اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

نگاهی به اخراج ستون‌نویس گاردین/ چگونه انتقاد از رژیم صهیونیستی در نشریات غربی و شبکه‌های اجتماعی خفه می‌شود؟

انتقاد از رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی توسط مالکان رسانه‌ها در غرب تحمل نشده و به سرعت به اخراج روزنامه نگاران منتقد منجر می‌شود.

نگاهی به اخراج ستون‌نویس گاردین/ چگونه انتقاد از رژیم صهیونیستی در نشریات غربی و شبکه‌های اجتماعی خفه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس به نقل از «کرنت افیرز»، انتقاد از رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی توسط مالکان رسانه‌ها در غرب تحمل نشده و به سرعت به اخراج روزنامه‌نگاران منتقد منجر می‌شود. سخت گیری در این زمینه تابدان حد است که حتی ممکن است یک روزنامه نگار به علت شوخی کردن در مورد کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی اخراج شود و این امری است که واقعا در دنیای غرب رخ داده است.

بر اساس بررسی‌های اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، انتقاد از رژیم صهیونیستی در رسانه‌های ایالات متحده تحمل نمی‌شود و اصولاً مهم نیست که آیا این انتقادها پایه و مبنای دقیقی دارند یا خیر. نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در آمریکا در صورت انتقاد از رژیم صهیونیستی باید در انتظار مجازاتی سخت باشند و لابی صهیونیستی با اعتراض، بایکوت و انتقاد مکرر هر گونه مخالفتی با خود را کاملاً متوقف می‌کند.

 

بر اساس بررسی‌های اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، انتقاد از رژیم صهیونیستی در رسانه‌های ایالات متحده تحمل نمی‌شود و اصولاً مهم نیست که آیا این انتقادها پایه و مبنای دقیقی دارند یا خیر.

در بخشی از بیانیه اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در این مورد آمده است: رژیم صهیونیستی این روند را در کالج‌های دانشگاهی، در قراردادهای دولتی و حتی در یک قانون مصوب برای تغییر تغییر مجازاتهای مدنی به کار برده و مانع از اظهارنظر آزادانه مردم در مورد منازعه فلسطین با رژیم صهیونیستی می‌شود.

بررسی مرکز حقوق قانون اساسی آمریکا نشان داده که رژیم صهیونیستی از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، بازیگران دولتی و دیگر نهادهایی حمایت می‌کند که بر علیه فعالان حامی فلسطین وارد عمل شوند و برای این کار از تاکتیک‌های مختلفی مانند لغو برگزاری رویدادهایی که در حمایت از فلسطین هستند، طرح شکایات حقوقی بی اساس، اقدامات انضباطی اداری، اخراج و طرح اتهامات دروغین در مورد تروریسم و یهودستیزی استفاده می‌کند. در این بررسی چنین نتیجه گرفته شده که آزادی بیان در آمریکا یک استثنا دارد و آن هم بحث در مورد فلسطین است.

تلاش برای ساکت نگه داشتن منتقدان اسرائیل گاهی اوقات به صورت اقدامی صریح توسط دولت آمریکا انجام می‌شود: یک کارزار آزاد برای جرم انگاری سخنان منتقدان اسرائیل وجود دارد و حتی برخی از ایالت‌ها کارمندان دولت را مجبور می‌کنند که قول می‌دهند اسرائیل را بایکوت نکنند.

اما به نوشته «گیدئون‌لوی» در نشریه میدل ایست آی، یک روش متداول دیگر متهم کردن منتقدان رژیم صهیونیستی به ضدیت با یهودیان است. در آمریکا تلاش می‌شود فرصت‌های تدریس در دانشگاه از منتقدان رژیم صهیونیستی گرفته شود و رسانه‌های بزرگ آمریکا با چنین افرادی همکاری نمی‌کنند. مارک لامونت هیل از جمله دانشگاهیانی در آمریکا بود که به علت دفاع از آزادی فلسطین از شبکه سی ان ان اخراج شد. در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده تا جرمی کربین رهبر سابق حزب کارگر که منتقد سیاست‌های دولت صهیونیستی بود به ضدیت با یهود متهم شود.

دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرده که دولت ایالات متحده اتهامات بی اساسی در مورد یهودی ستیزی را بر علیه خود و سایر گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین الملل و آکسفام که سوابق نامناسب حقوق بشری اسرائیل را افشا کرده بودند، به کار برده است. در خاک سرزمین‌های اشغالی نیز فلسطینی‌ها از آزادی بیان برخوردار نیستند و به طور مرتب سرکوب می‌شوند. هر گونه اشاره به پایمال شدن حقوق فلسطینیان یا انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی به شدت سانسور می‌شود.

یکی از مضحک‌ترین رویدادها در این زمینه مربوط به اخراج «ناتان رابینسون»، ستون نویس روزنامه گاردین در آمریکا بوده که از سال ۲۰۱۷ با این روزنامه همکاری داشته است. مطالب وی معمولاً مربوط به سیاست در آمریکا بوده و ارتباطی با رژیم صهیونیستی نداشت. طی مدت همکاری با گاردین سردبیر وی معمولاً از رابینسون رضایت داشت و مطالب وی کمتر ویرایش شده یا تغییر می‌کرد. اما وی به دلیل یک نقد ساده به رژیم صهیونیستی از گاردین اخراج شد.

ماجرا از این قرار بود که در اواخر ماه دسامبر کنگره آمریکا مجوز اعطای یک بسته کمکی مالی به علت شیوع کرونا را صادر کرد. در همان زمان، قرارداد کمک ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی امضا شد. صهیونیست‌ها همواره کمک‌های نظامی فراوانی را از آمریکا دریافت کرده اند و کمک‌های ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم به بعد تقریباً ۲۰ درصد بودجه دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد که در دنیا بی نظیر است.

 

بزرگی رقم کمک نظامی ارائه شده به رژیم صهیونیستی در برابر مبلغ اندک اختصاص یافته به هر آمریکایی در شرایط اقتصادی بد ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ناتان رابینسون، ستون‌نویس گاردین از این امر انتقاد کند.

بزرگی رقم کمک نظامی ارائه شده به رژیم صهیونیستی در برابر مبلغ اندک اختصاص یافته به هر آمریکایی در شرایط اقتصادی بد ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ناتان رابینسون از این امر انتقاد کند. از نظر وی رژیم صهیونیستی یک قدرت هسته‌ای است و بر فلسطین تسلط کامل دارد. این رژیم قبلاً هم کمک‌های نظامی زیادی از آمریکا دریافت کرده که نیازی به آن ندارد. حالا چرا باید در زمان شیوع ویروس کرونا که مردم خود آمریکا نیازمند کمک‌های اقتصادی گسترده هستند، بودجه‌ای قابل توجه به صهیونیست‌ها اختصاص یابد تا آنها سیستم‌های موشکی جدید خریداری کنند.

 

رابینسون خشم خود در این زمینه را با انتشار لطیفه‌ای در حساب توئیتری خود نشان داد. وی در پست توئیتری خود نوشت: ۱- آیا می‌دانستید که کنگره آمریکا عملاً مجاز به صدور مجوز صرف هزینه جدیدی نیست، مگر اینکه بخشی از آن به خرید اسلحه برای رژیم صهیونیستی اختصاص یابد؟ این یک قانون است. ۲- یا اگر هم بگوییم که این مساله عملاً یک قانون مکتوب نیست، اما چنان در عرف سیاسی ریشه دوانده که از نظر کارکردی قابل تفکیک از قانون نیست.

این روزنامه نگار مطلب دوم خود را با این هدف نوشت که مشخص شود وی شوخی کرده و قانونی که او ادعا کرده وجود ندارد. بعد از مدت کوتاهی از ارسال این توئیت ها کاربران زیادی به حساب کاربری وی حمله کرده و او را به ضدیت با یهودیت متهم کردند. تنها یک روز بعد جان مالهولند سردبیر روزنامه گاردین در آمریکا ایمیلی برای ناتان رابینسون ارسال کرد. در این نامه با عنوان خصوصی و محرمانه در مورد توئیت یادشده اظهار نگرانی شده و تصریح شده بود قانونی که رابینسون ادعا کرده وجود ندارد و وی با طرح ادعایی در این زمینه خبری دروغ منتشر کرده است. این در حالی است که خود این روزنامه نگار به این موضوع اشاره کرده بود. در ادامه تصریح شده بود که آمریکا به دیگر کشورها نیز کمک نظامی می‌کند و ادعاهای رابینسون بر علیه رژیم صهیونیستی بی اساس است. همچنین تاکید شده بود این ادعای ضمنی که تنها دولت یهودی جهان قدرتمندترین کشور جهان (آمریکا) را کنترل می‌کند، ضدیهودی است و این توئیت ها باید پاک شده و آقای رابینسون باید عذرخواهی کند.

اگر چه این خبرنگار مواضع خود را درست می‌دانست، اما برای حذف شغل و درآمد خود توئیت های جنجالیش را پاک کرد و عذرخواهی نمود. ولی در نهایت ماجرا به اخراج او از گاردین ختم شد.

 

اگر چه این خبرنگار مواضع خود را درست می‌دانست، اما برای حذف شغل و درآمد خود توئیت های جنجالیش را پاک کرد و عذرخواهی نمود. در واکنش سردبیر گاردین در آمریکا تصریح کرد که این روزنامه کماکان از آنچه روی داده ناراضی است، ولی از واکنش سریع وی تشکر می‌کند. اما طی چند هفته بعد دبیران و سردبیران گاردین هیچ پاسخی به پیام‌ها و ایمیل‌های رابینسون نشان ندادند و حتی مطالب جدید او را منتشر نکردند. آنها در چند مورد اعلام کردند که با این روزنامه‌نویس به زودی تماس می‌گیرند. اما در عمل این کار را نکردند. این در حالی بود که تا قبل از این رویداد دبیران گاردین به طور مرتب با رابینسون تماس گرفته و خواستار دریافت مطالب وی می‌شدند.

در نهایت یکی از دبیران گاردین با رابینسون تماس گرفته و افزود که دوست دارد مطالب وی را منتشر کند، اما باید سردبیر گاردین یعنی «مالهلند» به این موضوع رضایت دهد. وی در واکنش از گفتگو در این مورد با سردبیر گاردین استقبال کرد. در نهایت یک هفته بعد دبیر گاردین به رابینسون زنگ زد و به وی گفت مالهلند تصمیم گرفته که همکاری وی با روزنامه گاردین به علت ارسال توئیت یادشده متوقف شود. او تمایلی به گفتگو با رابینسون در این زمینه ندارد و وی حتی نمی‌تواند در قالب روزنامه نگار آزاد هم با گاردین همکاری داشته باشد. امری که نشان می‌داد روزنامه نگاران در غرب برای انتقاد از هر چیزی به جز رژیم صهیونیستی آزاد هستند.

نکته جالب توجه این است که روزنامه گاردین از روزنامه‌های نسبتاً چپ گرا و لیبرال در انگلیس محسوب می‌شود و نسبت به سیاست‌های دولت‌های آمریکا و انگلیس معمولاً موضع انتقادی دارد. اما این روزنامه هم حاضر نیست کوچک‌ترین انتقادی از رژیم صهیونیستی را منعکس کند. بنابراین تکلیف سایر نشریات و روزنامه‌های آمریکا و انگلیس که در این زمینه نسبت به گاردین رویکرد تندتری دارند، کاملاً مشخص است.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول