اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

امسال هم خبری از پیک نوروزی نیست/ اردوهای مجازی ـ پولی کنکور در نوروز

برخی مؤسسات به تهیه برنامه آموزشی و کلی تکلیف برای دانش‌آموزان اقدام کردند و از خانواده‌ها درخواست می‌کنند که برای نوروز فرزندانشان به ویژه کنکوری‌ها برنامه‌ریزی کنند.

امسال هم خبری از پیک نوروزی نیست/ اردوهای مجازی ـ پولی کنکور در نوروز

خبرگزاری فارس ـ تعلیم و تربیت: هر سال کم‌کم که به اواخر بهمن نزدیک می‌شویم، موضوع پیک نوروزی مطرح می‌شود؟ البته وزارت آموزش و پرورش چند سالی است که موضوع پیک نوروزی را از دستور کار خودش خارج کرده است و به جای آن طرح «عید و داستان» را مطرح کرده است.

در گذشته، پیک‌های نوروزی به صورت سراسری برای دانش‌آموزان تولید و چاپ می‌شد و چند روز مانده به عید بین دانش‌آموزان توزیع می‌شد که البته این موضوع سختی‌هایی را به همراه داشت؛ پس از آن هم، تولید پیک نوروزی به استان‌ها واگذار شد و مقرر شد که مناطق مختلف متناسب با شرایط بومی و محلی نسبت به تهیه پیک نوروزی اقدام کنند.

پیک نوروزی با اما و اگرهایی نیز در تولید آن همراه بود، از جمله موارد این بود که اصلا چرا باید پیک نوروزی تولید شود؟ آن هم پیک‌هایی که در طول ایام عید کنار گذاشته می‌شوند و در آخرین روزها حتی شب سیزده‌بدر تکمیل می‌شوند. بر همین اساس برخی کارشناسان عنوان می‌کردند که پیک‌های نوروزی هیچ سودی برای دانش‌آموزان ندارند.

* طرح ممنوعیت پیک نوروزی از چه زمانی آغاز شد؟

اما چند وقت بعد یعنی در سال 96، «داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی» جایگزین پیک‌های نوروزی شد و این طرح همچنان ادامه دارد؛ هرچند که هنوز هم در برخی استان‌های کشور، پیک‌های نوروزی تولید و توزیع می‌شود.

 رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ گفت: «امسال پیک نوروزی نداریم و اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود غیرقانونی است. همان طرح داستان و کتابخوانی و... دنبال می‌شود».

البته نوروز امسال و نوروز سال آینده، شرایط کشور، متفاوت است؛ متفاوت از آن جهت که کرونا بر جوامع سایه افکنده است و زندگی انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود. 

از اسفند سال 98 که مدارس کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، وزارت آموزش و پرورش تداوم آموزش را با مدرسه تلویزیونی ادامه داد و همان زمان هم آموزش مجازی به صورت خودجوش توسط معلمان مدارس دنبال می‌شد.

* درهای مدرسه تلویزیونی 99 اول فروردین باز بود

نکته قابل توجه درباره آموزش مدرسه تلویزیونی این بود که در ایام عید نوروز هم برقرار بود و دانش‌آموزان می‌توانستند پای کلاس آموزش تلویزیونی از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

روز جمعه اول فروردین 1399، برنامه مدرسه تلویزیونی از شبکه‌ آموزش به صورت زنده پخش شد؛ در این روز از ساعت 9 تا 10:30 برای متوسطه دوره اول، از 10:35 تا 13:45 برای دوره ابتدایی و از ساعت 14:40 تا 16:45 برای دوره متوسطه دوم برنامه درسی برگزار شد.

حالا محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: «امسال تکالیف نوروزی برای دانش آموزان نداریم و آموزش مجازی معلمان نیز در ایام نوروز تعطیل است».

وی ادامه داد: «معلمان و خانواده ها هوشیار باشند فروش تکالیف نوروزی در فضای مجازی کلاهبرداری است».

* روایت اردوهای مجازی نوروزی

البته در همین روزها، برخی مؤسسات به تهیه برنامه آموزشی و کلی تکلیف برای دانش‌آموزان اقدام کردند و البته با پیش بینی بسته‌های آموزشی ـ پولی، از خانواده‌ها درخواست می‌کنند که برای نوروز فرزندانشان به ویژه کنکوری‌ها برنامه‌ریزی کنند.

در این اردوهای مجازی شروع مطالعه از ساعت 8 صبح است و پایان مطالعه تا ساعت 24 پیش‌بینی شده است همچنین مان بیداری دانش‌آموز ساعت 7:30 صبح و زمان خوابش ساعت 24:30 در نظر گرفته شده است؛ در این ارودها، زمان کل مطالعه دانش‌آموزنا یازده ساعت و ربع است.

اما چرا این اردوهای مجازی برگزار می‌شود؟ از جمله دلایلی برگزاری اردوهای مطالعاتی نوروزی مجازی که توسط همین مؤسسات اعلام شده شامل «نداشتن کمبود خواب به علت حضور به موقع در اردو»، «ایجاد فضای مطلوب مطالعه در منزل»، «همراه نبودن با چند دانش آموز در یک کلاس درس»، «تحمل نکردن عوامل حواس پرتی از جمله مراقب در اردو»، «امکان ایجاد فضایی شاد برای مطالعه ( مطالعه بدون خستگی)»، «امکان ایجاد تنوع در مطالعه»، «صرفه جویی در زمان رفت و آمد»، «عدم محرومیت از تنقلات محبوب»، «عدم همراهی با دوستان در حین مطالعه» و «ایجاد آزادی عمل در اجرای برنامه» ذکر شده است.

به گزارش فارس، درباره اردوهای دانش‌آموزی مجازی در گزارش بعدی خواهیم پرداخت اما آیا آموزش و پرورش در میان این همه برنامه‌ ارائه شده از سوی مؤسسات در ایام نوروز، برنامه دارد؟ به نظر می‌رسد با توجه به اعلام وزیر آموزش و پرورش، امسال هم خبری از پیک نوروزی نیست اما باید دید وزارت آموزش و پرورش در ایام نوروز در مدرسه تلویزیونی و سامانه «شاد» چه برنامه‌ای برای دانش‌آموزان دارد؟ در غیر این صورت برنامه‌های مؤسسات آموزشی جای همه آنها را می‌گیرد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول