اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

غفلت از ظرفیت گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد/ستاد اجرایی ناجی این صنعت مغفول می‌شود؟

در شرایطی که کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی از مجموع 2 هزار گونه گیاهی موجود یکی از غنی ترین استان های کشور است و این سرزمین چهار فصل را به عنوان باغ گیاه شناسی ایران می شناسند اما سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی محدود است.

غفلت از ظرفیت گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد/ستاد اجرایی ناجی این صنعت مغفول می‌شود؟

 خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیا- گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های عظیم خدادادی است که به استان کهگیلویه و بویراحمد ارزانی داشته و در این استان کوچک در جنوب غربی کشور بیش از چندین و چند کشور جهان به تنهایی این ظرفیت نهفته و موجود است.

به گزارش فارس، در شرایطی که کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی از مجموع 2 هزار گونه گیاهی موجود یکی از غنی ترین استان های کشور است و این سرزمین چهار فصل را به عنوان باغ گیاه شناسی ایران می شناسند اما سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی محدود  است.

از ظرفیت‌های بزرگ گیاهان دارویی در استان همین بس 46 گونه گیاهی آندومیک و سه گونه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین به وفور در ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد یافت می‌شود که خود دلیلی بر این مدعاست.

گیاهان دارویی ارزشمندی همچون بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس ، بن سرخ ، کارده ، آویشن، لاله واژگون ، ترنجبین ، خارو ، خشت، چوش، درمه، برنجاس ، کاسنی و سیاهدانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است که باید قدردان این ظرفیت‌های الهی باشیم.

در همین خصوص و برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت گیاهان دارویی استان یک گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج می‌گوید 40 درصد از گونه‌های گیاهی موجود در کشور کهگیلویه و بویراحمد رویش می شود که ظرفیتی بی‌نظیر است عزیزالله جعفری می‌گوید که 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 گونه گیاهان مختلف در کشور نیز در این استان رویش می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه می‌گوید که از هر پنج گونه گیاهی در استان ما یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.

به گزارش فارس با این همه ظرفیت اما تاکنون نتوانسته‌ایم به صورت ویژه از آن برای ایجاد تولید و رونق اشتغال در استان استفاده کنیم که خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام وارد میدان شده و اکنون به دنبال رشد فرآوری و اسانس‌گیری از گیاهان دارویی در استان است که با راه‌اندازی کارخانه فرآوری در سربیشه گچساران شاهد این رونق خواهیم بود.

شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان با اشاره به ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه گیاهان دارویی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های ویژه استان گیاهان دارویی است که در صورت توجه بیشتر به این ظرفیت عظیم اکنون در اشتغال و تولید وضعیتی بهتر داشتیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان با بیان اینکه ستاد اجرایی در این خصوص نیز برنامه‌های خوبی برای استان دارد و از این ظرفیت غافل نشده به کارخانه فرآوری گیاهان دارویی سربیشه در شهرستان گچساران اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان به محرومیت‌زدایی در استان کمک کند بحث گیاهان دارویی است که با بهره‌‌برداری و فرآوری و بسته بندی و در نهایت صادرات این محصولات گام بلندی در راستای رونق تولید در استان برداشته می‌شود.

این مسئول گفت: به همین منظور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ساخت و راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی سربیشه را در دستور کار قرار داده که اکنون از نظر ابنیه 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد جالب این که در همین زمان که هنوز ساختمان تکمیل نشده و تولیدی صورت نگرفته روزانه 70 نفر اشتغال زایی شامل 20 نفر متخصص و 50 تفر کارگر داریم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان به هزینه کرد 32 میلیارد تومانی ستاد در این مجموعه تا امروز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مجتمع به صورت مستقیم 50 نفر اشتغال‌زایی خواهیم داشت که عددی بسیار خوب برای رفع بیکاری در منطقه به شمار می‌رود هر چند که به صورت غیر مستقیم تا 200 نفر اشتغال زایی از رهگذر فعالیت‌های واحد تولیدی خواهیم داشت.

نادری به پیوندی که این کارخانه در حوزه تولید میان شهرستان‌های استان از مناطق سردسیری تا گرمسیر ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: با تولید گیاهان دارویی در شهرستان‌های دنا و مارگون و بویراحمد و فرآوری آن در واحد تولیدی سربیشه چنین پیوندی در عرصه تولید محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی استان از چنین واحد تولیدی که نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان دارد حمایت کنند تصریح کرد: این واحد تولیدی تاکنون حتی یک ریال تسهیلات از استان دریافت نکرده است.

نادری در پاسخ به این سوال که تاکنون از سوی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استانی و آن‌هایی که باید برای رونق تولید در استان وظیفه دارند چه اندازه تسهیلات در اختیار این واحد تولیدی قرار گرفته یادآور شد که تاکنون هیچ کمکی از استان به این مجموعه نشده و حتی زمین مورد نیاز آن هم توسط ستاد اجرایی خریداری شده است؟!.

این مسئول در ادامه با اشاره به نمونه بودن چنین کارخانه‌ای در استان که مانند آن تاکنون نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای با فعالیت صنایع تبدیلی، فرآوری و اسانس‌گیری گیاهان دارویی در استان نداشته‌ایم که با راه‌‌اندازی این واحد تولیدی شاهد چنین فعالیت‌هایی در حوزه گیاهان دارویی در استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شرکت فراوری گیاهان دارویی سربیشه گچساران زیر مجموعه شرکت هربی فارمد ذیل گروه تدبیر و توسعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است یادآور شد: برای راه‌‌اندازی این واحد تولیدی نیاز به 30 میلیارد  تومان دیگر سرمایه داریم که از درون استان نیاز به حمایت داریم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این واحد تولیدی سالانه 40 تن گیاه خشک دارویی را در استان فرآوری خواهد کرد افزود: تمام دستگاه‌های این واحد تولیدی نیز خریداری شده است.

به گزارش فارس؛ اکنون با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به این موضوع همه امیدوار به رونق این صنعت در استان هستند تا بتوان با تولید بیشتر هم خدمتی به کشور کرد و هم زمینه اشتغال‌زایی هر چه بیشتر از رهگذر گیاهان دارویی در سطح استان فراهم شود.

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول