اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

خودمانی با مدعی‌العموم شهرکرد/ از تشریح پرونده 4 قاضی حاشیه‌دار تا مظنه حقوق یک دادستان

دادستان عمومی و انقلاب چهارمحال و بختیاری در گپ و گفتی خودمانی از قاطعیت دستگاه قضایی استان با برکناری 4 قاضی مسئله‌دار خبر داد و در خصوص پرونده 2 شهردار پرحاشیه شهرستان شهرکرد مطالبی را بیان کرد.

خودمانی با مدعی‌العموم شهرکرد/ از تشریح پرونده 4 قاضی حاشیه‌دار تا مظنه حقوق یک دادستان

محمد حیدری، چهارمحال و بختیاری|مبارزه با فساد یکی از دغدغه‌های مهم همه جوامع است، اما در جمهوری اسلامی که سال‌های خفقان و غارت را در حکومت قبلی تجربه کرده، عطش مبارزه با فساد بیشتر از کشورهای دیگر است؛ انتصاب آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضائیه موج مبارزه با فساد را بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بیشتر کرده است؛ به طوری که در ماه‌های گذشته شاهد موجی از برخوردها از جمله برخورد با خصوصی‌سازی‌های مشکوک، ورود به پرونده‌های سلاطین اقتصادی، اعلام جرم علیه برخی از اعضای شورای شهر و ... بودیم؛ به همین بهانه به سراغ دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری رفتیم تا بیشتر با تحولات اخیر این مجموعه آشنا شویم.

در این گفت‌وگو به موضوعات متعددی از جمله شفاف‌سازی پرونده‌های برخی از مدیران، میزان حقوق دریافتی قضات و دادستان‌ها، خلاهای قانونی برای برخی برخوردهای خاص و ... پرداخته شد که در ادامه مختصری از آن تقدیم نگاهتان می‌شود.

خبرنگار فارس: ضمن تشکر از وقتی که برای این رسانه قرار دادید، لطفا برای ورود به بحث کمی برایمان از لزوم مبارزه با فساد و توفیقات جمهوری اسلامی در این موضوع بفرمائید.

مبارزه با فساد برای همه سیستم‌های اداری و حاکمیتی مهم است؛ امروز مسئله فساد در تمام دنیا موضوعیت دارد و فقط مختص جمهوری اسلامی نیست؛ امروز موجی که در مبارزه با فساد در کشور شکل گرفته در دنیا بی‌نظیر است و قابل مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته هم نیست؛ اما ما به این موضوع راضی نیستیم و معتقدیم در حکومت جمهوری اسلامی و نظامی که منتسب به اسلام است حتی یک مورد تخلف یا فساد هم زیبنده نیست و مانند لکه چرکین روی پارچه‌ای سفید و نورانی خودنمایی می‌کند.

البته بنده از اوضاع فعلی اصلا احساس رضایت ندارم ولی نسبت به آینده و آنچه می‌بینم در موضوع مبارزه با فساد شکل گرفته است بسیار امیدوارم؛ شما مفاسد سیستماتیک و حکومتی قبل از انقلاب را در نظر بگیرید، بالاخره جمهوری اسلامی در آغاز راه است و نباید با نگاه به نقطه ایده‌آل وضعیت امروز را نامناسب ارزیابی کنیم، بلکه باید مسیر طی شده را ببینیم که آیا حرکت به سمت قله و هدف آغاز شده یا نه!

اینکه بگوییم چهار مورد تخلف در یک سیستم وجود دارد، پس جمهوری اسلامی در موضوع مبارزه با فساد خوب عمل نکرده، ادعای صحیحی نیست، ما باید ببینیم از چهل و اندی سال گذشته تا الان چه مسیری طی شده؟ در حکومت طاغوت هم همین‌گونه سوت‌زنی اتفاق می‌افتاد؟ در حکومت طاغوت هم یک مدیر ارشد را به حکم قانون و صرفا برای تخلفش می‌توانستیم محاکمه کنیم؟ ولی امروز ببینید خیلی راحت مدیران ارشد در حضور مقامات ذی‌صلاح و قضایی پاسخگوی عملکرد خود هستند؛ البته با نقطه ایده‌آل فاصله داریم ولی حرکت به لطف خدا و به خواست ملت شکل گرفته است و باید همه تلاش کنیم سرعت حرکتمان برای رسیدن به قله که توزیع حداکثری عدالت و حداقل شدن فساد است بیشتر شود.

خبرنگار فارس: آقای دادستان امروز یکی از مؤلفه‌های موثر در پیشگیری از وقوع تخلف و فساد مسئله شفاف‌سازی است، رهبر معظم انقلاب هم در موضوعی فرمودند که جز موضوعات امنیتی و نظامی با مردم محرمانه‌ای نداریم، شما حاضرید در خصوص مسایل مالی خود شفاف‌سازی کنید؟

بله بنده مسئله‌ای در این خصوص نداریم، من یک منزل حدودا 100 متری در کاشانی دارم و میزان حقوق دریافتی‌ام با سابقه قضایی خوبی که دارم، با اعمال مدرک تحصیلی عالی و در نظر گرفتن جانبازی بین 15 تا 17 میلیون تومان است و فکر می‌کنم سایر همکاران قضایی من حتی رئیس کل دادگستری استان هم دریافتی‌شان کمتر از من باشد.

حقوق بنده با اعمال مدرک تحصیلی، سابقه قضایی، جانبازی و سابقه کارم بین 15 تا 17 میلیون تومان است

در مورد میزان حقوق قضات هم باید توضیح دهم که بالاخره همکاران بنده در معرض تطمیع و تهدیدهای متعددی قرار دارند لذا طبیعی است که حقوق‌شان کمی باید بیشتر باشد که برای تامین معاش‌شان به مشکل بر نخورند و خدایی ناکرده در معرض خطر قرار نگیرند؛ در حالی که اینطور نیست و من همین الان قضاتی را سراغ دارم که مستاجر هستند و در زندگی‌شان مشکل دارند.

در ادامه این مدیر ارشد قضایی استان با آوردن دسته‌چک خود و نشان‌دادن اقساط پرداختی خود توضیح داد: من بعد از این همه سابقه و مسؤولیت هنوز دارم اقساط منزل و ماشین خود را پرداخت می‌کنم؛ البته ناشکری نمی‌کنم و بی‌خبر از وضع مردم و گرانی‌ها هم نیستم.

 

خبرنگار فارس: فرمودید بی‌خبر از وضع مردم نیستید؛ شما هم مانند برخی‌ها از پشت شیشه خودرویتان از چهره مردم نظرسنجی می‌کنید یا ارتباط‌تان با مردم به نحوی دیگر است؟

شاید جالب باشد بدانید بارها حفاظت قوه به من بابت کم اهمیتی به مسئله حفاظت شخصی تذکر داده، من در جامعه حضور پیدا می‌کنم، در بین مردم هستم، خریدهای شخصی منزل را خودم انجام می‌دهم، در صفوف نانوایی و فروشگاه‌ها مانند همه مردم قرار می‌گیریم، عصرها در خیابان‌های سطح شهر و برخی از پارک‌ها پیاده‌روی می‌کنم و روزهای دوشنبه هم بین 100 تا 200 نفر از مردم را در ملاقات‌های مردمی می‌بینم و در حد بضاعتم هم سنگ صبورشان می‌شوم و هم کمک‌شان می‌کنم؛ معتقدم شاید نتوانیم برای مردم آنگونه که شایسته‌اند کار کنیم ولی حتما می‌توانیم درد و دل‌شان را گوش کنیم، با آنان همدردی کنیم و این را بهترین باقیات صالحات برای خودم می‌دانم.

در بین مردم هستم، خریدهای شخصی منزل را خودم انجام می‌دهم، در صفوف نانوایی و فروشگاه‌ها مانند همه مردم قرار می‌گیریم، عصرها در خیابان‌های سطح شهر و برخی از پارک‌ها پیاده‌روی می‌کنم و روزهای دوشنبه هم بین 100 تا 200 نفر از مردم را در ملاقات‌های مردمی می‌بینم

 

اجازه بدهید مثالی تازه‌تر بزنم؛ خود شما چطور هماهنگ کردید برای این مصاحبه؟ نامه زدید؟ با مسؤول دفترم هماهنگ کردید؟ نه یک پیامک فرستادید و من هم از باب وظیفه و تعهدی که نسبت به مردم دارم قبول کردم؛ من کار بزرگی نکردم و به نظرم همه مدیران باید همین‌گونه باشند، فلسفه مدیریت در جمهوری اسلامی به قدرت رسیدن نیست، خدمت به مردم است؛ پس به نظرم ما باید در برابر مردم تواضع کنیم، به امورشان رسیدگی کنیم و مردم را ولی نعمت خود بدانیم؛ نه اینکه من بنشینم اینجا و بگویم من دادستانم و فلان اختیارات را دارم و دیگر در شان من نیست بروم بین مردم، در شان من نیست که با مردم کوچه و بازار هم صحبت شوم و از این قبیل رفتارهایی که متاسفانه کم و بیش هم می‌بینیم.

خبرنگار فارس: یکی از شبهاتی که متوجه مجموعه تحت امر شما و همکاران‌تان هست، عدم شفاف‌سازی در خصوص پرونده مدیرانی است که در ماه‌های اخیر با کلی جار و جنجال بازداشت شدند و علیه‌شان اعلام جرم شد و کلی سر و صدا ایجاد شد، ولی اکنون بعد از گذشت ماه‌ها نه خبر تبرئه این مدیران و نه خبر تایید جرم‌شان را می‌شنویم؛ به نظرتان این ایجاد بی‌اعتمادی در افکار عمومی نیست؟

بله از منظری حق با شماست و من می‌پذیرم این نقدها را ولی این را هم در نظر بگیرید که طبق قانون و لزوم رعایت حقوق شهروندی بسیاری از جزئیات پرونده‌ها را نمی‌توان بیان کرد چه بسا روند طی شدن پرونده‌ها نیز طولانی است به طوری که کارشناسی روی هر پرونده حداقل 6 ماه به طول می‌انجامد و در خصوص پرونده یکی از شهرداران به تازگی ابعاد جدیدی در این پرونده رمزگشایی شده که در حال بررسی است و پس از نهایی شدن حتما به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

در خصوص پرونده یکی دیگر از شهرداران هم باید عرض کنم پرونده در حال رسیدگی است و این نقد به مسؤولان استانی وارد است که چرا مدیری که باعث نارضایتی مردم شده است را مجدد به سمت دیگری منصوب می‌کنند و باعث تشدید نارضایتی مردم می‌شوند.

 این نقد به مسؤولان استانی وارد است که چرا مدیری که باعث نارضایتی مردم شده است را مجدد به سمت دیگری منصوب می‌کنند!

یکی از اصول مدیریتی جلب رضایت افکار عمومی است و متاسفانه مجموعه قضایی طبق قانون اجازه دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارد و استعلامی از ما صورت نمی‌پذیرد اما تلاش کرده‌ایم برخی از موضوعات را اطلاع دهیم اما به طور کلی دخالتی در این موارد نداریم.

خبرنگار فارس: ممنون می‌شوم در خصوص ترک فعل مدیران هم توضیحی ارائه کنید؛ امروز استان ما در صدر جدول بیکاری و محرومیت و افسردگی و ... قرار دارد و سوءمدیریت مدیران هم در این خصوص محرز است، آیا دستگاه قضا با مدیری که موجب خسارت به مردم و بیت المال یا موجب تعطیلی یا واحد تولیدی می‌شود برخوردی خواهد داشت؟

با توجه به سال جهش تولید ما هر شرکت یا کارخانه‌ای را که دچار مشکل شده بود مورد حمایت قرار دادیم اما به دلیل حجم بالای کاری متوجه بعضی از مسائل نمی‌شویم که لازم است طبق گفته رئیس دستگاه قضایی در استان خبرنگاران بسیاری از موضوعات را به ما اطلاع دهند که قطع به یقین پیگیر رفع مشکل و جلوگیری از ازکارافتادگی واحدهای تولیدی خواهیم شد و در صورت مشاهده ترک فعل یا عملکرد نامطلوب و مجرمانه برخورد قاطع خواهیم کرد.

پرونده‌های تشکیل شده در ماه‌های اخیر هم گویای جدیت دستگاه قضا برای برخورد فارغ از مسؤولیت و عنوان افراد بوده، همچنین ورود مؤثر دادستان به مسئله چند واحد تولیدی و یک مورد خصوصی‌سازی نشان از اولویت‌دار بودن این مسئله برای بنده و همکارانم در دادسرا است.

خبرنگار فارس: در ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی غیررسمی در خصوص بازداشت چند تن از مقامات قضایی استان شایع شد؛ در این خصوص اگر صلاح می‌دانید توضیحی ارائه فرمائید.

در همه ادوار به خصوص در این دوره که ریاست دستگاه قضا را آیت‌الله رئیسی با روحیه فسادستیزی بر عهده گرفته تلاش همه قضات بر همراهی با این روحیه است لذا پرونده کارکنانی که تخلف یا شائبه‌های فساد در آن‌ها وجود داشته باشد به سرعت به دادگاه انتظامی قضات در تهران ارسال شد و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چهار نفر از همکاران بنده از مجموعه به همین دلیل منفک شدند و هم‌اکنون پرونده آنان در دادسرای ویژه قضات در حال بررسی است

در همین خصوص چهار نفر از همکاران بنده از مجموعه به همین دلیل منفک شدند و هم‌اکنون پرونده آنان در دادسرای ویژه قضات در حال بررسی است، اصل خبر درست است ولی گمانه‌زنی‌هایی که در این خصوص شکل می‌گیرد دقیق نیست، چون پرونده این افراد در اختیار بنده نیست از جزییات بی‌خبرم و در خصوص کم و کیف آن اظهار نظری ندارم.

خبرنگار فارس: ممنون بابت وقتی که اختصاص دادید و صراحتی که در پاسخ به سؤالات داشتید.

بنده هم از احساس دغدغه شما و تعهدی که نسبت به انتشار مطالب صحیح دارید تشکر می‌کنم؛ امید است که با تعامل مناسب با مسؤولان، رسانه‌ها و مردم بتوانیم در گسترش چتر عدالت و بالابردن هزینه‌های فساد، قدم‌های بلندی در گام دوم انقلاب برداریم.

انتهای پیام/68033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول