اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سناتورهای آمریکایی خواستار توقف همدستی واشنگتن و لندن با سعودی‌ها علیه یمن شدند

دو سناتور آمریکایی توقف همدستی واشنگتن و لندن و دیگر کشورهای اروپا با ائتلاف سعودی در کشتار غیرنظامیان یمن را خواستار شدند.

سناتورهای آمریکایی خواستار توقف همدستی واشنگتن و لندن با سعودی‌ها علیه یمن شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو سناتور آمریکایی از لندن و واشنگتن درخواست کردند به همدستی با عربستان سعودی و کشتار غیرنظامیان یمنی پایان دهند.

«ران وایدن» سناتور ارشد حزب دموکرات و یکی از منتقدان عربستان سعودی به روزنامه «گاردین» گفت، معتقد است که آمریکا نباید «در کسب‌وکار فروش سلاح به دولت‌هایی که از آن‌ها برای خشونت و قساوت استفاده می‌کنند، سهمی داشته باشد».

وایدن افزود: «متحدان آمریکا از جمله انگلیس و فرانسه نیز باید فوراً از همین رویه پیروی کرده و قادر ساختن رژیم سعودی [در انجام این جنایات] را خاتمه دهند».

«کریس مورفی» دیگر سناتور دموکرات آمریکا به گاردین گفت، بسیاری افراد در انگلیس «با ما در نگرانی‌ از فروش تسلیحاتی که شعله جنگ یمن را می‌افروزد، اشتراک دارند». 

این سناتور آمریکایی افزود:‌ «منافع اقتصادی فروش این تسلیحات، از امنیت ملی و مسئولیت اخلاقی ما برای خاتمه دادن به همدستی در این کابوس، بیشتر نیست. اقدام هماهنگ ایالات متحده و بریتانیا در این زمینه قدرتمندتر از تلاش هر یک از ما خواهد بود و امیدوارم که دولت‌های ما بتوانند راه‌حل دیپلماتیک برای درگیری‌های یمن را در اولویت قرار دهند».

پیشتر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت رئیس ‌جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز پنجشنبه در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

با این حال، برخی کارشناسان و ناظران معتقدند که سخنان هفته گذشته جو بایدن در خصوص جنگ یمن و توقف فروش سلاح‌های تهاجمی به ائتلاف سعودی، نشان از عزم کافی برای پایان جنگ یمن ندارد و صرفا در راستای آرام کردن اوضاع است.

روز دوشنبه هفته پیش مقامات دولت انگلیس از پیوستن به آمریکا در تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی امتناع کردند و گفتند لندن در این خصوص خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

این مقام انگلیسی گفت: «تصمیماتی که آمریکا در ارتباط با فروش سلاح می‌گیرد، تصمیمات این کشور است و بریتانیا مسئولیت‌ صادرات تسلیحات خود را بسیار جدی برعهده می‌گیرد و ما به ارزیابی همه مجوزهای صادرات تسلیحات مطابق با ضوابط دقیق صدور آن‌ها ادامه می‌دهیم» (جزئیات بیشتر).

«لیزا ناندی» وزیر خارجه دولت سایه انگلیس نیز در واکنشی، به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: «تجارت تسلیحات انگلیس و حمایت فنی باعث تداوم جنگ در یمن می‌شود. تصمیم آمریکا درباره (تعلیق) فروش تسلیحات، انگلیس را به طور خطرناکی با متحدانش ناهماهنگ می‌کند و آن را به طور فزاینده منزوی می‌سازد».

این مقام حزب کارگر تأکید کرد انگلیس نمی‌تواند هم‌زمان هم نقش صلح آفرین و هم تأمین کننده سلاح  در این جنگ را ایفا کند.

از سوی دیگر، روز گذشته (جمعه)‌ پارلمان اروپا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به دلیل نقض حقوق بشر در یمن ممنوع کنند. در این قطعنامه‌ که به تصویب پارلمان اروپا رسید اقدام آلمان در منع فروش سلاح به عربستان و اقدام امارات در اعمال تحریمی مشابه برای فروش سلاح به امارات و عربستان را یادآوری کرده است (جزئیات بیشتر). 

ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول