اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کاهش ۵ درصدی شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان از کاهش پنج درصدی شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان به علل کاهش نزورات آسمانی نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: شخم زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی می‌شود.

کاهش ۵ درصدی شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، برنجکاری شغل اول مردم استان‌های شمالی مثل گیلان، مازندران و گلستان است به طوری از ۶۳۰ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج در کشور ۲۳۸ هزار هکتار مربوط به گیلان بوده که معلول ۳۵ درصد برنج کشور می‌شود.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت به منظور بهره‌برداری حداکثری از محصولات کشاورزی به ویژه تولید برنج توجیه اقتصادی مبتنی بر بهره‌وری مصرف آب است به این دلیل تا سال گذشته استان‌های گیلان و مازندران به دلیل دسترسی راحت‌تر به آب به عنوان قطب تولید برنج در کشور انتخاب شدند.

همگان گیلان را یک استان پر آب در مقایسه با دیگر مناطق کشور می‌دانند ولی دلایلی مثل پراکندگی بارش، از دست رفتن آب، تغییرات اقلیمی شالیکاران‌ را مجبور به رعایت برخی اصول کشاورزی مثل انجام شخم زمستانه کرده است.

به گفته اغلب کارشناسان انجام شخم زمستانه  باعث می‌شود، حشراتی که برای زمستان گذرانی به لایه سطحی‌تر خاک رفته‌اند، در معرض هوای سرد قرار گرفته و از بین رفته و از این طریق  آفات نباتی نظیر کرم ساقه خوار برنج با این روش مکانیکی کنترل شوند

یکی از دغدعه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی وجود کم آبی در فصل زراعی است ولی انجام شخم زمستانه مهم‌ترین پشتوانه به منظور انجام بهتر شخم بهاره بوده و شالیکاران از این طریق می‌توانند با میزان آب قابل توجه زمین را برای نشاء برنج آماده کنند.

یکی از دلایل آب‌گیری زمین قبل از شخم بهاره تامین آب مورد نیاز برای انجام فرآیند شخم‌زنی است به این منظور شالیکاران گیلانی هرساله با آغاز فصل زمستان شروع به انجام شخم زمستانی زمین‌های شالیزاری خود می‌کنند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان، شالیکاران هرساله شخم زمستانه زمین‌های خود را در اواسط فصل زمستان آغاز و اراضی خود را برای شروع فصل زراعی آماده می‌کنند.

آنطور که از صحبت‌های سید علی موسوی برمی‌آید تاکنون ۱۵ الی ۲۰ درصد اراضی شالیزاری گیلان شخم زمستانه شده که به علل کاهش نزورات آسمانی، شخم زمستانه در گیلان نسبت به مشابه سال گذشته با کاهش پنج درصدی مواجه شده است‌.

طبق گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان شخم زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی می‌شود لذا از تمامی شالیکاران درخواست دارم نسبت به انجام شخم زمستانه زمین‌های کشاورزی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول