اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ایجاد ارزش افزوده قابل توجه با اجرای کشاورزی قراردادی/ انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه درباره کشاورزی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: در صورت اجرای کشاورزی قراردادی یک ارزش افزوده بسیار قابل توجه در استان ایجاد خواهد شد.

ایجاد ارزش افزوده قابل توجه با اجرای کشاورزی قراردادی/ انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه درباره کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یونس ژائله عصر امروز در شصت و نهمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی با توجه به ظرفیت‌های منابع آبی و خاکی جزو استان‌هایی است که می‌تواند محور رشد و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی باشد.

وی افزود: سال آینده سال پر‌چالشی در بخش کشاورزی خواهد بود و حذف ارز 4200 تومانی و متعاقب آن حذف برخی از رانت‌ها عواقبی فرصت‌ها و تهدیدهایی را به دنبال خواهد داشت.

ژائله در عین حال خاطرنشان کرد: اگر ارز 4200 تومانی حذف شود، انگیزه کشت و کار در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه با بیان اینکه صنایع تبدیلی که در استان ایجاد شده در کشور کم نظیر است، اراضی مستعد کشاورزی در استان 1.412 هکتار، سطح مراتع 2.514، سطح جنگل 188 هزار هکتار، تعداد تراکتور  37 هزار دستگاه و تعداد کمباین غلات 918 دستگاه و ضریب مکانیزاسیون را در سال 98 رقم 2.12 اعلام کرد.

مقایسه صنعت کشاورزی آذربایجان‌شرقی با کشور هلند

وی با مقایسه صنعت کشاورزی استان با کشور هلند، تصریح کرد: سطح اراضی مستعد کشاورزی این کشور 3.2 میلیون هکتار خواند و گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال 1398 در استان آذربایجان‌شرقی و کشور هلند به ترتیب 310 و 90 میلیون دلار بوده است.

ژائله اضافه کرد: میزان تولید تخم‌مرغ در استان و کشور هلند به ترتیب 94 هزار تن و 692 هزار تن، تولید گوشت قرمز 55 هزار 200 و 688 هزار تن، تولید شیر گاو 559 هزار تن و 11 میلیون و 641 هزار تن و میزان تولید گوشت مرغ در استان و کشور هلند را به ترتیب 85 هزار تن و یک میلیون و 747 هزار تن است.

دلایل تفاوت وضعیت کشاورزی هلند با آذربایجان‌شرقی

وی، تمرکز روی تجارت محصولات با ارزش‌افزوده اقتصادی بالا، استفاده از برنامه اصلاح نژاد مناسب، تمرکز روی تحقیق و توسعه آرندی، دسترسی مناسب به بازارهای هدف، ایجاد زنجیره تامین مناسب، توجه به صنایع تبدیلی و اهمیت دادن به فعالیت‌های ترویجی را از جمله دلایل تفاوت وضعیت کشاورزی هلند دانست.

مسائل پیش روی کشاورزی استان

ژائله به مشکلاتی مثل افزایش بی‌‌رویه اقلام مورد نیاز حوزه کشاورزی به دلیل بخشنامه‌های خلق‌الساعه و عدم حمایت از کشاورزان از سوی دولت، نبود نقدینگی لازم در حوزه کشاورزی، عدم تامین بذرهای مرغوب و با کیفیت توسط کشاورزان به دلیل قیمت بالا و نبود امکان واردات حجم مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، اذعان داشت: تراکم استقرار ناصحیح یا کمبود سیستم تکنولوژی صنایع تبدیلی باعث خام‌فروشی محصولات کشاورزی و واسطه‌پروری می‌شود.

وی با اشاره به کمبود آب در استان و عدم برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسوولان در این خصوص بر الزام فعالان حوزه کشاورزی به دریافت استعلام مجدد از 20 دستگاه پس از صدور مجوزهای معافیت از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تاکید کرد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی به دلیل شیوع ویروس کرونا و متعاقبا عدم عرضه از سوی تولیدکنندگان این محصولات و افزایش کرایه‌های حمل و نقل از سوی دیگر باعث افزایش قیمت این محصولات شده است.

ژائله توضیح داد: منابع پیش‌بینی شده در بودجه واقعی نبوده و یا دست کم نمی‌تواند قابل تحقق باشد. این مشکل هم در بودجه نفتی، هم در فروش دارایی‌های دولت و هم انتشار اوراق بدهی کاملا مشهود است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: اولویت‌های سیاست‌گذار در تدوین لایحه بودجه به نحوی است که شرایط را برای  ایجاد تورم و کسری بودجه مهیا نموده و این امر می‌تواند اشتغال‌زایی در حوزه غذایی و امنیت غذایی کشور را که همواره به عنوان یکی از اولویت‌های مهم متولیان تعریف شده با مخاطره مواجه کند.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای کشاورزی قراردادی به شکلی که زمین، آب و نگهداری از سوی کشاورز، دانش فنی، استفاده از مکانیزاسیون مدرن، تامین بذر، کود و سم مناسب و برداشت از سوی شرکت سرمایه‌گذار طرف قرارداد صورت گیرد یک ارزش افزوده بسیار قابل توجه در استان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول