اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آمار مبتلایان به کووید 19 به 45 هزار و 427 نفر رسید/ افزایش سواد سلامت جنبه مثبت بیماری کرونا بود

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از آغاز شیوع ویروس کرونا، ابتلای 45 هزار و 427 نفر به بیماری کووید 19 در تست‌های آزمایشگاهی تایید شده که ابتلای 59 نفر طی 24 ساعت گذشته گزارش شده است.

آمار مبتلایان به کووید 19 به 45 هزار و 427 نفر رسید/ افزایش سواد سلامت جنبه مثبت بیماری کرونا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی 6 هزار و 878 نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید 19 بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده که 5 هزار 682 نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بر اساس همین گزارش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید 19 از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی 38 هزار و 549 مورد بوده است که 52 مورد از آن‌ها طی 24 ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به 45 هزار و 427 نفر رسیده است.

در حال حاضر 136 نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید 19 و یا مشکوک بودن بستری هستند که هفت مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید 19 و همچنین مشکوک 19 هزار و 479 نفر اعلام شده است.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و 151 نفر جان خود را از دست داده‌اند که یک از این آمار جزو گزارش‌های روزانه بوده است.

افزایش سواد سلامت جنبه مثبت بیماری کرونا بود

متخصص سلامت اجتماعی با تاکید بر اینکه سواد سلامت مخصوص یک قشر خاصی نیست افزود: طبق مطالعات سواد سلامت با شیوع بیماری کرونا نسبت به گذشته  روند افزایشی دارد.

سمیه عبدالهی ثابت در مورد تعریف پزشکی اجتماعی گفت: این رشته هم ازگروه‌های پزشکی و تمرکز آن بر سلامت است که محصول اجتماعی است.

وی افزود: سلامت فقط دربیمارستان‌ها حاصل نمی‌شود ما باید سلامت را در بطن جامعه ببریم اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا سلامت در جامعه ارتقا پیدا کند و سلامت را در جامعه چطور اندازه‌گیری می‌کنیم و چه شاخص‌هایی در رفتار مناسب وجود دارد که سلامت ارتقا یابد و چه اقداماتی لازم است در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری و غربالگری بیماری‌ها انجام دهیم برای اینکه کار جمعیت کمتر به بیمارستان و به بخش پزشکی کشیده شود و میزان بستری کمتر شود.

ثابت تاکید کرد: رفتار حفاظت کننده در سلامت منوط به این است که چه قدر مردم سواد سلامت دارند سواد سلامت یعنی اینکه من بتوانم مطالب مختص سلامت را مطالعه کنم و یا در زندگی روزمره و برای خرید توجه به نمودارهایی که در کالاهای مختلف درج می‌شود آشنایی با مفهوم این موارد برای اینکه خرید مطلوب محصول جزو سواد سلامت می‌شود و یا در ایام نزدیک نوروز برای امر نظافت منزل نحوه تهیه و استفاده از مواد شوینده و پاک کننده را نیز شامل می‌شود.

این متخصص اضافه کرد: سواد سلامت مخصوص یک قشر خاصی نیست اگر به سواد سلامت توجه نکنیم مثل اچه زمانی مراجعه پزشکی و یا چگونگی تبعیت از دستور پزشک داشته باشیم، سواد سلامت برای همه افراد لازم است برای اینکه اگر نتوانیم از سلامت خود محافظت کنیم به هر دلیلی و این سلامت نعمتی است که خدواند به ودیعه گذاشته به صورت پیش گزیده سالم  متولد شدیم هر اتفاقی بیفتد هزینه‌های گزافی متقبل خواهیم شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد به حالت اول باز نمی‌گردد و حتی در این روزگار و با گذر زمان همین بیماری کووید ۱۹ عوارضی برجا می‌گذارد و بعد هم ادامه خواهد داشت بنابر این با عوارضی که ناشی از بیماری است لازم هست که همه افراد در گروه‌های سنی و جنسی مختلف حساس نسبت به موضوع سلامت باشند و دنبال اطلاعات مناسب باشند و با کسب اطلاعات موثق ارزیابی لازم است و بتوانیم این اطلاعات را قضاوت کنیم و در مورد اطلاعاتی که از منابع مختلف دریافت می‌کنیم درستی و نادر ستی آن را تشخیص بدهیم.

ثابت گفت: تا این زمان طبق مطالعاتی که انجام شده بود سواد سلامت در کشور ما ناکافی بوده و مردم دچار مشکل می‌شوند به دلیل اینکه نسخه پزشک را نمی‌تواند اجرا کند و یا نحوه انجام سونوگرافی و یا آزمایشگاه ولی  اتفاق اینکه با این  بیماری کرونا از سال گذشته افتاده، توجه به این موارد بیشتر شده و احتمالا انتظار می‌رود در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد .

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول