اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عصبانیت ترکیه از نشست کشورهای اروپایی و عربی

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به نشست اخیر سه کشور اروپایی و چند کشور عربی در آتن درباره مسائل منطقه، خشم آنکارا را از این اقدام ابراز کرد.

عصبانیت ترکیه از نشست کشورهای اروپایی و عربی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، امروز (جمعه)، به نشست کشورهای عربستان سعودی، بحرین، مصر، امارات،اردن،  یونان، قبرس و فرانسه واکنش نشان داد.

وزرای خارجه کشورهای یادشده روز پنجشنبه در نشستی تحت عنوان انجمن دوستی در آتن گرد هم آمدند که برخی تحلیلگران این اقدام را در راستای تشکیل یک جبهه مشترک علیه ترکیه قلمداد کردند.

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر انجمنی که در آن ترکیه به عنوان یک عضو محوری منطقه و بخش ترک‌نشین قبرس حضور نداشته باشد، نمی‌تواند یک مکانیسم دوستی، همکاری موفق و موثر برای آزمایش‌هایی باشد که منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که اتهام و افترازنی  وزیر خارجه یونان در پایان انجمن یادشده علیه ترکیه که ادعا کرد «هیچ کشوری در این انجمن هدف قرار نگرفته است»، در واقع نشان می‌دهد که این ابتکار تلاشی برای دشمنی با ترکیه است و نه دوستی، آنطور که گفته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه همچنین در اظهاراتی شدیداللحن علیه کشورهای مشارکت‌کننده گفت: «کسی که برای منافع محدود و خواسته‌های افراطی خود با به آغوش کشیدن کودتاچی‌ها، لیبی را به بی‌ثباتی کشانده، کسی که برای تشکیل کمربندی تروریستی تلاش کرده؛ کمربندی که شاید باعث تجزیه سوریه و عراق شود و همچنین کسی که سال‌ها در برابر اشغال خاک آذربایجان سکوت اختیار کرد، این حق را ندارد که از سیاست‌های انسانی و مبتنی بر انصاف ترکیه انتقاد کند».

آنکارا در ادامه با تضعیف کننده خواندن این اقدامات برای تلاش‌های اتحادیه اروپا، اقدامات یونان و بخش‌ یونانی‌نشین قبرس را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه خواند و از دو طرف خواست که عقلانی رفتار کنند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین از دیگر کشورهای مشارکت‌کننده در این نشست خواست که «قربانی بازی‌های دیگران» نشوند.

این اظهارات پس از آن است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه هفته جاری، ضمن حمله لفظی به نخست‌وزیر یونان،‌ گفت که برای مسأله قبرس راه‌حلی جزء ایجاد دو کشور مستقل وجود ندارد.

قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است که در بخش شمالی آن، مردم ترک‌تبار و مسلمان و در بخش جنوبی آن، مردم یونانی‌تبار‌ هستند.

دولت ترکیه طی سال گذشته چند کشتی حفاری و اکتشافی به مناطقی از شرق مدیترانه فرستاد؛ مناطقی که به گفته این کشور تحت حاکمیت ترکیه هستند؛ اما یونان ضمن رد اقدامات ترکیه مدعی است که آنکارا در حال نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت آتن و قبرس است.

این اقدمات ترکیه در شرق دریای مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است.

یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند؛ با این حال، ترکیه اعلام کرده که این کشور تنها در حال تأمین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول