اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین مطالبات سربازی؛ چگونه پی‌گیری‌های فارس ‌من «روز سرباز» را وارد تقویم کرد؟

مطالبه تعیین روز سرباز در فارس ‌من 11 هزار امضا داشت. مطالبه‌ای که با پی‌گیری‌های ما به ‌نتیجه رسید. دیگر مطالبات کارکنان وظیفه نیروهای مسلح چیست؟

داغ‌ترین مطالبات سربازی؛ چگونه پی‌گیری‌های فارس ‌من «روز سرباز» را وارد تقویم کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ سربازی مسأله خیلی از جوان‌ترها است؛ همان‌ها که بعد از سال‌ها درس و بحث حالا آماده ورود به کار و زندگی هستند. مطالبات فراوانی برای همین در این رابطه در «فارس‌من» ثبت شد. از حرفه‌ای شدن خدمت تا افزایش مقرری و تا ورود «روز سرباز» به تقویم کشور. روند پیگیری تک‌تک این مطالبات ادامه دارد. گذشته از فقره اخیر که نتیجه داد و روز سرباز رسماً به تقویم اضافه شد. این گزارش روایت پیگیری همین‌ها است.

 

هزاران امضا برای یک مطالبه؛ روز سرباز به تقویم اضافه شود

شأن و شخصیت این جوان‌ترها را باید حفظ کرد؛ بچه‌هایی که با افتخار خدمت زیر پرچم را انتخاب کرده‌اند. امنیت وجب‌به‌وجب ایران عزیز حالا مرهون تلاش‌ شبانه‌روزی همین نیروهای وظیفه است. یکی از راه‌های تکریم انتخاب روزی به‌ نام آنها است. روزی که می‌تواند بهانه‌ای برای قدرشناسی و گرامی‌داشت آنها باشد. برای همین مطالبه‌ای در همین رابطه دی‌ماه همین امسال در «فارس من» به‌ثبت رسید.

مطالبه‌ای که از مسؤلین می‌خواست با اقتدا به حاج قاسم که بزرگ‌سرباز اسلام بود، روزی را بعنوان روز سرباز انتخاب کنند. در این کمپین آمده بود: «این پویش به دنبال اعتلا و احیای مفهوم سربازی برای اسلام و ایران است. هدف این پویش تکریم تمام کسانی است که به نحوی می‌توان از آنان به عنوان سربازان خدمتگذار ایران و اسلام نام برد مانند: شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شهدای مدافع حرم،هسته‌ای و مدافعان سلامت و ...»

 

امضاکنندگان این کمپین معتقد بودند اقتدا به این دو شهید بزرگوار (حاج قاسم و ابومهدی مهندس) می‌تواند به‌معنای واقعی کلمه معنای «سرباز» را اعتلا دهد. آن هم در نخستین سالگرد شهادت آنها. نه فقط کارکنان وظیفه نیروهای مسلح؛ هرکسی درحال خدمت به این مردم بزرگ از نگاه آنان یک سرباز است. از آتش‌نشان‌ها گرفته تا کادر درمان و هر صنف و شخصیتی که مشغول ایثارگری است.

منتهای مطالبه آنها ثبت یک روز به‌عنوان «روز سرباز» در تقویم رسمی مملکتی است. پویش خیلی زود توانست اقبال عموم مخاطبان «فارس من» را جلب کرده و بالغ بر ۱۱هزار امضا جمع‌آوری کند. هزاران امضایی که از اهمیت ماجرا در میان مردم حکایت داشت. کمپین برای پیگیری روی میز پیگیری‌های همکاران من در تحریریه خبرگزاری قرار گرفت.

 

روایت یک پیگیری؛ فارس من برای ثبت «روز سرباز» در تقویم چه کرد؟

میزبان سردبیر کمپین بودیم؛ کمپینی که توانسته بود تا آن لحظه امضای دست‌کم ۱۱۰۰۰ ایرانی دیگر را جلب کند. سردبیر برای ما از تجربه هم‌کاری میان گروه‌های مردم‌نهاد فرهنگی گفت. این‌که چطور کمپین «به‌عشق علی(ع)» در عید غدیر توانست الگوی موفقی از هم‌افزایی فعالان فرهنگی ارائه دهد. این‌که همین الگوی موفق تا چه اندازه آنها را برای بزرگ‌داشت روز سرباز به عشق حاج قاسم مصمم کرد.

چرا سالگرد شهادت حاج قاسم را برای راه‌اندازی پویش «روز سرباز» انتخاب کردید؟ این سؤال بعدی ما از سردبیر پویش بود. پاسخ: «پویش ما برگرفته از وصیت خود سردار است. آن قسمتی از وصیت نامه که بیان داشتند: «لقب دیگری به من ندهید و فقط روی سنگ قبرم بنویسید: سرباز قاسم سلیمانی» به اعتبار مردی که سال‌ها از گوشه‌گوشه این جغرافیای عزیز پاسداری کرد؛ حاج قاسم بزرگ‌سرباز این مملکت بود!»

 

همکاران من در گروه فرهنگی همزمان پیگیر ماجرا از شورای «فرهنگ عمومی» شدند. شورایی که بنابر قانون وظیفه‌دار ثبت وقایع در تقویم رسمی مملکت است. دبیر شورا البته با روی باز از کمپین هزاران امضایی فارس من استقبال کرد. توضیحات مفصلی هم درباره فعالیت‌های صورت‌گرفته و ترتیبات نام‌گذاری ایام برای اطلاع افکار عمومی ارائه داد. تفصیل آنها را در این گفت‌وگو ملاحظه کنید.

بعلاوه این دبیرخانه اعلام کرد برای کمپین هزاران نفری «روز سرباز» در فارس من اقدام به تهیه فُرم‌‌های مربوطه برای طرح در جلسات شورای فرهنگ عمومی کرده است. به این ترتیب مطالبه مردم در بیستم دی‌ماه همین امسال در نوبت بررسی قرار گرفت. کار یک‌ماهی تقریباً طول کشید. همین چند روز قبل در نهایت این مطالبه به صحن شورا رسید. نتیجه مثبت بود؛ اعضا با ثبت یک روز در تقویم رسمی کشور باعنوان روز سرباز موافقت کردند!

 

مطالبه مردم برای ثبت روز سرباز در فارس من در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی طرح و مورد تصویب قرار گرفت. به این ترتیب چهارم ماه مهر بعنوان روز سرباز نام‌گذاری شد. کمپین هم به نتیجه رسید و موفق شد.

 

از حرفه‌ای شدن تا افزایش حقوق؛ داغ‌ترین مطالبات سربازان در فارس‌من چیست؟

سربازی مسأله خیلی‌ها است؛ بویژه جوان‌ترها. پسران تحصیل‌کرده‌ای که حالا برای ورود به اجتماع یا بازار کار ناگزیر از خدمت زیر پرچم‌اند. خدمتی که برای بیشتر بچه‌ها مایه‌ی مباهات است؛ کدام افتخار از دوندگی برای ایران عزیز بالاتر!؟ البته که نقدهایی هم هست؛ از پایین بودن حقوق شاغلان وظیفه گرفته تا حرفه‌ای نبودن خدمت در برخی یگان‌ها. انتقاداتی که البته با حسن‌ظن ستاد کل نیروهای مسلح از جانب «فارس‌من» در حال پیگیری است.

حالا مطالبات متعددی برای اصلاح همین کم‌وکاستی‌های سربازی در «فارس‌من» شکل گرفته؛ بیشترشان هم پُرامضا. مثلاً این‌یکی که خواستار ورود مجلس برای تعیین اعتبار جهت اجرای قانون افزایش حقوق سربازان شده است. یا این پویش که خواستار حرفه‌ای‌تر شدن هرچه بیشتر فرایند خدمت و کارآموزی بچه‌ها در دوران سربازی است. مطالبه بعدی برای بخشش «اضافه‌خدمت» سربازان نازنین ثبت شده است. و ده‌ها کمپین دیگر.

 

تک‌تک این مطالبات پیش چشم فرماندهان محترم ستاد کل نیروهای مسلح است؛ فرماندهانی که شبانه‌روز اندیشه‌ای جز تکریم و کارآموزی هرچه بهتر جوانان این سرزمین ندارند. همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری برای همین با طیب خاطر و همراهی آنها پیگیر همین مطالبات‌اند. مطالباتی که البته فاصله چندانی با همت فرماندهان و پیگیری‌های فارس من فاصله چندانی تا توفیق ندارند. خبرهای بهتری در راه است!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول