اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

دوران امامت باقرالعلوم(ع) نقطه عطف تحولات علمی و فرهنگی

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: دوران امامت حضرت باقرالعلوم(ع) از جنبه‌های مختلف به عنوان نقطه عطف بسیار مهمی در تحولات علمی و فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود.

دوران امامت باقرالعلوم(ع) نقطه عطف تحولات علمی و فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام سید محمد سجاد موسوی ضمن تبریک فرارسیدن اول رجب المرجب، سالروز ولادت باسعادت امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: زمانه حضرت باقرالعلوم(ع) و فرزندشان امام صادق(ع) به گونه ای بود که در این دوران، مکتب اهل بیت(ع) و علوم معارف الهی بیش از هر زمان دیگری معرفی و تبیین شد و زمینه برای نشر گسترده فرهنگ ناب اسلامی فراهم گشت.

وی افزود: در میان جوامع حدیثی شیعه نیز بیشترین حدیث مربوط به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است، ضمن آن که در زمانه این دو امام هُمام، بیشترین تعداد شاگردان مکتب اهل بیت(ع) پرورش یافته و هر کدام در یکی از بلاد اسلامی، منشأ آثار و برکات فراوانی شدند.

وی همچنین گفت: این در حالی است که باید توجه داشته باشیم حضرت باقرالعلوم(ع) در دورانی امامت خویش را آغاز فرمودند که عملاً جامعه اسلامی در یک وضعیت فرهنگی نامطلوبی به سر می‌برد، کما این که بخش قابل توجهی از مردم و جوانان، بعد از شهادت امام حسین(ع) و خفقان شدید سیاسی حکومت اُموی، گرفتار مشکلات عقیدتی و فکری و نیز تنش‌های جدی فقهی در میان فرق اسلامی شده بودند.

 

نقطه عطفی در تحولات فکری و فرهنگی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که در زمان امام باقر(ع)، تحول بسیار ارزشمندی در راستای تبیین آرا و نظرات شیعه پدید آمد، ابراز کرد: با توجه به این که خطر افکار آلوده یهود و نیز سیطره نظریات فرقه‌هایی چون مرجئه، جبریه، قدریه، غلات و غیره، حیات فکری شیعه را با چالش جدی مواجه ساخته بود، نهضت علمی، فکری و فرهنگی حضرت باقرالعلوم(ع) باعث شد تا در سایه مرجعیت علمی حضرت، تفکرات خطرناک این فرقه‌ها تا حدود زیادی به حاشیه رانده شود.

وی گفت: در واقع امام باقر(ع) در دوران امامتشان، با وجود شرایط نامساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامی وجود داشت، با مجاهدتی بی نظیر، پایه گذار نهضتی عظیم در عرصه فکر و فرهنگ و علم شدند که در دوران فرزندشان صادق آل محمد(ص) این جریان به نقطه اوج خود رسید.

وی افزود: تضعیف فرهنگ و تمدن اسلامی از یک سو و وجود بدعت‌های دینی در عصر امویان و عباسیان از سوی دیگر، ضرورت بازنگری در فرهنگ و تمدن اسلامی را فزونی بخشیده بود و در این شرایط باید گفت که دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بهترین فرصت را برای احیای فرهنگ و تمدن اسلامی فراهم کرد که ثمره آن در نهایت تأسیس دانشگاه بزرگ جعفری شد.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول