اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رونق ۴۴درصدی لوازم خانگی ایرانی زیر تیغ تحریم/ قاچاق قانونی ادامه دارد!

تولید داخلی در حوزه لوازم‌خانگی در مقایسه با قبل از تحریم‌ها، به‌طور میانگین رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرده و این میزان در بخش‌هایی مانند تولید یخچال و فریزر بیش از صددرصد بوده است.

رونق ۴۴درصدی لوازم خانگی ایرانی زیر تیغ تحریم/ قاچاق قانونی ادامه دارد!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به رونق ۴۴ درصدی لوازم خانگی ایرانی در شرایط تحریمی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رشد ۴۴ درصدی تولید در دوره تحریم

براساس آمارهای وزارت صمت در ۹ماهه امسال ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون، یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر و ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شده که در مقایسه با ۹ماهه سال گذشته به ترتیب در بخش تولید تلویزیون رشد ۵۷.۶درصدی تجربه شده، و یخچال و فریزر رشد ۲۸.۵ درصدی داشته و در ماشین لباسشویی نیز حجم تولید رشد ۵۹درصدی را تجربه کرده است.

این آمارها از این منظر امیدوارکننده است که مقایسه تطبیقی ارقام تولید ۹ماهه امسال با شرایط قبل از تحریم‌های جدید آمریکا (شروع از نیمه دوم سال ۹۷) نشان می‌دهد با وجود خروج تولیدکنندگان خارجی که بسیاری از آنها مستقیم و غیرمستقیم در ایران تولید داشتند یا به صورت مونتاژ با شرکت‌های داخلی همکاری داشتند، تولید محصولات لوازم خانگی کشور نه‌تنها کاهشی نبوده، بلکه بعد از اعمال تحریم‌ها با افزایش عمق داخلی‌سازی و فعال شدن ظرفیت‌های خالی، تولید شرکت‌های ایرانی رشد بسیار چشمگیری داشته است، به‌طوری که براساس آمارهای وزارت صمت تولید تلویزیون در کشور درحالی در ۹ماهه سال ۹۶ (یکسال قبل از شروع تحریم‌های جدید) ۸۴۴ هزار دستگاه بوده که این تعداد با رشد ۷ درصدی به ۹۰۲هزار دستگاه در ۹ماهه امسال رسیده است.

در بخش یخچال و فریزر نیز این تعداد در ۹ماهه سال ۹۶ حدود ۷۳۵هزار دستگاه بوده که با رشد خیره‌کننده ۱۰۲ درصدی به یک میلیون و ۴۸۴ هزار دستگاه رسیده است. در حوزه ماشین لباسشویی تولید داخلی از ۶۲۷ هزار دستگاه در ۹ماهه سال ۹۶ با رشد ۲۳ درصدی به ۷۶۹هزار دستگاه در ۹ماهه سال جاری رسیده است. در مجموع اگر تولید این سه محصول را مبنای قضاوت قرار دهیم، تولید لوزام خانگی در دوره تحریم به‌طور میانگین رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرده است.


۷۰ درصد داخلی‌سازی شد

براساس گزارش‌های وزارت صمت، در سال‌های گذشته و تا قبل از شروع دوره جدید تحریم‌های آمریکا، بیش از ۶۰ درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار برندهای خارجی بوده که با بازگشت تحریم‌های جدید، این ظرفیت خالی ماند.
 


با رفتن برندهای خارجی از بازار ایران، فضا برای حضور تولیدکنندگان داخلی فراهم شد و آنچنان که صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صمت گفته، درحال حاضر عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ به‌طور متوسط حدود ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است. وی می‌گوید در سال گذشته حدود ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شده و در سال جاری برآوردها این است که این تعداد به ۱۲ میلیون دستگاه نیز برسد.

در این خصوص حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران نیز به «فرهیختگان» می‌گوید: «در برخی محصولات عمق داخلی‌سازی بالاتر هم بوده و در برخی ممکن است این مقدار پایین‌تر از ۵۰ درصد باشد اما نکته امیدوارکننده این است که در اغلب لوازم خانگی بزرگ عمق داخلی‌سازی بالاتر از ۵۰ درصد و میانگین آن ۷۰ درصد است.»

صرفه‌جویی ۸ میلیارد دلاری

آن‌طور که در آمارهای وزارت صمت آمده است، تولید لوازم خانگی در ایران درحال حاضر حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین این مقدار ارز می‌شود که اگر این کالاها در داخل تولید نمی‌شد، در آن صورت باید ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات لوازم خانگی اختصاص می‌یافت. لازم به ذکر است رقم یک میلیارد دلار واردات مربوط به مواد اولیه و برخی قطعات است که در بخش تعمیق داخلی‌سازی نیز به آن اشاره شد.
 


قاچاق قانونی ادامه دارد!

یکی دیگر از چالش‌های تولید لوازم خانگی در ایران، موضوع قاچاق است. آن‌طور که حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشته، در سال‌های گذشته سالانه حدود ۲/۲میلیارد دلار لوازم خانگی به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است.

در این خصوص حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران به «فرهیختگان» گفت: «برآورد ما از حجم قاچاق لوازم خانگی در سال گذشته حدود ۲میلیارد دلار است.»


درکنار این موضوع، نکته دیگر درخصوص قاچاق لوازم خانگی، واردات غیرقانونی است. براین اساس درحالی که واردات کالاهای گروه«۴» که کالاهای غیرضروری و مصرفی هستند، حدود دوسال است که ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی امکان ورود آنها با توجه به شرایط ارزی کشور وجود ندارد، اما آذرماه امسال خبری پرحاشیه و چالش‌برانگیز در حوزه لوازم خانگی رسانه‌ها را فرا گرفت. مقامات گمرک از توقف ۴۲۰کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک بندرعباس خبر دادند.

موضوع به همین‌جا ختم نشده و در روزهای اخیر، طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، امکان ترخیص آن‌دسته از کالاهای گروه«۴» (واردات ممنوع) که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و قبل یا حتی بعد از تاریخ ممنوعیت تامین ارز شده باشند، بدون قید زمانی فراهم شده است. تجربه سال‌های پیش نشان می‌دهد واردات در زمان ممنوعیت کالاها که ازجمله در حوزه واردات خودرو و لوازم خانگی و امثال آن مسبوق‌به‌سابقه است، یکی از ترفندهای برخی واردکنندگان است که باید آن را در رده قاچاق قانونی دانست، چراکه این اقلام را واردکنندگان با فرض اینکه مسئولان گمرک و دولت تحت‌فشار ترخیص خواهند کرد، وارد کشور می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول