اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خیز تبلیغاتی مدعیان خدمت برای صندلی شورای شهر در ۱۴۰۰

هنوز یک ماه تا ثبت‌نام ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر باقی‌مانده اما برخی مدعیان خدمت که سودای کسب صندلی شورای اسلامی را دارند با کمک از فضای مجازی و تحت عنوان مطالبه گری، دلسوزی و غیره علاوه بر تبلیغات زودهنگام، عرض‌اندامی برای حضور در این عرصه می‌کنند.

خیز تبلیغاتی مدعیان خدمت برای صندلی شورای شهر در ۱۴۰۰

مجید جعفری مقدم، فعال رسانه‌ای در یادداشتی با اشاره به چرایی و چگونگی تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و اهمیت آن، گذری کوتاه به فعالیت‌های زودهنگام پیش از انتخاباتی برخی مدعیان خدمت برای حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته است.

بر اساس اصل یک‌صدم قانون اساسی برای‏ پیشبرد سریع برنامه‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‌گیرد که‏ اعضای‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‌کنند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ۹ اردیبهشت ۵۸ با صدور فرمانی به شورای انقلاب اسلامی بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین‌نامه اجرایی آن تأکید کردند و اعلام نمودند که در جهت استقرار حکومت مردمى در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، که از ضرورت‌های جمهورى اسلامى است، لازم مى‏‌دانم بى‏‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایى شوراها براى اداره امور محلى شهر و روستا در سراسر ایران اقدام، و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.

وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به‌نحوی‌که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده بود فراهم نساخت اما پس از پایان جنگ تحمیلی، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در  خرداد ۷۵ به تصویب مجلس رسید و پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در ۷ اسفندماه ۷۷ فراهم شد و شوراهای اسلامی عملاً فعالیت خود را آغاز کردند.

شاید یکی از مهم‌ترین کارکردهای شوراهای اسلامی مدیریت شهری و توسعه و آبادانی بوده و قطعاً مشارکت آگاهانه مردم در این عرصه بسیار تعیین‌کننده و اساسی خواهد بود زیرا انتخاب یک شورای توانمند توسط مردم می‌تواند علاوه بر رشد و توسعه در حوزه‌های مختلف آن شهر را به نمونه‌ای برای دیگر شهرها تبدیل کند.

نگاه امام خمینی(ره) در تشکیل شوراهای اسلامی نیز مشارکت مردم در اداره یک شهر است یعنی همان‌گونه که مجلس شورای اسلامی در سطح کلان به دنبال حل مشکلات مردم بوده شوراهای اسلامی نیز در سطوح محلی این کار را انجام دهند.

متأسفانه با گذشت بیش از ۲دهه از فعالیت شوراهای اسلامی، این پارلمان‌های محلی به جایگاه واقعی خود در مدیریت شهری دست پیدا نکرده‌اند و بعضاً برخی اعضای آن پشت‌میزنشینی و دستور دادن را به‌جای حضور در محلات و نشستن پای درد و دل مردم و رفع مشکلات آن‌ها انتخاب کرده‌اند.

حدود یک ماه تا آغاز ماراتن شوراهای اسلامی شهر و ثبت‌نام در ششمین دوره آن باقی‌مانده و برخی مدعیان خدمت که طی سال‌ها خود را به خواب‌زده بودند امروز پرچم وا اَسَفا را تحت عنوان مطالبه گری، طرح مسائل اجتماعی، دادن تئوری‌های آبکی، خودنمایی و اظهارنظر در حوزه‌هایی که هیچ تخصصی در آن ندارند برداشته و فعالیت زودهنگام خود را در فضای مجازی آغاز کردند.

باید از این افراد به‌ظاهر دلسوز که در شغل خود متخصص و حرفه‌ای هستند اما به نظر می‌رسد که این تخصص برای شورای شهر و مدیریت شهری مناسب نیست پرسیده شود که اگر داعیه خدمت به مردم را دارید چرا در همان پست و مقام خود این کار را برای ولی‌نعمتانتان انجام نمی‌دهید؟

چرا امروز دایه دلسوزتر از مادر شده‌اید، مگر صندلی شورای اسلامی چه دارد که می‌خواهید مردم را با عناوین مختلف فریب دهید؟ بودند افرادی که با همین عوام‌فریبی و حرف‌های قشنگ این کرسی را تصاحب کرده اما پس از رأی آوردن مردم را فراموش کردند که می‌شود مصداق همان ضرب‌المثل معروف «خرش از پل گذشت!».

مردم باید بدانند وظایف قانونی و اختیارات واقعی شوراها چیست و بعدازآن با توجه به این اختیارات و وظایف، افراد مختلف را مرتبط با تخصص و مدرک تحصیلی و تجارب و سوابقشان، انتخاب نمایند، تا زمانی که یک نگرش واقع‌بینانه از اختیارات و وظایف شورای شهر نباشد، نباید انتظار داشت انتخابات آگاهانه باشد.

انتخاب افراد فعال و پویا فارغ از جناح‌بندی‌های موجود بسیار مهم بوده به‌گونه‌ای که افراد منتخب خواهند توانست در حوزه حقوق شهروندان فعال‌تر باشند همان‌گونه که رهبر انقلاب می‌فرمایند جایگاه شوراها این است که نظارت کنند، رابط و پیگیر دغدغه‌های مردم و مسئولین باشند، به درد مردم برسند، زبان مردم باشند و چشم مسئولان...

امروز مردم می‌توانند وضعیت شهر خود را پس از ۵ دوره فعالیت منتخبان خود در شوراهای اسلامی ببینند و با مرور فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده نگذارند منطقه خود دوباره درگیر بازی‌های سیاسی شود و همچنان در یک عقب‌ماندگی بسر ببرد.

انتهای پیام/۷۰۰۴۳

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول