اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای بررسی تبعات انسانی تحریم‌ها

۲۵ نماینده کنگره آمریکا ضمن اعتراف به آثار منفی تحریم‌های یکجانبه این کشور روی مبارزه با کرونا خواستار رفع این اقدامات یکجانبه شده‌اند.

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای بررسی تبعات انسانی تحریم‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شماری از نماینده‌های کنگره آمریکا ضمن اذعان به «تبعات فاجعه‌بار» تحریم‌ها روی تلاش‌های جهانی برای مهار «کووید-۱۹» (بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹) خواستار متوقف شدن این تدابیر یکجانبه شدند. 

به نوشته روزنامه گاردین ۲۳ قانونگذار مجلس نمایندگان و دو سناتور در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از قصد او برای بررسی آثار تحریم‌ها روی مهار کرونا استقبال کرده‌اند. 

پیش‌تر رسانه‌ها گزارش‌ داده بودند «جو بایدن» در بخشی از دستوری که سوم بهمن‌ها صادر کرده خواستار بررسی اثر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه بر مبارزه کشورها با بیماری «کووید-۱۹» شده است. 

بایدن دستور داده وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی و نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت و همچنین «نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID) به بررسی تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های چندجانبه پرداخته و ارزیابی خود را درباره اینکه آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با کرونا می‌شوند یا خیر به او ارائه دهند.

قانونگذاران آمریکایی مزبور که همگی عضو حزب دموکرات هستند به علاوه از دولت بایدن خواسته‌اند در سطحی گسترده‌تر سیاست توسل به تحریم به عنوان یک ابزار سیاست خارجی که جزو سیاست‌های دیرینه این کشور بوده را مورد بازبینی قرار دهد. 

روزنامه گاردین نوشته نگارش این نامه نشان می‌دهد مساله تحریم‌ها احتمالاً یکی از محورهای مباحثات سیاست خارجی در درون حزب دموکرات در دوران ریاست‌جمهوری بایدن خواهد بود. 

 این نامه به ابتکار «ایلهان عمر»، «جیزز گارسیا» و «الیزابت وارن» سه قانونگذار جریان اصطلاحاً «ترقی‌خواه» در حزب دموکرات نگاشته شده است. 

نگارندگان به تبعات تحریم‌های ثانویه اعمال شده از سوی دولت آمریکا علیه کشورها و شرکت‌های ثالث به دلیل تعامل با دولت‌های هدف تحریم اشاره کرده‌اند. اغلب، نهادهای مالی برای اجتناب از مخاطرات احتمالی از تسهیل هر گونه مبادلات مربوط به کشورهای تحت تحریم- حتی مبادلات بشردوستانه- اجتناب می‌کنند. 

قانونگذاران آمریکایی یادآوری کرده‌اند مجوزهایی که دولت آمریکا برای معاف کردن مبادلات بشردوستانه با کشورهای هدف تحریم صادر می‌کند بانک‌ها و نهادهای مالی را به تسهیل مبادلات با کشورهای تحت تحریم مجاب نمی‌کند. 

آنها می‌نویسند: «پروتکل‌ها و مجوزهای موجود قادر به مقابله با چالش‌های متعدد پیش روی مردم در سراسر دنیا ناکافی بوده‌اند. مضاف بر این، حتی در مواردی که معافیت‌های بشردوستانه صادر شده‌اند مشکل احتیاط مفرط از سوی بخش مالی وجود دارد. این به تبعات انسانی فاجعه‌بار در بخش‌های مختلف دنیا منجر شده است.»

بخش دیگری از این نامه به ضرورت بازبینی سیاست تحریم‌ها به صورت کلی اختصاص یافته است. آنها می‌نویسند: «تحریم‌ها به کرات و از دیرباز به عنوان یک واکنش بدون تأمل بدون ارزیابی سنجیده و متفکرانه آثار آنها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اعمال تحریم‌ها ساده‌اند اما برداشتنشان به غایت دشوارا است.»

«ایلهان عمر»، یکی از نگارندگان این نامه به روزنامه گاردین گفت: «به همین دلیل است که ما می‌خواهیم بررسی سیاست‌های تحریمی، جامع باشد تا مشخص شود آیا این سیاست‌ها را می‌توان به گونهٰ‌ای تعدیل کرد که باعث لطمه به مردم کشورهایی که در بحبوحه یک بیماری همه‌گیر در تلاش برای زنده ماندن هستند، نشود.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول