اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اولیایی: اسناد سرخابی‌ها برای خصوصی‌سازی باید راستی‌آزمایی شود/این دولت چه ویژگی دارد که معاون وزیرورزش ادعا می کند؟

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: در واگذاری استقلال و پرسپولیس باید تمام صداها را شنید و خرد جمعی به کار برد.

اولیایی: اسناد سرخابی‌ها برای خصوصی‌سازی باید راستی‌آزمایی شود/این دولت چه ویژگی دارد که معاون وزیرورزش ادعا می کند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، کاظم اولیایی درباره جلسه هفته گذشته برخی مدیران سابق باشگاه استقلال با رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: هفته قبل جلسه‌ای را با قنبری رئیس سازمان خصوصی سازی برگزار کرده و نگرانی خود را به استحضار وی رساندیم. تعریف شدن استقلال،‌ پرسپولیس و سایر باشگاه‌های کشورمان عنوان یک باشگاه خصوصی هم خواست مقامات عالی رتبه کشوری است و هم سازمان‌های بالادستی که موظف به رعایت قوانین آنها هستیم هم این الزام را برای ما ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قبول ندارند که هیچ کدام از باشگاه‌های ما دولتی باشد و به این شکل اداره شود. عقل و منطق هم اجازه تیم‌داری دولت‌ها را نمی‌دهد. استدلال قوانین داخلی و بین المللی این است که مصلحت فوتبال در خصوصی اداره شدن باشگاه‌ها است و این حرف درست است.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال اضافه کرد: به قنبری گفتیم با خصوصی شدن و واگذاری دو باشگاه موافق هستیم زیرا قانون هم موافق این امر است و گردن ما در مقابل قانون از مو باریک‌تر است، اما نحوه اداره باشگاه‌ها در آینده با این مسائلی که آقایان مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند نگران‌کننده است. اقتضاء فوتبال و باشگاهداری با کارخانه‌داری و این نوع خصوصی سازی  که در دست اجراست تفاوت دارد.

اولیایی تصریح کرد: برای این کار زمان گذری را لازم داریم و باید مالکیت همچنان در اختیار دولت باشد و اختیار مدیریت برای روشن و شفاف شدن عملکردها در اختیار اهلش قرار بگیرد. در بحث واگذاری چهار روش داریم که یکی از آنها پیمان مدیریت است و  طبق این روش دولت باید الزاماتی را برای بخش خصوصی سازی به وجود آورد تا شفاف سازی و پرداخت بدهی‌ها صورت بگیرد. 

وی خاطرنشان کرد: در ادامه واگذاری هم باید به شکل جمع‌سپاری باشد و باشگاه را به فرد نفروشند. مهم‌تر از تمام این مسائل این است که باشگاه علاقمند و هوادار دارد و سرخابی‌ها هم باید مانند باشگاه‌های پیشرفته دنیا از سوی هواداران خود اداره شوند و راه علاج هم همین است. در این حالت باشگاه‌ها راحت‌تر می‌توانند ادامه حیات بدهند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره این که آیا حسنعلی قنبری در فرصت یک هفته‌ای پس از تصدی صندلی ریاست سازمان خصوصی سازی با سازوکار واگذاری دو باشگاه آشنا شده است، توضیح داد: خود آقایان هم می‌دانند طبق روشی که روی واگذاری اصرار دارند با مشکل مواجه خواهند شد و از خدا می‌خواهم این نظری که دارند اجرایی نشود. واگذاری 10 تا 15 درصد از سهام استقلال و پرسپولیس از طریق بورس یا فرابورس آنها را در ادامه با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.

اولیایی در گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران ادامه داد:  این آقایان در حوزه باشگاهداری تخصص و اهلیت ندارند و سهامدار را با هوادار یکسان در نظر گرفته‌اند. در دنیای امروز هوادار حق وفاداری خود را به باشگاه پرداخت می‌کند و تمام طرفداران حاضرند پشت باشگاه بایستند، اما تعریف عام سهامدار یعنی کسی که سرمایه‌ای دارد و به جهت ارزش افزوده سهام می‌خرد.

وی اضافه کرد: باشگاه‌های ما 42 سال است که به شکل دولتی و با مسائل مختلف اقتصادی و مالی اداره می‌شوند و یقین بدانید اگر نگوییم ضررده هستند، سودآور هم نیستند. به همین دلیل با این روش واگذاری مدعیانی برای دولت آینده ایجاد می‌کنیم و می‌دانیم در آینده کسی پاسخگوی این مدعیان نخواهد بود. این موضوع مشکل اجتماعی به وجود می‌آورد.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال اظهار داشت: قنبری در جلسه اعلام کرد جلسه دیگری را با حضور معاونت مربوطه و کارشناسان برگزار می‌کند تا درباره واگذاری سرخابی‌ها به جمع‌بندی برسند. این وعده را برای  برگزاری جلسه کارشناسی به ما داده‌اند، اعتقاد دارم باید تمام صداها در واگذاری سرخابی‌ها شنیده شود و به خرد جمعی توجه کنیم. نباید روی این بحث اصرار شود که ا گر در دولت فعلی واگذاری صورت نگیرد، دولت‌های بعد هم این کار را انجام نخواهند داد. بیان این جمله درست نیست.

اولیایی تصریح کرد:  معاون وزیر ورزش نباید چنین ادعایی داشته باشد. مگر دولت فعلی چه ویژگی دارد که علی‌نژاد پیش بینی می‌کند دولت‌های بعد این ویژگی را ندارند؟ خواهش می‌کنم حرمت دولت‌های آینده را حفظ کند و دچار توهم نشود که توانمندی‌هایی دارد که دولت‌های آینده آن را ندارند.

وی درباره این که با توجه به شرایط فعلی بورس کشور آیا خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس از این طریق به نتیجه‌ای خواهد رسید، گفت: به نظر می‌رسد با دعوت کردن مردم به در اختیار گرفتن سهام استقلال و پرسپولیس قصد دارند آمارهای غیرواقعی به آنها ارائه بدهند، همان گونه که برخی کارخانه‌های ضررده را از لحاظ مالی در بورس سودده نشان دادند. به همین دلیل این کارخانه‌ها دچار تنش شده و سرمایه مردم از بین رفت.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال  افزود: وضعیت استقلال و پرسپولیس هم همین است. مسؤولان دولت و نمایندگان مجلس باید بشنوند و به این موضوع پاسخ بدهند که چگونه سه سال است که استقلال و پرسپولیس به عنوان شرکت‌های سودده در قانون بودجه به تصویب می‌رسند؟ درآمدی فرضی برای آنها متصور شدند و این عدد باقی مانده و اکنون تراز مالی پرسپولیس و استقلال در بودجه کشور مثبت است.

اولیایی تصریح کرد: کدامیک از این 84 میلیون نفر ملت ایران نمی‌دانند این دو باشگاه بدهکارترین شرکت‌های روی میز دولت هستند و برای کوچک‌ترین مشکل خود مانند پرداخت بدهی‌ها، کارهای روزمره و پرداخت قراردادها به هر روشی متوسل می‌شوند. این سندسازی‌ها بورس را به جایی رساند که مردم عاصی و عصبانی شده‌اند.

وی افزود:‌ اگر استقلال و پرسپولیس وارد بورس شوند، دچار مسائل زیادی خواهیم شد، البته خوشبختانه گروه کارشناسی مشغول فعالیت است. از نظر وزارت ورزش واگذاری دو باشگاه در اختیار سازمان خصوصی سازی است و از نظر ما باید سازمان خصوصی سازی مدارک را به فرابورس ارائه بدهد. در آنجا هم هیأت کارشناسی باید متوجه باشند اسناد ارائه شه نیاز به راستی‌آزمایی دارد تا از این طریق بتوان به واقعیت‌های درون باشگاه پی برد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول