اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

چگونه برای بودجه خانواده برنامه ریزی کنیم؟/ «خانه ما» و آموزش مفاهیم اقتصادی

مستندمسابقه «خانه ما» در فصل دهم خود توانسته یک گام بلند در راستای آموزش اصولی مفاهیم اقتصادی با زبانی قابل فهم و ساده برای عموم جامعه بردارد و یکی از این مفاهیم «بودجه ریزی» است.

چگونه برای بودجه خانواده برنامه ریزی کنیم؟/ «خانه ما» و آموزش مفاهیم اقتصادی

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: اگر در فصل‌های گذشته مستند مسابقه «خانه ما» به واسطه پرداخت واقعی به زندگی خانواده‌های ایرانی و تمرکز بر مفهوم سواد و انظباط مالی توانست در بین مخاطبان تلویزیونی به برنامه‌ای محبوب و پربیننده تبدیل شود، سازندگان این برنامه در فصل دهم یک گام رو به جلو نیز برداشته اند و توانسته‌اند با پرداختن به برخی مفاهیم کاربردی علوم اقتصاد این مفاهیم را در قالب یک ریالیتی شوی جذاب برای مخاطب عام ارائه دهند که در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

یکی از مفاهیمی که به نظر می‌رسد در فصل دهم بر روی آن تمرکز شده، مبحث «بودجه ریزی» است و به بهانه پرداختن در مستند مسابقه «خانه ما» به این مبحث در این نوشتار به قلم مریم معصومی کارشناس ارشد سواد مالی نگاهی به مفهوم «بودجه ریزی» انداخته‌ایم:

بودجه ریزی چیست؟

بودجه ریزی یعنی برنامه ریزی کنید که پول خود را چگونه و کجا خرج کنید. بوجود آوردن این برنامه  به شما کمک می کند که بتوانید برای رسیدن به آنچه تمایل دارید و دوست دارید داشته باشید برنامه ریزی کنید.

گاهی شاید برای شما پیش آمده باشد که دوست دارید کاری را انجام دهید یا چیزی را بدست آورید ولی پول کافی ندارید با استفاده از برنامه بودجه می توانید مخارج خود را اولویت گذاری کنید و پول خود را برای چیزهایی خرج کنید که برای شما اهمیت دارد و از هدر رفتن پول در جاهایی که شما را به هدف نمی رساند جلوگیری کنید.

چرا بودجه ریزی اهمیت دارد؟

با بودجه ریزی می توانید اطمینان حاصل کنید که همیشه به اندازه کافی برای چیزهایی که  نیاز دارید و برای شما اهمیت دارد پول دارید.

بودجه ریزی یکی از مهمترین عادتهای مالی است که می توانید آن را در خود ایجاد کنید و اهمیت آن به این دلیل است که به شما کمک می کند مخارج خود را دنبال و آنها را کنترل کنید  و همچنین در داشتن پس اندازداشته باشید.  به علاوه به شما کمک می کند که تصمیمات مالی بهتری بگیرید و برای مخارج ضروری آماده و از شر بدهی خلاص شوید و همچنین بر روی اهداف مالی بلند مدت خود متمرکز بمانید.

بودجه ریزی به شما کمک می کند که مخارج خود را کنترل کنید

بسیاری از خانواده ها یی که برای خود بودجه ریزی ندارند به راحتی  و بدون کنترل پول خرج می کنند. آنها برای غذا خوردن اکثرا به رستوران می روند یا از بیرون غذا سفارش می دهند، در مسافرت به راحتی و بی توجه پول خرج می کنند.همه این موارد به علت این است که برنامه ای برای پول خود ندارند و نمی توانند آن را کنترل کنند موردی که باید توجه داشت این است که بدون داشتن برنامه ریزی بودجه به سختی می توان عادتهای مالی روزانه را تحت کنترل داشت.

برنامه بودجه کمک می کند که اهداف مالی خود را دنبال کنید

اگر بخواهیم واقعی نگاه کنیم هدف گذاری مالی بسیار آسان است و هر کسی می تواند آن را انجام دهد تنها لازم است بگویید چه چیزی را می خواهید و یک زمان برای رسیدن به آن مشخص کنید اما باید بدانید که هدف گذاری کردن و رسیدن به آن دو چیز کاملا جداگانه هستند. برای اینکه به هدف خود برسید باید برنامه داشته باشید و به آن پایبند باشد به همین دلیل بودجه ریزی کردن در این مسیر می تواند کمک کننده باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بودجه ریزی باعث می شود برای مخارج خود محدودیت بگذارید  و رفتارهای مالی خود را تحت کنترل داشته باشید و بدین وسیله می توانید به اهداف مالی خود دست یابید.

برنامه ریزی بودجه به افراد متاهل نیز بسیار کمک می کند

همانطور که می دانیم مسائل مالی یکی از مسائل شایع بین زوجین می باشد، می توان گفت بودجه ریزی با بوجود آوردن یک زبان مشترک می تواند به مقدار زیادی ازاین دعواها و مشاجرات بکاهد و به آنها کمک کند که هر دو برای رسیدن به یک هدف بکوشند و از هزینه های اضافی خود داری کنند.
بودجه ریزی به شما کمک می کند که برای هزینه های اضطرای آماده باشید.

همانطور که می دانیم زندگی سرشار از اتفاقات ناگهانی و هزینه های پیش بینی نشده است. از هزینه بیمارستان گرفته تا هزینه تعمیر ماشین. اگر از نظر مالی برنامه ریزی نداشته باشید نمی توانید خود را برای این هزینه ها آماده کنید.

اگر شما در برنامه بودجه ماهانه مقداری از پول خود را برای این هزینه های اضطراری اختصاص دهید می توانید با خیال راحت از فشارهایی که ممکن است این هزینه ها به شما وارد کنند در امان باشید.

به طور کلی می توانیم بگوییم بودجه ریزی یکی از مهمترین عادتهای مالی است که شما می توانید در خود ایجاد کنید. همانطور که می تواند به شما کمک کند که به هدف مالی خود برسید می توانید از شما در مقابل مشکلات مالی نیز محافظت کند، حتی می تواند به شما کمک کند که از بدهی در امان باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول