اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» در قم برگزار می‌شود

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سه شنبه هفته جاری مصادف با 28 بهمن ماه ساعت 16 تا 18 همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی در قم برگزار می‌شود.


همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی در نشست خبری که ظهر امروز با حضور اهالی رسانه در سالن نشست‌های خبرگزاری رسا برگزار شد اظهار کرد: به مناسبت سالگرد صدور بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب، همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سه شنبه هفته جاری مصادف با 28 بهمن ماه ساعت 16 تا 18 در قم برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال 1397 همزمان با 40 سالگی انقلاب، در مقابله با تبلیغات سوء دشمنان نظام اسلامی ایران که عنوان کرده بودند انقلاب اسلامی ایران 40 سالگی خود را نخواهد دید، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بررسی بازمانده علوم انسانی-اسلامی طی 40 سال گذشته تا کنون را در دستور کار قرار داد.

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی اذعان کرد: بررسی وضعیت علوم انسانی-اسلامی تا قبل از 40 ساله انقلاب، پیشرفت و تغییرات آن در دوران 40 ساله انقلاب و چشم‌انداز تحولات در این زمینه برای 40 سال دوم انقلاب محور بررسی سیر این علوم توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام ایزدهی ادامه داد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب در 22 بهمن سال 1397 توسط مقام معظم رهبری که سوگیری ایشان را نشان داد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را بر این داشت که علاوه بر بررسی تحول دانش‌ها و گرایش‌های دانشی در این 40 سال، سوگیری این دانش‌ها در فرایند تمدنی برای بعد از این 40 سال را نیز بررسی کنند که یا چشم‌اندازی از آن مشخص شود یا راهبردی برای رسیدن به مرحله مورد نظر معرفی شود.

وی تشریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اعضای هیئت علمی‌ها را به سمتی سوق داد که در گرایش‌های متناسب با رشته خود به بررسی تمایز‌ها و تحولات و همچنین رویکردهای تحولی برای سال‌های آینده بپردازند.

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی با اشاره به تلاش  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای زیر پوشش قرار دادن فضای تهاجمی و تبلیغاتی دشمن علیه انقلاب عنوان کرد: برای عمق‌بخشی به این رویکرد تصمیم بر آن شد که برای هر نکته مطرح شده ابتدا چکیده‌ای از آن ارائه و سپس نشستی با ایده و متن مشخص برای آن برگزار ‌شود و در نهایت بعد از رفع ابهامات و بررسی نقدها تبدیل به یک مقاله قابل قبول علمی پژوهشی شود.

حجت‌الاسلام ایزدهی با بیان اینکه در راستای این رویکرد حدود 30 جلسه و 30 نشست در سال 1397 برگزار شد افزود: بر این اساس افرادی از عرصه‌های مختلف به میدان آمدند و ایده‌های خود را مطرح کردند.

وی بیان کرد: ابتدا تصمیم بر این بود که خرداد ماه 97 این همایش در قم برگزار شود ولی به دلیل پیدایش و شیوع بیماری کرونا تا امسال یعنی دومین سالگرد چهل سالگی انقلاب به تعویق افتاد و ارزیابی مقالات نیز در این مدت ادامه یافت و با صدور بیانیه گام دوم توسط رهبر انقلاب، این بیانیه محور همایش قرار گرفت.

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی اذعان کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بحث تمدن‌سازی انقلاب اسلامی را برجسته کردند چون انقلاب محدود به ظرفیت پیدایش آن نیست و پیامی که در فرایند انقلاب ارائه شد بر ضد یک شاه و نظام مستبد نبود بلکه علیه ضدارزش‌های موجود در جهان بود و قابلیت طرح در سطح یک تمدن جهانی دارد که در این راستا بیش از هر چیز نیازهای نرم‌افزاری در عرصه علوم انسانی-اسلامی وجود دارد.

حجت‌الاسلام ایزدهی با بیان اینکه ارائه مقالات همایش پیرامون موضوعات مختلف سیاست، فقه و حقوق، اقتصاد، اخلاق، مدیریت، کلام، فلسفه، عرفان و ... در قالب سه میز تخصصی عرضه می‌شود افزود: امروز یعنی شنبه 25 بهمن پنل فقه و حقوق با همکاری انجمن فقه و حقوق حوزه، فردا یعنی یکشنبه 26 بهمن پنل حکمت و دین‌پژوهی با همکاری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه و دوشنبه  27 بهمن با محوریت بحث سیاست مقالاتی مثل فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، اخلاقی سیاسی و ... با همکاری مرکز علوم سیاسی حوزه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: سخنرانان اصلی همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی در قم آیت‌الله علی‌اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین آیت‌الله محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس خبرگان رهبری خواهند بود.

رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی ادامه داد: در روز همایش رؤسای پنل‌ها گزارشی ارائه خواهند داد و از مقالات که در قالب چهار شماره فصلنامه کتاب نقد در دو مجلد با محوریت تحولات علوم انسانی-اسلامی است رونمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام ایزدهی مطرح کرد: این همایش به صورت مستقیم از صفحه آپارات به نشانی aparat.com./iictchannel/live  زنده پخش خواهد شد.

انتهای پیام/78005

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول