اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نقش امام محمدباقر (ع) در حفظ تمدن اسلامی/ لزوم توجه به اعتکاف در ماه رجب

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش بسیار مهم امام محمدباقر (ع) در حفظ و گسترش تمدن اسلامی در جهان اسلام گفت: در دوران حکومت عباسیان و امامت امام محمدباقر (ع) عده‌ای از یهودیان به ظاهر مسلمان و شیعه شده و شروع به ساخت احادیث جعلی کردند، لذا تلاش‌های علمی ائمه به‌ویژه امام باقر (ع) نبود تمدن اسلامی با چالش بزرگ مواجه شده و از بعد علمی خود فاصله می‌گرفت.

نقش امام محمدباقر (ع) در حفظ تمدن اسلامی/ لزوم توجه به اعتکاف در ماه رجب

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رنجبر امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در رشت، با تبریک آغاز ماه رجب، اظهار کرد: ماه رجب یکی از پر برکت‌ترین ماه‌های سال پروردگار بوده و تمامی مسلمانان و کسانی دل در گرو خدا دارند برای ورود به این ماه لحظه‌شماری کرده و خدا را مهیا ورود به ماه شعبان و رمضان می‌کنند.

وی ماه رجب را ماه پروردگار دانست و گفت: ماه رجب از دید ائمه اطهار و پیامبران دارای ارزش بسیار زیادی است به‌طوری که امام موسی کاظم (ع) می‌فرماید کسی یک روز در این ماه را روزه بگیرد، آتش جهنم به‌اندازه صدسال از او فاصله گرفته و کسی سه روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه در ماه رجب وقایع بسیار زیادی در تاریخ اسلام رخ‌داده است، تصریح کرد: در اولین روز از ماه پرفضیلت رجب، امام محمدباقر (ع) دیده به جهان گشوده و تدریس نظام‌مند و عمومی فقه شیعه را در دستور کار خود قرارداد، همچنین در سومین و دهمین روز از این ماه امام علی‌النقی (ع) به شهادت و امام محمد‌التقی (ع) متولد و در ۱۳ ماه رجب ولادت مولای متقیان علی بن ابی‌طالب و روز پدر است.

رنجبر با تأکید بر لزوم توجه به عمل اعتکاف در ماه رجب افزود: ۱۳ ماه رجب آغاز ایام البیض  بوده و مردم از این روز تا ۱۵ رجب که مصادف با وفات حضرت زینب (س) است به اعتکاف رفته و در این سه روز به عبادت و روزه‌داری می‌پردازند.

وی مهم‌ترین روز در ماه رجب را روز‌ بعثت حضرت محمد (ص) دانست و بیان کرد: در این روز یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ بشریت و جهان اسلام رخ‌داده و آیه یک سوره علق به نام پروردگارت که خدای آفریننده عالم است بر ایشان نازل شد.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اعمال ماه پر برکت ماه رجب گفت: استغفار و توبه به درگاه پروردگار، تلاوت قرآن، غسل کردن در شب اول، روزه گرفتن و نمازخواندن و همچنین خواندن زیارت امام حسین (ع) در روز اول ماه رجب از مهم‌ترین اعمال ارزشمند این ماه است که توجه به آن منجر به سعادت رسیدن انسان در دنیا و آخرت می‌شود.

رنجبر با اذعان به اینکه بر تمامی مؤمنان واجب تا اولین شب جمعه ماه رجب را بسیار گرامی بدارند، تصریح کرد: اولین شب جمعه ماه رجب به لیلة الرّغائب معروف بوده و پیامبر (ص) می‌فرماید بر تمامی مؤمنان واجب است از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوند لذا در این روز روزه گرفتن، خواندن ۱۲ رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا ازجمله اعمالی است که باید به آن توجه و تأکید شود.

وی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم امام محمدباقر (ع) در حفظ و گسترش تمدن اسلامی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: در دوران حکومت عباسیان و امامت امام محمدباقر (ع) عده‌ای از یهودیان به‌ظاهر مسلمان و شیعه شده و شروع به ساخت احادیث جعلی کردند، لذا تلاش‌های علمی ائمه به‌ویژه امام باقر (ع) نبود تمدن اسلامی با چالش بزرگ مواجه شده و از بعد علمی خود فاصله می‌گرفت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول