اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

جزئیات انفجار در گمرک اسلام قلعه افغانستان/ از انفجار تانکر گاز تا کمک‌های برادرانه ایران

انفجار مهیب در گمرک اسلام قلعه همجوار با مرز ایران، مواجهه افغانستان با حجم بزرگی از آتش که به جان کالای تجار و بازرگانان افتاده بود و دست کمکی که به سوی همسایه وفادار خود یعنی ایران دراز کرد؛ باعث شد در کمتر از چند ساعت نیروهای امداد و نجات در خراسان رضوی به حالت اماده باش دربیایند و خیلی زود تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی به ان سوی مرز اعزام شود و همه در کنار هم برای خاموش شدن این آتش تلاش کنند.

جزئیات انفجار در گمرک اسلام قلعه افغانستان/ از انفجار تانکر گاز تا کمک‌های برادرانه ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حدود ساعت ۱۲و۳۰دقیقه ظهر امروز، تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد و مثل یک بمب خبری فضای رسانه‌ای خراسان رضوی را ملتهب کرد.

در پی این انفجار مهیب، اداره کل گمرک دوغارون خراسان رضوی برای بازگشت کامیون‌ها و دور شدن از خطرات احتمالی برای محموله ها مسیرهای ورودی را باز گذاشت.

کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای  ترک از محل هدایت شدند و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه ۱۷شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد مستقر خواهند شد.

کمتر از سه ساعت از وقوع این حادثه، سیدروح اله لطیفی؛ سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با شبکه خبر از تجارخواست تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند.

وی  با اشاره به اعزام بالگردهای امدادی به محل حادثه گفت: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی و گمرک افغانستان، نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده اند و بالگردهای امدادی نیز در حال اعزام هستند.

ساعتی بعد مقامات افغانستانی گفتند که آتش هنوز خاموش نشده و بالگرد نیز همچنان برای اطفای آتش تا به این لحظه حاضر نشده است و بدون بالگرد امکان اطفای حریق نیست.

ساعت ۱۶ بعداز ظهر امروز استاندار خراسان رضوی در یک نشست خبری فوری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه از دلایل انفجار هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده است، بیان کرد: به دلیل بزرگ بودن حجم انفجار و آتش‌سوزی که در این منطقه اتفاق افتاده و وجود تانکرهای سوختی که در مجاورت مرز ما وجود دارد، تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌ایم.

محمدصادق معتمدیان خاطرنشان کرد: به سرعت تمام کامیون‌ها و خودروهایی که در سه واحد اقتصادی ما مانند منطقه ویژه اقتصادی، گمرک و بازارچه وجود داشت منتقل کردیم؛ تخلیه کامیون‌ها و خودروها انجام گرفته و در پارکینگ جدیدی که اخیرا در طرح ساماندهی مرز دوغارون انجام دادیم و باعث شد از آسیب‌های احتمالی که برای مرز و تاسیسات ما در دوغارون وجود داشت پیشگیری شود..

وی با بیان اینکه در مرحله بعد با توجه به کمبود امکانات در کشور افغانستان و تماسی که از هرات مبنی بر درخواست کمک به بنده داشتند، ستاد بحران در مرکز خراسان رضوی با حضور اعضا تشکیل شد، گفت: تدابیر لازم جهت جلوگیری از گسترش حریق انجام و خدمات اورژانسی نیز هر چه سریعتر به افغانستان ارائه شده است.

اعزام تعداد قابل توجهی آمبولانس به مرز دوغارون و تایباد

استاندار خراسان رضوی افزود: در بحث تأمین آمبولانس تدابیر لازم انجام شده تعداد زیادی آمبولانس به مرز دوغارون و تایباد اعزام شدند، امکانات شهرستان‌های همجوار هم بسیج شدند.

وی ادامه داد: در بحث آتش‌نشانی هم اتحادی که باید برای تامین امکانات و تجهیزات شکل می‌گرفت با هماهنگی ستاد بحران خراسان رضوی انجام شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به برادرانمان در منطقه اسلام قلعه خدمات لازم را ارائه دهیم، توضیح داد: تا به الان آمار دقیق و صحیحی در دست نداریم و آمارهای اعلامی غیررسمی و تاییدنشده هستند؛ ما هم پیگیریم و کنسولگری وزارت خارجه به شدت موضوع را دنبال می‌کنند.

وی یادآور شد: باید منتظر اعلام آمار رسمی از کشور افغانستان باشیم، ما نیز با تمام توان و خدمات در حال امدادرسانی هستند.

معتمدیان بلافاصله بعد از این نشست خبری،  همگام با حضور نیروهای امدادی، آتش‌نشانی، اورژانس و امدادگران زبده، عازم محل وقوع سانحه انفجار در مرز ایران و افغانستان «گمرک اسلام قلعه» شد و به صورت میدانی و هوایی شرایط منطقه را مورد بررسی قرار داد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید که به منظور ارزیابی، اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت، دستور تداوم امدادرسانی و بسیج نیروها را برای اطفای حریق صادر کرد.

آماده باش صددرصدی بیمارستان تایباد/ اعزام بالگرد اورژانس از گناباد

بیمارستان تایباد به حالت اماده باش صد در صد درآمد و امبولانس‌ها برای انتقال مجروحین حادثه در مرز مستقر شدند و حتی از شهرهای دورتر همه برای کمک پای کار امدند و به عنوان مثال گناباد بالگرد اورژانس به تایباد اعزام کرد.

حدود ساعت 17 عصر بود که معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی آخرین وضعیت اعزام نیروهای هلال احمر برای اطفای حریق گمرک اسلام قلعه در هرات افغانستان واقع در نقطه صفر مرزی را تشریح کرد و از اعزام بیش از ۳۵ نفر از نیروهای عملیاتی در محل حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه افغانستان خبر داد.

همچنین نیروهای جمعیت هلال احمر در شهرستان‌های خواف، تربت جام و تایباد به حال اماده باش درامدند.

از سوی دیگر پیرو تشکیل جلسه ستاد بحران استانداری و تصمیمات اتخاذ شده؛ شهرداری مشهد هم با اعزام ۱۱ دستگاه خودروی تخصصی اطفای حریق به همراه نیروهای اتش نشان اموزش دیده به مرز دوغارون اعزام کرد.

علیرغم داغ شدن بازار شایعات، مدیرکل بحران استانداری امشب از برقراری ارامش نسبی در مرز خبر داد و تاکید کرد این انفجار درداخل خاک ایران کشته و زخمی نداشته است.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی محسن نجات شایعه ورود غیرمجاز اتباع بیگانه در پی این انفجار را تکذیب کرد.

معاون اول رئیس جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این که از هیچ کمک و تلاشی برای اطفای حریق در مرز دوغارون ایران و افغانستان مضایقه نشود، از استاندار خراسان رضوی خواست تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی استان در آماده باش کامل باشند تا در صورت نیاز برای کمک به محل آتش‌سوزی اعزام شوند.

استاندار خراسان رضوی نیز که در مرز دوغارون در  تایباد حضور داشت، در این تماس تلفنی گزارشی از بررسی‌ها و بازدیدهای میدانی خود به معاون اول رئیس جمهور ارائه کرد.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول