اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تلاش مخالفان منافع ملی برای تقلیل سفر قالیباف از راهبردی به تبلیغاتی/ نباید منافع ملی و مصالح قربانی شود

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ماموریت انتقال پیام رهبر انقلاب به قالیباف محول شد جریان رسانه‌ای خارجی از جمله بی بی سی و برخی رسانه‌های داخلی غربگرا مصمم شدند تا با فضا سازی رسانه‌ای آنرا تحت الشعاع قرار داده تا سفر را از حالت راهبردی به سفر تبلیغاتی تقلیل بدهند.

تلاش مخالفان منافع ملی برای تقلیل سفر قالیباف از راهبردی به تبلیغاتی/ نباید منافع ملی و مصالح قربانی شود

خبرگزاری فارس - وحید ونایی: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی 19 بهمن تهران را برای اولین سفر خارجی خود در قامت رئیس مجلس و به دعوت «ویچیسلاو والودین» رییس دومای دولتی روسیه به ‌مقصد مسکو ترک کرد.

برنامۀ قالیباف در این سفر دیدار با همتایان خود در مجالس دوما و سنای روسیه و وزیر خارجه این کشور و همچنین تقدیم نامه رهبر معظم انقلاب به نماینده رئیس جمهور این کشور بود. ضمن اینکه سفر قالیباف به‌عنوان رئیس قوه مقننه در شرایط فعلی سفری مهم محسوب شده و کارشناسان مختلف بین‌الملل آنرا خاص تلقی کرده و حاوی پیامی معنا دار برای غرب دانسته‌اند. 

برای بررسی ابعاد مختلف این سفر با بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی گفت‌گو کرده‌ و وی به تشریح ابعاد سفر 3 روزه رئیس مجلس به روسیه و برخی شبهات و حواشی به وجود آمده پیرامون این سفر پرداخت.

متن گفت‌وگو با نگاهداری به شرح ذیل است: 

فارس: هفته گذشته قالیباف به روسیه سفر کرد. شاید این سفر یکی از سفرهای مقامات کشور در سالیان اخیر بود که از طرف رسانه‌های معاند و برخی جریانات داخل کشور به طور همزمان مورد هجمه قرار گرفت. به نظر شما علت این موضوع چه بود؟

نگاهداری: البته ما از ابتدا می‌دانستیم که این سفر با واکنش‌ها و هجمه‌های زیادی مواجه خواهد شد و حاشیه سازان به روال همیشگی‌شان مترصد شکار یک سوژه برای تحت الشعاع قرار دادن اصل سفر هستند تا در نهایت معلوم نشود این سفر چرا انجام شد و نتایجش چه بود؟ تا جایی که این حاشیه سازی همراه با دروغ‌پردازی چند روز جلوتر از سفر و در حالی که سفر رئیس مجلس هنوز انجام نشده بود، با انتشار عکس‌های سفر آبان سال 94 ایشان در مقام شهردار تهران به سن پترزبورگ آغاز شد و انواع تفسیرها و تحلیل‌ها از علل بی توجهی مقامات روس به رئیس مجلس مطرح گشت و حتی رسانه‌های معاند با انعکاس این تصاویر از ازدست رفتن عزت ایرانیان سخن به میان آوردند!

** رسانه‌های بیگانه به دنبال تخریب روابط مجلس انقلابی با شرق 

البته تکلیف رسانه‌های بیگانه و برخی دنباله روان داخلی‌شان که مشخص است. اینها تنها به دنبال تخریب روابط با شرق  و مجلس انقلابی هستند و از هر فرصتی هم غفلت نمی‌کنند اما خطاب به برخی از دوستان و عزیزانی که تحت تاثیر این شایعات نسبت به این سفر و حفظ نشدن شأنیت ریاست مجلس ابراز نگرانی و گاها تاسف کرده‌ بودند باید به این آیه شریف  قرآن اشاره کنم: یا ایها الذین امنوا إن جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین؛ (سوره مبارکه حجرات، آیه ٦)؛  ای کسانی که ایمان آورده‌اید؛ اگر فاسقی برای شما خبری آورد، تحقیق کنید تا مبادا ندانسته به گروهی بی‌گناه حمله کنید و بعد که اطلاع پیدا کردید از کار خود پشیمان شوید.

فارس: شاید یکی از موضوعاتی که موجب شد سفر قالیباف مورد توجه و البته هجمه برخی رسانه‌های قرار گیرد، پیام رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه بود. در مورد این پیام و اینکه چرا و چگونه رئیس مجلس مامور انتقال این پیام شدند لطفا توضیح دهید.

نگاهداری: واقعیت این بود و هست که سفر آقای قالیباف به روسیه به دنبال دعوت رسمی رئیس دومای روسیه شکل گرفت. بر اساس یک تحلیل راهبردی تصمیم گیری شد که اولین سفر وی در مقام ریاست مجلس به روسیه باشد و در جریان این سفر به روسیه این موضوع منتقل شود که جدای از تغییر و تحولاتی که در کاخ سفید رخ می‌دهد، ایران قصد و عزم جدی دارد به روسیه به عنوان شریک راهبردی و دراز مدت نگاه کند. 

** تاکید رهبر انقلاب درباره عدم تاخیر در سفر به مسکو

پیش از سفر هم وقتی خبر این سفر به استحضار رهبر معظم انقلاب رسید معظم له تاکید داشتند که سفر به تعویق نیافتد و فرمودند نکات و ملاحظاتی دارند که به صورت پیام تهیه می‌شود تا تحویل آقای پوتین شود.

 

این سفر بالاخره انجام شد و آقای قالیباف حامل پیام رهبری بودند. طبق برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده این پیام به آقای ویوچسلاو والودین رئیس دومای روسیه که از طرف آقای پوتین مامور دریافت پیام شده بودند تقدیم شد و پس از چند ساعت پیام به رئیس جمهور روسیه تحویل داده شد و آقای پوتین هم پیام را دید و دستورات لازم را صادر کرد. همچنین آقای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز پاسخ مثبت آقای پوتین، مبنی بر اینکه آقای پوتین دستورات لازم را برای اجرایی شدن این پیام داده اند، را منتقل کرد.

**یکی از ماموریت‌های سفر قالیباف انتقال پیام رهبر معظم انقلاب بود

نکته‌ی مهم این است که رهبر معظم انقلاب علاوه بر انجام به موقع سفر، تاکید داشتند که پیام وی برای آقای پوتین، توسط آقای قالیباف به روسیه برده شود و از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب نیز مقرر شد که این پیام هر زمان که سفر ریاست مجلس صورت گرفت، منتقل گردد.

پس یکی از ماموریت های سفر، انتقال همین پیام بود و در واقع اهمیت سفر را چند برابر کرد که ظاهرا برای برخی غیر قابل تحمل بود و ریشه بخشی از تخریب‌ها در همین نکته یافت می شود.

فارس: یکی دیگر از موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای در مورد این سفر به صورت گسترده مطرح شد، دیدار قالیباف با رئیس جمهور روسیه بود و همچنین سطح دیدارها و نحوه استقبال از ریاست مجلس توسط طرف‌های روسی بود. آیا واقعا برای دیدار با پوتین برنامه‌ریزی شده بود و علت اصلی برگزار نشدن این دیدار چه بود؟ و همچنین سطح جلسات و دیدارها و نحوه استقبال طرف مقابل به چه صورتی بود؟

نگاهداری: رئیس مجلس در 3 روز حضور خود در مسکو، 9 برنامه دیدار و بازدید داشتند که در پاسخ به سوال شما که اتفاقا یکی از محورهای اصلی هجمه رسانه‌های بیگانه به سفر آقای قالیباف بود، به چند مورد از دیدارها و بازدیدهای وی باید اشاره کنم.

** برخی روسای جمهور، قرنطینه پیشنهادی پوتین را پذیرفتند

از همان روز اول و با دعوت رسمی رئیس دومای روسیه،‌ آقای والودین از آقای قالیباف که با اعزام فرستاده ویژه، آقای اسلوتسکی، رییس کمیسیون امنیت ملی روسیه به تهران این دعوت صورت گرفت، بحث ملاقات با پوتین از طرف خود آقای اسلوتسکی مطرح شد اما طرف روسی عنوان داشت که به خاطر کرونا، تنها در صورت حضور در قرنطینه ۱۴ روزه این دیدار میسر خواهد شد کما اینکه برخی از روسای جمهور کشورهای منطقه این موضوع را پذیرفتند و برای دیدار با پوتین، در قرنطینه ماندند.

اما این موضوع از طرف رئیس مجلس از دو جهت مورد موافقت قرار نگرفت اول اینکه وی حتی از یک ساعت و یک روز هم برای رسیدگی به امورات کشور و وظایف محوله بر عهده‌شان، بالاخص در شرایط کنونی کشور، غفلت نمی‌کنند و از ابتدای ریاست مجلس تا امروز روزهای تعطیل هم در دفتر کارشان مشغول رسیدگی به امورات بودند. حتی آقای قالیباف در زمان ابتلا به کرونا، در دفتر کارشان قرنطینه شدند تا در انجام وظایف کوتاهی نشود.

** برنامه‌ای برای دیدار با پوتین نبود که بخواهد لغو شود

بنابراین حضور در قرنطینه 14 روزه اصلا برای وی قابل پذیرش نبود. از طرفی آقای قالیباف معتقد بودند این سفر دو هدف مهم دارد که یکی تقویت روابط راهبردی با روسیه از طریق انتقال پیام مقام معظم رهبری است و دیگری تقویت روابط اقتصادی و تجاری با این کشور است که عدم دیدار با رئیس جمهور روسیه، اختلالی در تحقق این دو هدف ایجاد نخواهد کرد. بنابراین از قبل از سفر قراری برای ملاقات شکل نگرفت تا بعدا لغو شود.

 

در مورد سطح و نحوه استقبال از رئیس مجلس هم هجمه‌های زیادی صورت گرفت اما بر خلاف دروغ‌پردازی و شایعات رسانه‌های معاند و به اذعان سفیر کشورمان در روسیه، استقبال رسمی از ریاست مجلس جزو کم نظیرترین استقبال‌هایی بوده است که تاکنون انجام شده و همه پروتکل‌های تشریفاتی کاملا رعایت شد.

** سفر به مسکو با رعایت تمام پروتکل‌های تشریفاتی

جالب است به این موضوع هم اشاره کنم و اینکه به گفته سفیر کشورمان در دیدار یکی از رئیس مجلس های قبلی با رئیس دومای روسیه، وی از اتاقش هم بیرون نیامده بود و آن شخص و تیم همراهش در اتاق کناری دفتر کار والودین در انتظار ملاقات ماندند. در حالیکه در جریان دیدار با ، والودین تا ورودی ساختمان دومای روسیه آمد و استقبال آنجا صورت گرفت. جلسه وی هم حدود سه ساعت طول کشید و در انتها والودین تا محل خودرو رئیس مجلس وی را بدرقه کرد.

در شورای فدراسیون روسیه هم رئیس شورای فدراسیون شخصا هیات همراهش را به استقبال آقای قالیباف تا درب ورودی ساختمان فدراسیون آورد و با رعایت تمام پروتکل‌های تشریفاتی این استقبال صورت گرفت. امضای دفتر یادبود شورای فدراسیون در همین مراسم استقبال انجام شد. در جریان این دیدار تک تک اعضای هیات شورای فدراسیون روسیه به قالیباف معرفی شدند و در حدود دو ساعت در فضای تعاملی و پرانگیزه جلسه جدی با موضوعات ارتباطات راهبردی اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، تبادل بورسیه‌های آموزشی و ارتباطات استانی 80 استان روسیه با استان‌های ایران مطرح شد که این ارتباطات در کنار ارتباطات ملی هم برقرار شود.

** عده‌ای کوشیدند سفر رئیس مجلس را از راهبردی به تبلیغاتی تقلیل بدهند

همچنین قابل ذکر است که آقای قالیباف از دو مرکز علمی و پژوهشی نیز بازدید داشتند. یکی اندیشکده شرق شناسی مسکو بود. در آنجا محقیقن برجسته ایران شناس و شرق شناس روسی و نیز یکی از مشاوران آقای پوتین حضور داشتند. نکته جالب این دیدار هم نظر یکی از ایران شناسان حاضر در این اندیشکده نسبت به ایران بود. او معتقد بود تنها حکومتی که بصورت اخلاقی و ارزشی در عرصه بین المللی فعالیت می کند، ایران است و چنین فعالیتی نسخه نجات بخش جهانی است که روسیه هم باید حمایت کند. مشاور آقای پوتین هم استقبال خوبی کرد.

نشستی دیگر هم در اندیشکده مطالعات خارجی دانشکده بین الملل و امور خارجی روسیه برگزار شد. در این نشست 5 هزار نفر از دانشجویان و محققان بصورت وبیناری حضور داشتند و 40 نفر از استادان  و روسای دانشگاه حضور داشتند. قالیباف دیدگاه‌های ژئوپولتیک و سیاست خارجی خود را ارائه و پرسش و پاسخ هم انجام شد.

علیرغم این دیدارها، باز شاهد بودیم جریان رسانه‌ای خارجی از جمله بی بی سی و برخی رسانه های داخلی غربگرا هم که هیچگاه تمایل نداشته و ندارند روابط راهبردی اقتصادی، منطقه‌ای و امنیتی بین ایران و روسیه شکل گیرد، توپخانه آنها از همان اوایل مطرح شدن سفر فعال شد تا از اهمیت سفر بکاهند و آنرا زیر سوال ببرند. به ویژه که ماموریت انتقال پیام رهبری به آقای قالیباف محول شد که همین هم آنها را مصمم کرد تا با فضا سازی رسانه‌ای آنرا تحت الشعاع قرار داده تا سفر را از حالت راهبردی به سفر تبلیغاتی تقلیل بدهند.

فارس: چند سال پیش لاریجانی به عنوان رئیس مجلس با پوتین ملاقات داشتند. برخی با اشاره به این دیدار سفر قالیباف و عدم ملاقات با پوتین را مورد نقد قرار می‌دهند. در این مورد چه توضیحی دارید؟؟

نگاهداری: آقای لاریجانی هم در همه آن سالهایی که ریاست مجلس را بر عهده داشتند ملاقات رسمی با پوتین نداشته‌اند. البته در آبان سال 1394 و در نشست "باشگاه نخبگان والدای شهر سوچی" رییس مجلس ایران هم دعوت بودند و آقای پوتین هم حضور داشت، در حاشیه این نشست ملاقاتی انجام شد. کلا در پروتکل های پوتین دیدار با روسای مجلس وجود ندارد اما در خصوص دیدار قالیباف با پوتین به منظور تحویل دادن پیام رهبری، همانگونه که اشاره کردم، پروتکل‌های کرونایی هم مضاعف شد و موجب عدم شکل گیری این دیدار شد.

فارس: چرا عده‌ای از داخلی‌ها علاوه بر رسانه‌های معاند سعی در تخریب سفر رئیس مجلس به روسیه داشته‌اند  مگر می‌توان پذیرفت که عده‌ای در داخل منافع ملی و مصالح کشور را قربانی مطامع سیاسی خود کنند؟ 

نگاهداری: نهایتا می خواهم یک نکته را دوستانه خدمت تمام کسانی ارائه کنم که خود را در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند و درباره منافع ملی و مصالح کشور ملاحظه جدی دارند و آنرا خط قرمز می دانند. حساب دشمنان کشور، امثال نتانیاهو، براندازان، ضد انقلاب و سلطنت طلبان که مشخص است و اصلا با آنها کاری نداریم. اما گله از برخی دوستان داخلی است که حاضر شدند برای تخریب یک مقام رسمی کشور، همه چیز حتی منافع ملی، مصالح مملکت و هر آنچه را که تصور می کنید، قربانی کنند.

** عده‌ای در حال قربانی کردن منافع ملی و مصالح هستند

البته آقای قالیباف سال‌هاست که به این تخریب‌ها و تهمت‌ها عادت کرده‌اند و تا آنجا که این تخریب‌ها و تهمت‌ها تنها متوجه شخصیت حقیقی خودشان است، به آنها اهمیت نمی‌دهند و بارها ما و همراهانشان را به صبوری در برابر این اقدامات و مد نظر قرار دادن رضای خداوند توصیه کرده‌اند و این آیه شریف قرآن را یادآور شده‌اند که می‌فرماید: ولقد نعلم أنّک یضیق صدرک بما یقولون فسبح بحمد ربّک و کن مِن الساجدین (سوره مبارکه حجر، آیه ٩٨-٩٧). ما می دانیم آن سخنان، دل تو را تنگ می کند، ولی نباید غصه بخوری، بلکه باید با شرح صدر این مشکلات را حل کنی و آنها را در دلت جا ندهی؛ پس پروردگارت را تسبیح و سجده برای خدا کن.

 

اما وقتی شاهدیم با تخریب آقای قالیباف به عنوان ریاست مجلس منافع ملی و مصالح کشور قربانی می‌شود دیگر جای سکوت باقی نمی‌ماند. اینجاست که باید به اشاره طعنه وار به شعار مقدس « نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» پاسخ داد و بیان داشت که شرق مورد نظر در این شعار، شرق کمونیست و سلطه‌جو و ظالم است نه شرقی که امروز معتقد به رابطه راهبردی و برابر است و به دنبال سلطه‌جویی و استیلا بر دیگر کشورها نیست.

** اگر هدف سفر قالیباف تبلیغاتی بود قرنطینه را می‌پذیرفت

اگر غرب نیز از سلطه‌جویی، بدعهدی و ستم پیشگی خود دست بردارد و به تعهداتش عمل نماید و رابطه برابر را بپذیرد، غرب هم قابل مراوده و مذاکره است. یا آنجا که این سفر را انتخاباتی معرفی می‌کنند باید پاسخ داد که اگر هدف از این سفر، تبلیغات انتخاباتی بود، قرنطینه ۱۴ روزه نیز پذیرفته می‌شد تا دیدار با پوتین میسر گردد. اما چون هدف منافع ملی و خدمت به مردم است، ۱۴ روز که جای خود دارد یک روز هم برای نپرداختن به مسائل مردم و انجام ندادن امورات کشور، بسیار زیاد است و پذیرفته نمی‌شود.

ریاست مجلس بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند که الویت اول و آخر وی، فقط کار و کار برای حل مشکلات کشور است و سفر استراتژیک به روسیه هم دقیقا در همین راستا انجام شد. ان‌شاء الله این سفر علیرغم تخریب‌های بی سابقه ثمرات زیادی را برای کشور به ارمغان خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول