اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شهر هشت هزار ساله، چشم‌انتظار اندکی توجه!

شهر تاریخی و پرجاذبه بسطام در شرق استان سمنان همچنان چشم‌انتظار اندکی توجه از سوی مسؤولان است تا به جایگاه واقعی‌اش در حوزه گردشگری بازگردد.

شهر هشت هزار ساله، چشم‌انتظار اندکی توجه!

به گزارش خبرگزاری فارس از بسطام؛ شهر تاریخی بسطام در ۶ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده و از شهرهای قدیمی و باصفای کشورمان محسوب می‌شود.

برخی کتاب‌های تاریخی، قدمت شهر بسطام را به هشت هزار سال قبل نسبت داده‌اند و این تاریخ از آثار یافت شده تاریخی تخمین زده شده است.

شهر تاریخی بسطام با جاذبه‌ها بی‌نظیر طبیعی این روزها نیازمند توجه بیشتری است تا به جایگاه اصلی خود در حوزه گردشگری بازگردد.

مسؤولان بسطام مسائل و گرفتاری‌های متعددی را فراروی این شهر تاریخی مطرح می‌کنند که برخی از آن‌ها نظیر ضوابط و محدودیت‌های ویژه ساخت‌وساز در عرصه و حریم مجموعه تاریخی بسطام، الحاق زمین به محدوده طرح جامع شهری بسطام، توجه به مجموعه تاریخی بسطام، بازسازی سقف مسجد تاریخی بایزید بسطامی و ثبت ملی این شهر در صدر آنها قرار دارد.

رفع مشکلات مالکان حریم بافت تاریخی؛ نیازمند تعامل

اخیراً در جلسه شورای شهر بسطام با مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان، موضوع مشکلات عرصه و حریم بافت تاریخی بسطام بررسی شد که مسؤولان در آن، مطالباتی را مطرح کردند و امروز باید پیگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بسطام در همین زمینه خواستار توجه به ضوابط و محدودیت‌های ویژه ساخت‌وساز در عرصه و حریم مجموعه تاریخی بسطام شد.

محسن حسنی اظهار کرد: تقاضا داریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از طریق مکاتبه و برگزاری جلسات مشترک با اداره کل راه و شهرسازی شرق استان، ضوابط و محدودیت‌های ویژه ساخت‌وساز در عرصه و حریم مجموعه تاریخی را در نظر بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بسطام از وجود مشکلات فراوان مردم بسطام در ساخت‌وسازهای موجود در عرصه و حریم مجموعه تاریخی بسطام گفت و افزود: لازم است تا اداره کل راه و شهرسازی شرق استان با در نظرگیری این محدودیت‌های موجود در این منطقه از بافت مرکزی شهر، تعامل لازم برای الحاق زمین به محدوده طرح جامع شهری بسطام را انجام دهد.

وی همچنین ضمن اظهار خشنودی از تهیه طرح پلان مدیریت در مجموعه تاریخی بسطام، از لزوم توجه ویژه به بخش مدیریت مذهبی و فرهنگی در مجموعه تاریخی امامزاده محمد (ع) تأکید کرد.

تسریع در بازسازی سقف مسجد بایزید

بخشدار بسطام هم تأکید کرد: به‌زودی با برگزاری نشست مشترک بین مسؤولان میراث فرهنگی و اوقاف در فرمانداری شهرستان شاهرود، پیرامون رفع موانع موجود جهت بازسازی سقف مسجد تاریخی بایزید بسطامی تصمیم‌گیری خواهد شد.

علی باقری از بازدید مشترک با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از مسجد بایزید بسطامی خبر داد و بر ضرورت تسریع در روند مرمت و بهسازی سقف مسجد اشاره کرد.

او افزود: با توجه به گذشت چندین ماه از این پروژه، هنوز شاهد پیشرفت قابل قبولی نبودیم و لازم است هر چه سریع‌تر ابهامات موجود در تأمین بودجه توسط سازمان‌های متولی برطرف شود.

باقری خاطرنشان کرد: تأخیر در بازسازی سقف مسجد و رها شدن آن ممکن است منجر به آسیب‌های جدی به سقف فعلی مسجد شود و این باعث نگرانی مردم و مسؤولان شده است.

بخشدار بسطام همچنین از برگزاری جلسه‌ای در آینده نزدیک خبر داد که در آن مسؤولان دو سازمان متولی در مجموعه تاریخی بسطام، راهکارهای موجود جهت رفع موانع را بررسی و تصمیمات سازنده به نفع مردم اتخاذ خواهد شد.‌

باغ‌شهر تاریخی بسطام؛ در اولویت ثبت ملی

محسن شریعتی، مشاور شهردار بسطام اما خواستار ثبت ملی باغ‌شهر بسطام شده و می‌گوید: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ثبت ملی باغ‌شهر بسطام را پیگیری کند.

او با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداری سرانه فضای سبز موجود در شهر بسطام به‌عنوان یک باغ‌شهر زیبا، از لزوم تهیه پرونده ثبتی برای آن گفت و افزود: شهر بسطام با بهره‌گیری از تمدنی دیرینه و جغرافیایی استراتژیک در طول تاریخ همواره یک پایگاه مهم مدنی بوده است.

مشاور شهردار بسطام  اضافه کرد: قرارگیری این شهر در حاشیه جنوبی البرز شرقی و همسایگی با قله شاهوار، عامل مهمی جهت وجود منابع آب فراوان و آب‌وهوای مطلوب است.

شریعتی گفت: باغ‌شهر تاریخی بسطام به برکت وجود امامزاده محمد (ع) و بایزید بسطامی عاملی جهت ایجاد زیباترین و منحصربه‌فردترین آثار تاریخی استان شده است که به مانند یک پازل معماری بر تارک گردشگری استان می‌درخشد.

شخصاً به میراث فرهنگی حساسم

امام جمعه بسطام هم ضمن اشاره به حساسیت داشتن به بناهای میراثی، از لزوم تکمیل و مرمت سقف مسجد تاریخی امامزاده محمد (ع) و تدبیر مناسب سازمان‌های متولی گفت.

حجت‌الاسلام سیدعلی رضوی‌نسب با تشریح مشکلات موجود در خصوص بسته بودن مسجد تاریخی امامزاده محمد (ع) به خاطر مرمت سقف آن تأکید کرد که هرچه سریع‌تر تکلیف این فضای مقدس مشخص شود.

امام جمعه بسطام افزود: در هشت سال گذشته همواره به مسؤولان اعلام کردیم که در صورت قطعی شدن ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام، هر نوع همکاری لازم که جز ملزومات ثبت جهانی بوده و در حیطه مسؤولیت مدیران شهر بسطام باشد، کوتاهی نمی‌کنیم.

شهری با چنارهای تنومند؛ نیازمند توجه

بسطام، شهری است با چنارهای تنومند و باغ‌های مصفا که این روزها بیش از همه نیازمند توجه است.

این شهر تاریخی علاوه بر دیدنی‌های کهن، جاذبه‌های طبیعی بسیاری در خود جای داده که می‌تواند نوازشگر چشمان هر گردشگری باشد.

بسطامی‌ها امروز از مسؤولان استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان می‌خواهند تا این منطقه زیبا را مقصد گردشگران فرهنگی و دوستداران طبیعت و تاریخ سازند.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول