اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش النجباء به عملیات ترکیه: دولت سکوت کند، اقدام می‌کنیم

جنبش النجباء عراق در واکنش به خبر آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال عراق اعلام کرد که آنکارا باید در مورد اقدامات خود تجدید نظر کند.

واکنش النجباء به عملیات ترکیه: دولت سکوت کند، اقدام می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش النجباء عراق به دولت این کشور هشدار داد چنانچه در مقابل حملات ترکیه به شمال عراق موضع نگیرد مقاومت خود دست به کار خواهد شد.

این جنبش شنبه‌شب با صدور بیانیه‌ای به انفعال دولت عراق به نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» در برابر اقدامات و عملیات ترکیه در شمال این کشور واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

النجباء در واکنش به احتمال حمله ترکیه به منطقه سنجار عراق گفت: «مواضع رسمی ضعیف و منافع گروهی تنگ‌نظرانه باعث شده است که کشور به عرصه‌ای برای نقض حاکمیت عراق و تجاوزگری از هر سمت و کشوری تبدیل شود.»

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق شنبه‌شب گفت که اطلاعات موثقی دارد مبنی بر اینکه ترکیه قصد دارد به منطقه سنجار عراق حمله نظامی کند (جزئیات بیشتر).

مقاومت اسلامی النجباء عراق تأکید کرد: «اطلاعات به دست آمده درباره قصد نیروهای اشغالگر ترکیه مبنی بر ورود به استان نینوی تا سنجار، آخرین نقض حاکمیت عراق نخواهد بود».

این جنبش از نیروهای ترکیه و دولت این کشور خواست درباره محاسبات خود تجدید نظر کنند قبل از آنکه دست به چنین اقداماتی بزنند.

النجباء در بیانیه خود تأکید کرد: «در صورت سکوت دولت، مردم و مقاومت عراق موضع مشخص خود را که توان مقابله با اشغالگران و پس زدن آن‌ها دارند، اتخاذ خواهند کرد».

منطقه سنجار در غرب استان نینوی به مرکزیت شهر موصل، قرار دارد و طی سال‌های گذشته در سایه نبود نیروهای عراقی در این منطقه، پ.ک.ک از این منطقه به عنوان محلی برای فعالیت‌های خود استفاده کرده است.

مقامات ترکیه بارها درباره تبدیل شدن این منطقه به قندیل دوم (نام کوهستانی در نزدیکی مرزهای ایران، عراق و ترکیه و محل استقرار عناصر پ.ک.ک) هشدار داده است. آخرین این هشدارها از زبان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بود که گفت شاید نیروهای ترکیه یکی از شب‌ها به ناگهان در سنجار عملیاتی انجام دهد (جزئیات بیشتر).

نگرانی‌های ترکیه به همراه نگرانی‌های حکومت منطقه کردستان عراق و دولت فدرال این کشور در مورد فعالیت‌های پ.ک.ک در سنجار باعث شد که پاییز امسال، اربیل و بغداد بر سر اخراج گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک از این منطقه و استقرار نیروهای فدرال و پیشمرگه در آنجا به توافق برسند.

طی سفر کاظمی به ترکیه و بعد از آن سفر «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به بغداد مقامات دو کشور بر ضرورت مقابله با تهدید‌های امنیتی از خاک یکدیگر تأکید کردند. اخیر پ.ک.ک به مواضع حکومت کردستان عراق حمله کرده و دست به خرابکاری زده است که منجر به درگیری بین نیروهای پیشمگره و پ.ک.ک شد.

طی هفته گذشته نیروهای اطلاعات ترکیه (میت) یکی از سرکرده های پ.ک.ک را در منطقه سنجار عراق بازداشت و به داخل ترکیه منتقل کردند (جزئیات بیشتر). هم‌کنون نیروهای ترکیه با عناصر این گروهک در منطقه «گارا» عراق شدیدا درگیر شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول