اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

کشیش نیجریه‌ای: ظلم به شیخ زاکزاکی ظلم به بشریت است

«پاستور جان ژوزف» یکی از کشیش‌های مطرح در نیجریه از تمامی مردم این کشور می‌خواهد تا برای آزادی شیخ زاکزاکی تلاش کنند و عقیده دارد که ظلم به او ظلم به همه است.

کشیش نیجریه‌ای: ظلم به شیخ زاکزاکی ظلم به بشریت است

به گزارش گروه بین‌الملل فارس، در روز ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴ مصادف با ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ شیعیان مشغول عزاداری اباعبدالله در حسینیه در نیجریه بودند، که پلیس این کشور به حسینیه زاریا و منزل شخصی علامه «شیخ زکزاکی» حمله کرد و با کشتن بیش از هزار نفر از شیعیان و شماری از اعضای خانواده «شیخ زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به شدت زخمی کرده و به اسارت برد.

از آن روز تاکنون با وجود تلاش برخی از سازمان ها و نهادهای بین المللی اما شیخ زکزاکی و همسرش در حالیکه به شدت از نظر جسمانی وضعیتشان وخیم و بحرانی است و نیاز به درمان فوری دارند، همچنان در زندان و در حبس ظالمانه قرار دارند و این درحالی است که مردم نیجریه اعم از شیعیان، اهل تسنن و حتی مسیحیان برای آزادی شیخ و همسرش تقریبا به صورت روزانه دست به تظاهرات می‌زنند.

در این راستا اخیرا «عمر زکی» یک پروفسور و استاد دانشگاه نیجریه در گفتگویی که با «اسلام تایمز» داشت، با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی «شیخ زکزاکی» و همسرش گفت: «دولت نیجریه از سوی عربستان برای مبارزه با شیعیان این کشور و از بین بردن نفوذ شیخ زکزاکی در میان مردم این کشور ماموریت دارد و آنان حتی از انتشار اخبار مربوط به این شخصیت برجسته ی نیجریه ای هم وحشت دارند.»

از طرفی دختر شیخ زکزاکی هم چندی پیش در گفتگوی مطبوعاتی با اشاره به اینکه یکی از چشمان پدرش در اثر تیراندازی نظامیان نیجریه ای نابینا شده است، گفت: «یکی دیگر از چشمان پدرش هم در آستانه ی ابتلا به آب سیاه قرار دارد و هر آن امکان دارد که بینایی چشم دیگرش را هم از دست بدهد».

وی همچنین در خصوص مادرش گفت: «مادرم حداقل پنج بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به دلیل وجود ترکشهای بزرگ در ناحیه شکمش که باید مدت ها قبل برداشته می‌شدند، به صورت دوره‌ای دچار درد در ناحیه شکمی می‌شود. وی همچنین از آرتروز پیشرفته رنج می‌برد و باید حداقل سه سال قبل تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار می‌گرفت. امتناع وزارت امنیت اجتماعی از صدور مجوز انجام این عمل باعث شده که عملکرد زانوها تقریباً از دست برود. در واقع معجزه است که او هنوز قادر به ایستادن می باشد، گرچه که بیشتر اوقات روی صندلی چرخدار است.»

در رابطه با موضوع شیخ زکزاکی نکته مورد توجه حمایت مسیحیان و حتی کشیش‌های برجسته این کشور از وی است، بطوریکه در کنار شیعیان برای آزادی این شخصیت برجسته نیجریه که به نماد صلح و آرامش در این کشور تبدیل شده است، قرار گرفته‌اند، در این راستا خبرگزاری فارس با «پاستور جان ژوزف» یکی از کشیش‌های مطرح در نیجریه گفتگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

شما که یک شخصیت بزرگ مسیحیت و از طرفداران شیخ زکزاکی هستید، برای آزادی وی چه اقداماتی انجام دادید؟

ما برای آزادی «شیخ زکزاکی» بارها تلاش کردیم و تلاش‌ها و مذاکرات ما در خصوص مظلومیت شیخ زکزاکی ادامه خواهد داشت، به عنوان مثال یک بار با جمعی از خبرنگاران گفتگوها و مصاحبه‌هایی انجام دادیم و در تظاهرات ها برای آزادی این رهبر برجسته دینی در نیجریه هم حضور بهم رساندیم.

«شیخ زکزاکی» نماینده صلح و آرامش در جامعه نیجریه است و از حقوق بشر دفاع می‌کند، هیچ فرقی میان مردم قائل نیست همه مردم نیجریه اعم از مسلمانان و مسیحیان را دوست دارد.

بعضی از اخبار نشان می‌دهد که دولت نیجریه همراه با رژیم صهیونیستی در مظلومیت «شیخ زکزاکی» و جنبش حرکت اسلامی دست دارند، نظر شما در این مورد چیست؟

این موضوع موجب نگرانی‌ام شده است و بر این باورم هر طرف و یا جریانی که در این موضوع دست دارد، دشمن بشریت به شمار می‌آید.

در پایان پیامتان به همه انسان‌های آزاده و آزادیخواه جهان چیست؟

همه ما باید بدانیم که ظلم به یک فرد به منزله ظلم به همه است، چراکه بعد از ظلم به این فرد، در آینده به شخص دیگری ظلم می‌شود که ما نمی‌دانیم آن شخص کیست؟ بنابراین از همه مردم نیجریه از هر دین و از هر قبیله دعوت می‌کنم و درخواست دارم که در حل مشکلاتی که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد مشارکت داشته باشیم و در خصوص این زمینه یعنی حضور برای حل مسئله ی «شیخ زکزاکی» باز هم تاکید می‌کنم.


گفت‌وگو : معصومه فروزان 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول