اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| ایران از آمریکا به خاطر ۴۰ سال تحریم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند

کاربران فارس من از دستگاه دیپلماسی خواستند که با کمک قوه قضاییه و مجلس به خاطر تحریم‌های 40 ساله آمریکا علیه ملت ایران، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند.

فارس من| ایران از آمریکا به خاطر ۴۰ سال تحریم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاربران فارس من با ثبت درخواستی خواستار شکایت ایران از آمریکا به خاطر تحریم‌های ۴۰ سال اخیر شدند.

در این درخواست آمده است: مستدعی است دستگاه دیپلماسی کشور به کمک قوه قضاییه و مجلس نسبت به تدوین شکایتی بر علیه دولت ایالات متحده در دیوان بین‌المللی لاهه برای صیانت از حقوق پایمال شده ملت شریف و مظلوم ایران در ۴۰ سال اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه دولت مستکبر ایالات متحده تنظیم نموده و در آن دادگاه با اقامه دعوا نسبت به احقاق حقوق ملت مستضعف ایران اسلامی و پرداخت تمام و کمال کلیه خسارت‌های وارده به دلیل این تحریم‌های ناجوانمردانه و غیرانسانی در کنار حذف تمام آنها، اقدامات عاجل لازم را مبذول فرمایند.

کاربران فارس در این درخواست بیان کرده‌اند: دنیا باید بداند، افکار عمومی جهان و انسان‌های آزاده در سطح بین‌المللی هرگز رفتار سلطه‌مابانه دولت آمریکا را تحمل نخواهد کرد. یقینا این خود نشانه‌ای خواهد بود از وجود پرخیر و برکت انقلاب تاریخ‌ساز ما که گشایشی است برای اهل عالم در واژگونی هژمونی استکبار جهانی؛ ان‌شاءالله.

لازم به ذکر است ۱۵ بهمن ماه سال جاری دیوان بین‌المللی دادگستری رای صلاحیتی خود در پرونده نقض‌های عهدنامه مودت ۱۹۵۵ (بین ایران و آمریکا) را صادر کرد.

بر اساس مدارک و مستندات متقن و دفاعیات حقوقی مستدل ارائه شده به دیوان توسط تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی، وزارت امور خارجه و سایر وکلا و مشاوران، دیوان با رد ایرادات مقدماتی آمریکا، خود را صالح به رسیدگی به دعوی اقامه شده علیه دولت ایالات متحده دانست و به این ترتیب پرونده وارد رسیدگی ماهوی خواهد شد. (اینجا بخوانید)

در پی ثبت شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و درخواست از دیوان برای صدور قرار موقت، روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۷، دیوان بین المللی دادگستری قرار موقت خود را به اتفاق آراء صادر و طی آن، ضمن احراز صلاحیت خود برای رسیدگی به این دعوا و اینکه قرار صادره الزام آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بین المللی برای مخاطبین آن است، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود برطبق عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی مورخ ۱۳۳۴ شمسی (۱۹۵۵ میلادی)، موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) در ارتباط با صادرات اقلام دارو و تجهیزات پزشکی؛ اقلام غذایی و کشاورزی؛  قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تامین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی به جمهوری اسلامی را برطرف کند.  البته آمریکایی‌ها تاکنون از تبعیت از دستور دیوان خودداری ورزیده‌اند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول