اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری‌ها نرسیده است/واکسن به اندازه کافی تامین شد

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری‌ها نرسیده است.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری‌ها نرسیده است/واکسن به اندازه کافی تامین شد

مجتبی ورمقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از سنندج، اظهار داشت: رصد مرغداری‌های صنعتی و بومی استان در زمینه ابتلا به بیماری فوق حاد پرندگان با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچگونه تلفاتی در این واحدها مشاهده نشده است، گفت: طی هفته گذشته یک مورد مثبت ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین پرندگان مهاجر در دریاچه زریبار ثبت شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: طی روزهای اخیر تیم‌های رصد و پایش در محدوده این دریاچه اقدام به نمونه‌گیری و ثبت تلفات مرغداری‌های صنعتی و سنتی در استان کرده‌اند که خوشبختانه تا این لحظه موردی از بیماری مشاهده نشده است.

به گفته ورمقانی، هفت روستای حاشیه دریاچه زریبار شامل کانی‌سانان، پیرصفا، کانی سفید، برده رشه، ینگیجه، دره تفی و نی در زمینه  تلفات مرغ‌های بومی تاکنون مورد پایش قرار گرفته که موردی از بیماری و تلفات مشکوک نبوده است.

وی از مرغداران شهرستان مریوان خواست تا هرگونه تلفات را به موقع اطلاع‌رسانی کنند، عنوان کرد: در شعاع یک تا 10 کیلومتری دریاچه زریبار رصد و پایش آغاز شده و در رصد 2 مرغداری حاشیه دریاچه زریبار هم مورد تلفاتی گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه تلفاتی که در دریاچه زریبار مشاهده شده، زنگ خطر جدی ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، اضافه کرد:7 نفر از کارکنان محیط زیست مریوان بصورت روزانه پایش این تالاب را بر عهده دارند که به غیر از یک مورد لک‌لک در هفته گذشته، مورد جدیدی از تلفات پرندگان گزارش نشده است.

ورمقانی اضافه کرد: ۱۶ واحد مرغداری مرغ  مادر و هشت واحد مرغداری تخم‌گذار در کردستان فعالیت می‌کند و این ظرفیت استان را مستعد ابتلا به این بیماری کرده‌ است.

مرغداران هرچه زودتر اقدام به تهیه و تزریق واکسن بکنند

وی با بیان اینکه واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می‌شود تا هرچه زودتر نسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند، تصریح کرد: این تاکید نسبت به واحدهایی که در  اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی کردستان، در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستائیان است که با کشتار  بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی اذعان کرد: مردم از مخفی کردن، تلفات مرغ و طیور  و مصرف گوشت پرندگان شکاری به شدت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه‌برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود، گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت موجب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول