اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

درخواست برنج ایرانی از سوی کانادا و سوئد /ارسال نخستین محصول برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به فرآیند صادرات برنج، گفت: نخستین محموله برنج به ظرفیت 25 تن به کشور امارات صادر شد، درخواست 22 تن برای کشور کانادا بوده و در حال آماده‌سازی صادرات برنج به کشور سوئد هستیم.

درخواست برنج ایرانی از سوی کانادا و سوئد /ارسال نخستین محصول برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، سیداسماعیل یزدان‌پناه در حاشیه نشست تصمیماتی و بازدید سه نماینده مجلس و اعضای کمیسیون‌های کشاورزی، عمران، برنامه و بودجه از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، اظهار کرد: عملیات ساخت این مرکز بزرگ از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و ۷۰ درصد برنج استان مازندران در شعاع ۵۰ کیلومتری در این مرکز ساماندهی می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان توسط کشاورزان مازندران به بار می‌نشیند، مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج در شهرستان آمل در سه فاز طراحی شده و در فضای ۵۰ هزار متر مربع انبار بر اساس نیازهای کشاورزان مسئله قیمت‌گذاری، بورس و اهداف کلان صادراتی در آینده نزدیک پیگیری می‌شود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اعلام اینکه این مجموعه برگرفته از شهر میلان ایتالیا است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با سه خط تولید قابلیت عرضه بیش از ۱۰۰ تن برنج در روز با استانداردهای بالا مهیا است.

این مسؤول با اشاره به فرآیند صادرات برنج، گفت: نخستین محموله برنج به ظرفیت ۲۵ تن به کشور امارات صادر شد و همچنین درخواست ۲۲ تن برای کشور کانادا بوده و در حال آماده‌سازی صادرات برنج به کشور سوئد هستیم.

یزدان‌پناه بیان کرد: دو محموله دیگر برنج با درخواست مجدد کشور امارات در آینده نزدیک مهیا می‌شود البته در این مجموعه توانستیم زمان ۲۰ روزه را به ۲۰ دقیقه کاهش دهیم و با ایجاد دفتر گمرک و پنجره واحد برای امکان‌سنجی بازارهای کشورهای دیگر گام‌های اساسی برداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید برنج با کیفیت بسیار بالا از مهم‌ترین مولفه‌های ما است و هم‌اکنون می‌توانیم نیاز داخل کشور را از طریق صادرات و بدون خروج ارز تأمین کنیم، متذکر شد: کشورمان در زمینه کشاورزی بسیار مظلوم واقع شده است و در زنجیره ارزش بخش بازرگانی را لحاظ نمی‌کنیم.

یزدان‌پناه با اعلام عدم احیای حلقه بازرگانی، یادآور شد: سعی داریم حلقه بازرگانی در زمینه برنج ایجاد شده و با مشتری‌مداری بتوانیم گام‌های بزرگ برداریم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی خانه ملت اهتمام ویژه به خرج دهند تا زمین‌های کشاورزی به ویلا تبدیل نشود، تصریح کرد: پس از قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهیم ضایعات برنج را به ارزش افزوده تبدیل کنیم و با فرآوری ضایعات درآمد حاصل شود.

یزدان‌پناه با اعلام اینکه در مظلومیت برنج می‌توان گفت که هم‌اکنون قیمت آن به میزان یک دلار است، ادامه داد: با تشویق کشاورزان رغبت فعالیت در آنها ایجاد شود و از مسؤولان می‌خواهم با توجه جدی به محصولات استراتژیک دست شوم واردکنندگان و دلالان کوتاه شود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مرکز با مساحت ۱۷ هکتار، یادآور شد: سازماندهی، توزیع و صادرات برنج با در نظر گرفتن منابع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کالای استراتژیک از مهمترین رسالت ما است که با امکانات لجستیکی، آزمایشگاهی و همکاری با مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به یکی از مراکز عمده تجارت برنج در ایران و کشورهای همسایه تبدل شده است.

این مسؤول بیان کرد: مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران کارخانه سورت و بسته‌بندی را در زمینی به مساحت ۴ هزار متر در سال ۱۳۹۶ بنا کرده و در بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی افتتاح کرد.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه نخستین محصول خود را برای هموطنان سیل‌زده سیستان و بلوچستان ارسال کردیم، ادامه داد: این کارخانه با بودجه بیش از ۳۰ میلیارد تومان با داشتن امکانات لجستیکی، آزمایشگاهی و همکاری با موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی برنج با داشتن سه خط تولید قابلیت تأمین حدود ۴۰۰ هزار تن برنج سفید در سال و ارسال آن به سراسر کشور و سایر نقاط دنیا را دارد.

وی با اشاره به افتتاح غیررسمی نخستین سالن معاملات برنج کشور در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در پاییز امسال، بیان کرد: از آنجایی که یکی از بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بخش برنج اطمینان خاطر در خرید و فروش محصول است، رسالت مرکز سازماندهی و توزیع برنج با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و کوتاه کردن دست دلالان است.

انتهای پیام/۸۶۰۱۲/ج/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول