اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیسیون ماده پنج به ریاست استاندار خراسان رضوی تصویب شد.

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای کلیه اقشار نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به اهمیت مسأله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید.

به جهت دریافت نظرات دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله آستان قدس رضوی، ارکان قضایی و نظارتی استان، استانداری و مجموعه مدیریت شهری مشهد، طرح در قالب جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات لازم در جهت غنابخشی و همگرایی بیشتر صورت پذیرفت.

ماحصل این جلسات که به تدبیر محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی برگزار گردید، اجماع کامل همه سطوح مدیریتی استان بر روی طرح جدید و در نهایت تصویب آن در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان خراسان رضوی بوده است.

گفتنی است، در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان که به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی برگزار شد، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، طرح جهت تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شد.

با تصویب این طرح، بیش از ٣٠٠٠ پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان صورت می‌پذیرد. همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه‌های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.

حفظ حرائم منظری، حفظ کلیه مساجد و حسینیه‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تأکید کمیسیون ماده ۵ قرار گرفت.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠ هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های مترو به تأیید رسید.

از دیگر مصوبات این جلسه، اختصاص فرصت دو ماهه جهت تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه‌گذاری واقع در محدوده پیرامون حرم در چارچوب طرح جدید است.

انتهای پیام/۷۰۰۴۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول