخذ غرامت، غرامت واقعی برآورد نشود اما با تغییراتی که در دو سال  گذشته در ساختارصندوق بیمه محصولات کشاورزی صورت گرفته این مشکل مرتفع گردیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه به کشاورزان توصیه کرد که تمام محصولات کشاورزی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

وی با بیان اینکه تمام بهره برداران و کشاورزانی که تسهیلات دریافت کرده اند ولی بنا به دلایلی از جمله خشکسالی، سرمازدگی و سیل و .. تسهیلات آنها با تاخیر مواجه شده است می توانند از بند خ ماده33 قانون بودجه استفاده نموده و وامهایشان را استمهال نمایند.

وی در ارتباط با قیمت محصولات کشاورزی، ضمن قدردانی از تلاش مجلس شورای اسلامی در جهت ایجاد شورایی 10 نفره به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و حضور وزیر اقتصاد و دارایی و دو تن از نمایندگان کشاورزان بیان داشت: در مورد قیمت های تضمینی محصولات کشاورزی در این شورا تصمیم گیری خواهد شد و به این طریق شاهد حل شدن مشکل قیمت‌ها برای همیشه خواهیم بود.

فتحی در خصوص نهاده‌های دامی تصریح نمود: دامداری های موجود در منطقه به دو شکل صنعتی و یا سنتی می باشند دامداری های صنعتی  نهاده‌های خود را از سامانه بازارگاه دریافت می‌دارند و در طی دو ماه اخیر هیچ دامداری ای نمی تواند ادعای عدم دریافت نهاده داشته باشد در مورد دامداری‌های سنتی راهکاری که ارائه شده است به این صورت است که این دامداری ها پلاک کوبی خواهند شد تا با مشخص شدن تعداد دقیق دام‌های آنها، نهاده های مورد نیازشان به کارخانه های خوراک دام تحویل داده می‌شود کارخانه‌های خوراک دام این نهاده‌ها را تبدیل به کنسانتره کرده و با مراجعه دامداری‌های فوق به مدیریت جهادکشاورزی به کارخانه های مربوطه ارجاع داده خواهند شد تا کنسانتره مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان هیچ گونه محدودیتی در مورد صدور پروانه گلخانه و واحدهای دامپروری ندارد، ادامه داد: در مورد منابع تسهیلاتی گلخانه از بند الف تبصره18 قانون بودجه تسهیلات 14 درصد برای مناطق برخوردار و 12 درصد برای مناطق کم برخوردار در نظر گرفته می‌شود و صدور این پروانه ها تقاضا محور بوده و بر مبنای درخواست متقاضیان صادر می‌گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خاتمه حوزه سرمایه‌گذاری گلخانه را حوزه‌ای مقدس برای حل بحران اشتغال و تولید کشور برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری و حل مشکلات مطرح شده نه تنها مشکلات این منطقه و استان بلکه مسایل و مشکلات کشاورزی کشور رفع شود.

انتهای پیام/60001

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول