اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ابتکارات قوه قضاییه برای کمک به آزادی زندانیان غیر عمد در آذربایجان‌غربی

مدتی است که موج کم سابقه گزارش‌های مربوط به اعلام گذشت و عفو محکومان به قصاص توسط اولیای دم مقتولان در صدر اخبار رسانه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و این اخبار مربوط به رهایی این محکومان از مجازات مرگ و اعطای فرصت دوباره زندگی به آنها بدون تردید موجب خشنودی بیشتر مردم و تقویت روحیه ایثار و گذشت در جامعه شده است.

ابتکارات قوه قضاییه برای کمک به آزادی زندانیان غیر عمد در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مدتی است که موج کم سابقه گزارش‌های مربوط به اعلام گذشت و عفو محکومان به قصاص توسط اولیای دم مقتولان در صدر اخبار رسانه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و اخبار مربوط به رهایی این محکومان از مجازات مرگ و اعطای فرصت دوباره زندگی به آنها بدون تردید موجب خشنودی بیشتر مردم و تقویت روحیه ایثار و گذشت در جامعه شده است. 

خاطرنشان می‌شود دوره جدید قوه قضائیه  که از روزهای اسفند ۱۳۹۷ و با انتصاب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد، تحول عظیمی را در رأس کار قوه قضاییه به وجود آورد که از جمله اقدامات قابل ذکر دستگاه قضا در دوره تحولی خود، کاهش جمعیت کیفری و کوچک‌سازی زندان به لحاظ میزبانی از مددجویان در بند و محکومان به حبس بوده است.

دوره جدید قوه قضاییه با آسیب‌شناسی‌های اصولی و بر مبنای قانون، راهکارهای متفاوتی برای این هدف انتخاب کرده است، از توجه بیشتر به صدور احکام جایگزین حبس توسط قضات که چندین بار شاهد ابتکارات حکم جایگزین حبس توسط قضات در آذربایجان‌غربی نیز بوده‌ایم، و این اقدامات  قوه قضاییه با بررسی زمینه‌های آزادسازی و کاهش دوران محکومیت حبس زندانیان آثار بسیار مثبتی برای دستگاه قضائی و نیز جامعه به همراه داشته است.

در این میان در آیات و روایات دین مبین اسلام سفارش بسیاری در خصوص عفو و گذشت از قصاص به میان آمده است خداوند در آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره بقره گذشتن از قصاص و عفو قاتل را امری نیکو و پسندیده و متابعت از معروف بیان می‌کند و از طرفی در ده‌ها آیه همگان را به معروف و خیرات امر می کند.

در آیه ۳۲ سوره مائده نیز احیا و زنده کردن یک انسان را به مثابه احیای کل بشریت و انسانیت می‌داند و بدیهی است که یکی از مصادیق احیای انسان عفو و گذشتن از قصاص نفس او است و دوم اینکه آیات و روایات صحیح دیگری وجود دارد که همگی بر رجحان داشتن عفو بر قصاص دلالت می‌کند که در اینجا فقط به چند مورد از آنها اشاره می شود.

 امام صادق(ع) می‌فرماید بخشش و گذشت در حال قدرت و توانایی از شیوه و رسوم انبیا و پرهیزکاران است. امام علی(ع) می‌فرماید عفو، تاج خوبی هاست و دو چیز است که ثواب آن را نمی توان اندازه گرفت؛ یکی عفو و دیگری عدل، بدترین مردم کسی است که از خطای دیگران گذشت نکند.

در همین راستا در آذربایجان‌غربی نیز مدتی است این ابتکارات و اخبار رهایی محکومان بیشتر به گوش می‌رسد که نشان از افزایش روحیه ایثارگری در جامعه است.

اخذ رضایت از اولیاء دم برای مددجوی محکوم به قصاص در زندان میاندوآب

 شهبازی رئیس زندان میاندوآب، با اشاره به پیگیری‌های مستمر و تلاش شبانه روزی زین العابدین آقای فر مسئول  واحد مددکاری زندان میاندوآب  طی امسال ، با همکاری مراجع قضایی خبر از اخذ رضایت اولیاء دم برای هشت نفر از مددجویان محکوم به قصاص داد و اظهار داشت: تلاش‌های بی‌وقفه همکاران واحد مددکاری توانست سرنوشتی متفاوت برای تعداد هشت نفر از محکومین به قصاص رقم زند.

وی افزود: تعداد ۳ نفر هم توسط شورای حل اختلاف شهرستان اخذ رضایت شده که جمعا تعداد ۱۱ نفر در ۱۱ماه امسال بوده است. 

آزاد سازی هشت نفر زندانی در قالب اجرای طرح نذر هشتم در زندان مرکزی ارومیه  

در راستای  اجرای طرح ابتکاری  ریاست سازمان زندان‌های کشور مبنی بر هر ماه  آزاد سازی و یا کمک معیشتی به هشت نفر از زندانیان بی‌بضاعت به نیت نذر حضرت ثامن الحجج امام رئوف و سخاوتمند ،حضرت امام رضا (ع) در زندان‌های سراسر کشور ،با همت اداره زندان مرکزی ارومیه ،ستاد دیه استان، روابط عمومی اداره کل زندان‌ها و با کمک یکی از خیرین ارومیه و گذشت شکات، هشت نفر از زندانیان زن و مرد جرایم مالی غیر عمد زندان مرکزی ارومیه پس از مذاکره با شکات و گذشت بخشی از حق خود و ایجاد صلح و سازش بین طرفین ، طی مراسمی معنوی در کنار یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس واقع در پارک جنگلی ارومیه برگزار شد.

در این مراسم معنوی، حجت الاسلام ماموستا کلشی امام جمعه اهل سنت ارومیه ، کریم زاده حق مدیر عامل ستاد دیه استان ،دکتر سهندی مدیر کل کمیته  امداد حضرت امام (ره)،سهرابی مدیر زندان مرکزی ارومیه ،جلیلی معاون سلامت ،خیبری رییس بازرسی وجانشین مدیر کل زندانهای استان،جمعی از خانواده‌های زندانیان به همراه محکومین حضور داشتند. 

 مدیر عامل ستاد دیه استان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد دیه نحوه جلب کمک های خیرین جهت آزاد سازی زندانیان بر لزوم فرهنگ سازی کمک مردم نوع دوست به ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تاکید کرد.

 وی اعلام کرد:  از ابتدای امسال ۲۹۰ زندانی جرایم غیر عمد در ماه جاری به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۱۹ زندانی به همت خیرین و کمک‌های ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شده اند.

 

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول