اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

بیش از ۴۰ درصد مدارس روستایی توسط خیرین ساخته می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ درصد مدارس در روستا‌های کشور از سوی خیرین ساخته می‌شود، گفت: در بخش درمان، ساخت خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و ساخت مسکن برای روستاییان پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

بیش از ۴۰ درصد مدارس روستایی توسط خیرین ساخته می‌شود

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در نشست خبری خود که به مناسبت برگزاری اولین همایش ماندگاران، آیین تجلیل از خیرین حوزه توسعه روستا‌ها و مناطق کشور برگزار شد، گفت: در عرصه عمران و آبادی روستا‌ها دستگاه‌های مختلف فعال هستند، سه جریان سازندگی در روستا داریم که اولین آن دولت است، دولت‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، توجه خاصی به توسعه زیر ساخت روستا‌ها داشتند، دولت یازدهم هم به این مسئله توجه خاص و ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: همچنین دستگاه‌های حاکمیتی کشور هم غیر از دولت همچون مثل ستاد اجرایی، سپاه و بنیاد مستضعفان در روستا‌ها خدمات خوبی انجام داده و در زمینه توسعه روستاها فعال بودند، البته بعد دیگری هم وجود دارد که خیرین هستند و در روستاها در کنار سازمان های مردم نهاد فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه معاونت توسعه روستایی، دو سالی است که مجموعه‌ای به نام مجمع خیرین توسعه روستا‌ها و مناطق عشایری کشور را در کنار خود مدیریت کرده است و با دقت مسائل خیرین در روستا را ترغیب و دنبال می‌کند تصریح کرد: این مجمع در عرصه‌های مختلف توانسته است، اقدامات  مفیدی انجام دهد.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰ درصد مدارس در روستا‌های کشور از سوی خیرین ساخته می‌شود، اظهار کرد: همچنین در بخش درمان، ساخت خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و ساخت مسکن برای روستاییان  پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است.

معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری تشریح کرد: در جلسه‌ای که روز سه شنبه این هفته به ریاست جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، از خیرینی که در عرصه توسعه روستاها در بخش های مختلف بهداشت، مسکن، کشاورزی، صنعت و ... فعالیت می‌کنند، تجلیل و قدردانی خواهد شد، همچنین قرار است مشکلاتی که بر سر راه  خیرین برای توسعه روستاها وجود دارد، مطرح و در جهت رفع آنها بحث و گفت‌وگو صورت گیرد.

در ادامه نشست، رزم جو، معاون سرمایه گذاری معاون سرمایه معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: بحث خیرین بحث گسترده‌ای است که در کشور با توجه به اعتقادات و توصیه‌های شرعی، خیرین زیادی داریم که در روز سه شنبه با توجه به محدودیت کرونایی که وجود دارد از تعدادی از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. سعی کردیم از هر محور، از یک خَیّر به عنوان نمونه  تقدیر کنیم.

مصطفی نظری، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه روستا‌ها و مناطق محروم کشور با اشاره به فعالیت های این مجمع گفت: در دو سال گذشته کار بر روی مجمع گسترده‌ای که بتواند همه ابعاد توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق محروم و عشایری فعالیت کند را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: تابستان سال ۹۹، مجمع خیرین توسعه روستا‌ها و مناطق محروم کشور با سه رویکرد تشکیل شد. اولا تبلیغ، ترویج و تهییج امرخیر است. توجه عمده حاکمیت بر رفع محرومیت مناطق است و ما معتقدیم که با رفع محرومیت این مناطق، بخش عظیمی از مشکلات کشور قابل حل است بنابراین یکی از علل برگزاری همایش، ترویج است.
نظری تاکید کرد: دومین نکته تسهیل‌گری و حمایت امر خیر است، بدین منظور که خیرینی هستند که اگر حمایت شوند، می‌توانند امور خیر در کشور را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه اقدام سوم ما در این مجمع نظارت به منظور پایش اثربخشی است اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که میزان اثر بخشی فعالیت‌های خیر در روستا‌ها را تقویت کنیم و اگر جایی اثر بخشی لازم را نداشت، به دنبال رفع آن باشیم.
نظری ادامه داد: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، تفاهم نامه‌ای را سال گذشته با کمیته امداد امام منعقد کرد که ۵۰۰ میلیارد بود که ۷۰ میلیارد این اعتبار را توانستیم از طریق خیرین جذب کنیمو  طبق گزارش کمیته امداد از ۸۰ درصد از اعتبارات محقق شده است.

نظری در پایان گفت: در شهرستان تفتان، سهمیه آب روستایی از ۳۴ درصد به ۳۹.۷ درصد در شش ماه گذشته رسیده است.
امید در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اقدامات دولت در توسعه روستایی در پنج بخش اظهار کرد: یکی از اقدامات دولت در بخش توسعه روستایی، بحث گاز رسانی است، هفته‌ای حدود ۴۷ روستا به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند، امروز ۱۳ هزار روستایی که به شبکه گاز کشور وصل بودند به بالای ۳۴ هزار روستایی رسیده اند و ۸۶ درصد جمعیت روستایی کشور از گاز در خانه‌هایشان برخوردارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اقدام دیگر دولت برای توسعه مناطق روستایی تصریح کرد: سیستم آب رسانی در ۱۰ هزار روستا کشور سیستم متحول شده است، امروز ۷۶ درصد  روستاها به شبکه آبرسانی کشور متصل هستند و هفته‌ای ۳۰ روستا به شبکه آب کشور متصل می‌شود.

امید ادامه داد: همچنین توسعه بخش فناوری اطلاعات و شبکه ملی اطلاعات روستاها از ۱۵ درصد به ۹۲ درصد رسیده است، این امر اثرات بسیار خوبی داشته است از جمله اینکه نرخ بیکاری روستایی را ۱.۴ درصد کاهش داده است. همچنین سهم اشتغال روستاییان از ۵ درصد به ۲۹ درصد افزایش داده است که در نهایت این امر نرخ مهاجرت از روستا به شهر را هم کمتر کرده است.

وی با بیان اینکه بخش اشتغال روستاییان مکمل اصلی بخش زیرساخت‌های روستایی است گفت: امروزه ترویج منابع اشتغال برای روستایی در اولویت ماست که در این مسیر باید از ظرفیت‌های مجلس یازدهم استفاده کرد.

معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: در بحث توسعه عمرانی روستاها هم توجه خاصی شده است، بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستا‌ها بهسازی می‌کند.

امید دهیاری‌ها را یکی از نکات مورد توجه در توسعه روستاها دانست و افزود: مجموعا حدود ۲۰ هزار میلیارد به دهیاری‌ها کمک شده است که حدود ۱۸ هزار میلیارد آن در چهارسال اخیر اتفاق افتاده است، دولت یازدهم به دهیاری‌ها کمک بسیاری کرده است و ما هر روز پیگیر ساختار اداری روستا‌ها بودیم.

معاون توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری بیان کرد:  از سال ۹۶ با اجرای طرح اشتغال روستاییان، روند مهاجرت به شدت کند شده است و امسال به کمتر از ۰.۱ درصد رسیده است. این نوید را  می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ مهاجرت روستا به شهر نخواهیم داشت.

معراجی، معاون زیربنایی و برنامه‌ریزی در ادامه اظهار کرد: ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی از برق برخوردارند، همچنین حدود ۸۰ درصد جمعیت روستایی به آب، ۹۵ درصد جمعیت روستایی به دهیاری و خدمات آن بهرمند هستند. در اکثر مناطق و می‌توان گفت که ۱۰۰درصد مناطق روستایی تا پایان دولت به خانه‌های بهداشت و مرکز بهداشت دسترسی خواهند داشت.

معاون زیر بنایی و برنامه ریزی ادامه داد: ۹۰ درصد جمعیت دانش آموزی از فضای آموزشی مناسب برخوردار هستند. نزدیک به ۶۰ هزار کلاس آموزشی در مناطق روستایی وجود دارد که این خود نشان از پراکندگی فضای آموزشی در حدود ۳۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور است.

وی تاکید کرد: برخی فعالیت‌ها مثل گاز رسانی رشد شتابانی نسبت به دوره‌های گذشته داشته است،  همچنین در بحث دسترسی به سامانه‌های اینترنتی، حدود ۲۲۰ درصد رشد داشته ایم.

معراجی بیان کرد: رشد در عرصه آب آشامیدنی روستاییان، ۵۰ درصد بوده است، ایجاد فضا‌های ورزشی ۶۰ درصد، در مقاوم سازی واحد‌های مسکونی ۵۰درصد نسبت به دوره‌های قبل رشد داشتیم. تداوم این خدمات نوید آینده‌ای خوب را برای روستا‌ها می‌دهد.

وی با اشاره به سه رکن اساسی دولت، نهاد‌های عمومی، غیر دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها در توسعه یک منطقه افزود: فعالیت این ارکان باید در چند شاخص اثرگذار باشد که مهم‌ترین شاخص آن‌ها منابع و وضعیت اقتصادی روستاییان است که باید بهبود پیدا کند.

معاون زیر بنایی و برنامه ریزی تصریح کرد: دولت با تشکیل شورای عالی عشایر و توسعه روستا‌ها، به دنبال رفع موانع و مشکلات است که با تداوم فعالیت موسسات خیریه و پیدا کردن راه حل‌هایی برای توسعه اقدامات آنها می‌توانیم شاهد رفع موانع باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول