اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فرار از بن‌بست‌ها با پناه بردن به قرآن/ «قرآن در نگاه عقل و علم» منتشر شد

کتاب «قرآن در نگاه عقل و علم» از جمله آثاری است که در آن نمونه‌های فراوانی از راه‌حل‌های قرآن کریم برای بن‌بست‌های زندگی روایت شده است و این اثر به قلم محمدباقر شریعتی سبزواری منتشر شد.

فرار از بن‌بست‌ها با پناه بردن به قرآن/ «قرآن در نگاه عقل و علم» منتشر شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس کتاب «قرآن در نگاه عقل و علم» با ترجمه محمدباقر شریعتی سبزواری چاپ و منتشر شد.

به باور نویسنده این اثر، قرآن در نگاه عقل و علم از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. ابتکار و خلاقیت، نوآوری، کیفیت عرضه خوب، اجتناب از تکرار مکررات و روزآمدسازی با عنایت به فرهنگ زمان از جمله این ویژگی‌ها است.

برای بشر امروزی مسئله‌ای غامض در قرآن نیست، مگر آنکه با رویکردی عالمانه، موشکافانه و روشمند بتوان آن مسئله را به نیکی حل کرد. از نظر قرآن هم بن بستی در کار نیست و هر کس در راه خداوند بکوشد و در پی مقصد راستین باشد، قطعاً خداوند راه‌های صحیح را نشانش می‌دهد. نمونه‌های این امر فراوان است که در این کتاب بدان اشاره شده است.

مؤلف کتاب «قرآن در نگاه عقل و علم»، در پیش‌گفتار اثر مذکور آورده است: در این اثر، فصلی به آیات مشکل قرآن اختصاص دادم، که به گمان بنده مفسران حل نکردند، تا بتوانم راز و رموز آن را روشن سازم. برای حل بعضی از آیات که از نظر قرآن شناسان جزو آیات مشکل یا متشابه نیست، ولی شبهه انگیز است، ماه‌ها دقت کردم و سرانجام شخصاً معنای معقول و مقبول آن را نگاشتم تا قشر تحصیل کرده و جوان جذب شوند.

در این اثر، به ۹ مبحث اعم از «قرآن اعجاز ماندگار»، «قرآن، اعجاز تمام عصرها و نسل ها»، «شاخصه های آیات قرآن»، «تفسیر و تأویل قرآن»، «اعجاز در مقرّرات حقوقی قرآن»، «اعجاز ادبی قرآن»، «اعجاز باطنی و معارف معنوی»، «اعجاز ماندگار اسلام» و «شبهات اخباریون در عدم حجیت ظواهر قرآن و پاسخ اصولیون» پرداخته شده است.

این اثر در ۳۳۶ صفحه و به قیمت ۶۰ هزار تومان و در قطع رقعی با شمارگان ۵۰۰ نسخه به همت مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی) منتشر و روانه بازار نشر شد. علاقه‌مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www.bustaneketab.com می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره‌مند شوند.

کتاب «مرجع امنیت در فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

کتاب «مرجع امنیت در فقه امامیه و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» به قلم هادی حاج‌زاده و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد.

«مرجع امنیت» به عنوان نقطه کانونی ملاحظات امنیتی، نقشی تعیین‌کننده در ترسیم منظومه «امنیت، مصلحت و ضرورت» ایفا می‌کند. لذا بازشناسی آن با توجه به مبانی فکری و ایدئولوژیک هر نظام سیاسی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

این کتاب ضمن جمع‌بندی مطالعات درباره تعاریف، ابعاد، موضوعات و سطوح امنیت به بررسی مبانی فقهی و حقوقی «مرجع امنیت» در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و سعی کرده است تصویری کلان و نمایی کلی از منظومه امنیتی در این نظام را با توجه به آموزه‌های فقه شیعه ارائه کنند.

مبنای اولیه این کتاب بر مطالعه متون فقهی استوار گشته و در ذیل هر بحث فقهی، به ثمره‌های قانونی آن نیز اشاره شده است تا روشن گردد که ماده یا موادی از قانون، از چه خاستگاهی نشأت می‌گیرد و بر چه مبنایی رشد کرده و از چه مؤلفه‌هایی تغذیه نموده است.

در تحلیل موضوعات امنیت، به نظریه علل اربعه (علت مادی، صوری، فاعلی و غایی) به عنوان چارچوب نظری، تمسک جسته‌ایم و از آنجا‌ که هدف از این پژوهش، نه شناختن همه ابعاد و زوایای امنیت، بلکه صرفاً بازشناسی «مرجع امنیت» (علت غایی) بوده است و نیز به دلیل آنکه به اعتقاد فلاسفه، علت غایی و علت فاعلی، پیوستگی تامّی با یکدیگر دارند و هر یک از جهتی بر دیگری فاعل است و از جهتی غایت، در ذیل هر فصل به بیان علت فاعلی (عوامل ایجاد امنیت در آن سطح/ موضوع) و علت غایی (مرجع امنیت در آن سطح/ موضوع) اکتفا گردیده و در ادامۀ آن، شواهد حقوقی و میزان توجهی که به هر موضوعِ امنیت در منابع حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران شده، مورد مطالعه قرار گرفته، سپس به تبیین تزاحمات هر موضوعِ امنیت با سایر موضوعات به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در بازشناسی مرجع امنیت در آن موضوع پرداخته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول