اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آخرین جزئیات از ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» شامل سن صفر تا پایان 3 سالگی و «گروه سنی کودکی دو» شامل سن آغاز 4 سالگی تا پایان 6 سالگی است، تقسیم و تعریف شده است.

آخرین جزئیات از ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد و گفت: مسؤولان و مردم قدردان نعمت‌های خداوند و انقلاب اسلامی باشند و برای حفاظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

عاملی در ادامه با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: تأکید داریم تأسیس این سازمان منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی نشود، لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصریح شده که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های اعلامی، بین 85 تا 90 درصد از اعتبارات دولتی به بخش حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود که این امر منجر به اختلال در امور برنامه‌ای دولت می‌شود لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت بر عدم افزایش نیروی انسانی دولت در پی تأسیس این سازمان تأکید شده است.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» شامل سن صفر تا پایان 3 سالگی و «گروه سنی کودکی دو» شامل سن آغاز 4 سالگی تا پایان 6 سالگی است، تقسیم و تعریف شده است.

عاملی افزود: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر نقش محوری و مسؤولیت خانواده در تربیت دوران کودکی تأکید شده و همچنین مسؤول تعلیم و تربیت «گروه سنی کودکی دو» بر عهده آموزش و پرورش است. البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسؤولیت جدی در خصوص تقویت دانش خانواده نسبت به امور تعلیم و تربیت کودکان دارد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: عنوان سازمان بودن برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک جنبه اختصاصی و تخصصی بودن این حوزه را نیز فراهم کرده است.

عاملی در مورد هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: پیش‌‎بینی شده است در ترکیب اعضای هیأت امنای این سازمان دو نماینده از انجمن اولیاء و مربیان، دو نماینده از اتحادیه مهدهای کودک و نماینده‌ای از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم حضور داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی ابلاغ و همچنین تخصیص اعتبار در بودجه 1400 برای این سازمان لحاظ شود.

عاملی در مورد دستور جلسه که به ارائه گزارش بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت، گفت: شایسته نیست که بعد از تصویب و ابلاغ سندهای بالادستی، ارزیابی و گزارش نظارتی از روند اجرای این اسناد ارائه نشود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از دلایل عدم تهیه و ارائه گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد عدم تعیین شاخص برای اندازه‌گیری میزان اجرایی‌سازی اسناد است.

عاملی خاطرنشان کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای خوشحالی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: برای رفع موانع اجرای این سند در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد ارائه راهکار برای حل این مسأله یک ضرورت است. همچنین برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به یک روش کارآمد داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با مدل ارزیابی ناظر بر «سند، هدف و فرآیند» در تهیه گزارش نظارتی از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارزیابی راهبردی انجام خواهد شد و می‌توان سنجید که اهداف سند به عنوان مثال برای معلم و دانش‌آموز که دارای اهمیت محوری در سند هستند، تحقق یافته است یا خیر؟

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: آموزش و پرورش پایه تحولات اجتماعی کشور، پیشرفت جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی است لذا اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند حمایت‌های مالی و همکاری سایر نهادهای مربوطه است.

عاملی با بیان اینکه موضوع تحول در نظام‌  تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: روش‌های تعلیم و تربیت در کشور نیاز به اصلاح دارد و امید است در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به سرانجام رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم شناسایی اهداف مؤثر اسناد بالادستی تأکید و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با اجرایی شدن 10 درصد یک سند، 90 درصد اهداف آن سند تأمین می‌شود که برای تحقق این امر نیاز است اهداف مؤثر سند شناسایی و بر روی آن تمرکز شود. به عنوان مثال مهم‌ترین حوزه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «معلم» است و باید بر روی این موضوع تمرکز شود.

وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مبنی بر قانونی بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشکلی از لحاظ قانونی وجود ندارد اما باید برای هر چه بهتر اجرایی شدن این سند، الزامات اجرایی شدن آن مانند تخصیص و تأمین منابع مالی توسط مجلس و سایر نهادهای مربوطه لحاظ شود.

در ادامه حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار داشت: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش از طرف ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

وی در ادامه برای بهبود روند کار و ارائه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد داد: بهتر است این گزارش ترکیبی از گزارش اجرایی‌سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا نیز به صورت مجزا ارائه شود.

قدسی پور افزود: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد که بهتر است تغییرات نقشه راه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مجدداً به تصویب شورای عالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی نیز در مورد آنها انجام و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.

همچنین عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو ضمن ارائه توضیحاتی از تاریخچه روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اظهار داشت: در یک دوره‌ای چارچوب‌های روند تدوین سند به 6 زیرنظام تفکیک شد و مقرر شد برای هر 6 زیرنظام برنامه‌ تدوین شود.

وی افزود: هر سند بالادستی برای اجرای کامل نیاز به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همچنین تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت است.

صدری تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نیاز است و صرفاً نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، به عنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.

در ادامه علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: مشخص است که در تدوین اسناد بالادستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ساعت‌ها کار کارشناسی، علم و دانش بسیار توسط اساتید و صاحبنظران صرف می‌شود اما از طرفی علاوه بر خلق سند، نیاز به حفاظت و به سرانجام رساندن و اجرای سند نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی به زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: برای اجرایی شدن هرچه بهتر و کامل این 6 زیرنظام تصویب الزامات اجرایی نیاز است.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تهیه گزارش نظارتی از میزان اجرای اسناد اقدام بسیار شایسته‌ای است، افزود: هر سند شامل اقدامات فرهنگ‌ساز، اقدامات بسترساز و اقدامات پیاده‌سازی است.

وی ادامه داد: اقدامات بسترساز شامل قوانین، دستورالعمل‌ها، نظام‌ها، ابزارهاست و همچنین اقدام پیاده‌ساز به معنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است.

رئیس دانشگاه آزاد پیشنهاد داد: برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ظرفیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور استفاده شود و این شورا نیز بر روند اجرای سند نظارت داشته باشد.

همچنین علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چرا که اصل تحول در معلم است.

علم‌الهدی افزود: همچنین والدین نیز باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باورها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و سند نقشه جامع علمی کشور باید یکدیگر پیوند دارند، تصریح کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: امکان ارتقاء و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‎بینی شده است. همچنین برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند نیاز به عزم ملی داریم و نباید صرفاً از وزارت آموزش و پرورش این موضوع مطالبه شود.

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: باید عوامل مانع از اجرایی شدن شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شود و بعد اقدام و فرآیند لازم برای اجرایی شدن ارائه شود.

وی افزود: باید مسؤولان نظام به خصوص مسؤولان حوزه تعلیم و تربیت به این باور برسند که اصل پیشرفت و توسعه کشور به حوزه آموزش و پرورش بستگی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول