اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اخبار تعلیم و تربیت| از درس کارآفرینی برای دانشجویان تا راه‌اندازی سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد

مدیرکل اداره ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاداز تدوین درس تک واحدی «آشنایی با اصول فناوری و کارآفرینی» برای دانشجویان و ارائه آن از مهر سال 1400 خبر داد.

اخبار تعلیم و تربیت| از درس کارآفرینی برای دانشجویان تا راه‌اندازی سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی رئیس پور مدیرکل اداره ایجاد توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت از تدوین درس تک واحدی «آشنایی با اصول فناوری و کارآفرینی» برای دانشجویان و ارائه آن از مهرماه سال ۱۴۰۰ خبر داد. 

وی مهمترین گزاره مطروحه در اداره کل ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت را موضوع ترویج دانست و خاطرنشان کرد: در بحث ترویج از روش‌ها و ابزارهایی که کمک می‌کند تا اهداف مدنظر در زیست بوم فناوری دانشگاه عملیاتی شود بهره می‌گیریم. 

مدیرکل اداره ایجاد توسعه آموزش های فناوری و خلاقیت با اشاره به طراحی و تدوین درس تک واحدی «آشنایی با اصول فناوری و کارآفرینی» برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در پایلوت اولیه این درس تک واحدی برای دانشجویان رشته های فنی در نظر گرفته شده و در نهایت تمامی دانشجویان با هر گرایش و رشته‌ای این درس را می گذرانند؛ البته بزودی شیوه‌نامه عملیاتی این درس شامل محتوای آموزشی، زمان‌بندی سرفصل مطالب و راهنمای تدریس اعلام و ابلاغ خواهد شد.

وی شیوه ارائه این درس را متفاوت با دیگر دروس دانشگاهی دانست و تأکید کرد: عمده سرفصل در قالب محتوای مجازی، یک بخش کارگاهی و همچنین یک بخش تئوریک دارد از طرفی باید بگویم بیش از ۳۰۰ ساعت کار مطالعاتی و کارشناسی با بهره گیری از مشاوره برجسته‌ترین اساتید فناور و صاحبنظران دانشگاه برای تدوین آن صرف شد تا در نهایت خروجی کار اصولی باشد.

رئیس‌پور از ارائه این درس از مهرماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: این درس در لیست دروس اختیاری دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد قرار خواهد گرفت. البته امیدواریم با تطبیق سرفصل موضوعی و تخصصی این درس با واحدهایی که توانسته‌اند سرای نوآوری مصوب داشته باشند، فراتر از مقاطع یاد شده، دانشجویان علاقه‌مند به موضوع کارآفرینی و فناوری و حتی افرادی که پیش‌تر با دانشگاه ارتباط داشته اند از این محتوا در جهت ارتباط‌گیری موثر با سراهای نوآوری بهره مند کنیم.   

موتور سوئیچ رلوکتانس شبیه سازی و ساخته شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی، شبیه سازی و ساخت موتور سوئیچ رلوکتانس شدند.

متین وطنی محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «طراحی، شبیه‌سازی و ساخت موتور سوئیچ رلوکتانس خطی بهبود یافته» گفت: در حوزه‌های مختلف صنایع از قبیل حمل و نقل ریلی و ساختمان سازی بسیاری از جابه‌جایی‌ها با حرکت خطی انجام می‌شود. 

وی افزود: به طور مرسوم حرکت خطی توسط یک تسمه که به وسیله‌ یک قرقره به موتور الکتریکی دوار کوپل شده است، ایجاد می‌شود. به طور مثال سیستمی که امروزه برای آسانسورها بسیار رایج هستند به این صورت کار می‌کنند اما استفاده از یک موتور الکتریکی دوار و تجهیزات مکانیکی از قبیل تسمه و قرقره برای تولید حرکت خطی کمبودهایی دارد.

وی با اشاره به این مشکلات در موتورهای الکتریکی گفت: دقیق نبودن موقعیت جسم جابه‌جا شونده، دارای لرزش بودن، بازده پایین داشتن، عدم امنیت قطعی در مواقع بحرانی، گران بودن برای سیستم‌های با طول زیاد ازجمله این مشکلات به شمار می روند.

وطنی اضافه کرد: با توجه به اینکه در داخل کشور برای تامین نیاز حرکت خطی از روش‌ سنتی یعنی موتور دوار و تجهیزات مکانیکی استفاده می‌شود، نمونه داخلی صنعتی مشابه با کار ما وجود ندارد و اگر موردی بوده باشد صرفا آزمایشگاهی و مطالعاتی است. نمونه‌های خارجی وجود دارند که اکثرا برای کاربردی که مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی و پیاده‌سازی ‌شده‌اند. به طور مثال شرکت Thyssen Krupp در آسانسورهای نسل جدید از موتور الکتریکی خطی به منظور جابه‌جایی کابین آسانسور استفاده کرده است.

وی با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح  گفت: قیمت تمام شده پایین محصول، بازده بالاتر ، چگالی توان بیشتر و... از مزیت های این طرح به شمار می رود.

ثبت نام نیمسال دوم تحصیلی دانشگاه پیام نور آغاز شد

مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور از آغاز فرایند حذف و اضافه دروس و امکان ثبت نام و انتخاب واحد برای دانشجویانی که تا کنون موفق به ثبت نام نشده اند خبر داد.

امیر حسین بهروز مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور درباره ثبت نام نمیسال تحصیلی جدیددانشجویان گفت: برای ثبت نام در نیمسال دوم تحصیلی سامانه گلستان برای همه دانشجویان دانشگاه پیام نور فعال شده است.

علم و فناوری؛ از ستون‌های اقتدار نظام و محور دیپلماسی عمومی

 حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، در نخستین نشست هماهنگی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که به میزبانی وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد، پیوستگی دیپلماسی عمومی را لازمه توانمندی تاثیرگذاری در این حوزه دانست و گفت: علم و فناوری که از ستون‌های اقتدار نظام است می‌تواند محور دیپلماسی عمومی قرار گیرد. امروز نه تنها در افغانستان و کشورهای منطقه که در کشورهای غربی، علم و فناوری ما با اقبال عمومی مواجه شده است و این امر سبب می‌شود با ایران‌هراسی فرسنگ‌ها فاصله ایجاد شود

وی با اشاره به تحصیل حدود ۱۸ هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران، افزود: فارغ‌التحصیلان افغانستانی دانشگاه‌های ایران با ورود به جامعه خود، چرخ دانش و فناوری را به حرکت درآورده و جامعه نخبگانی آن را تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاسیس سه شعبه از دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی و جامعه‌المصطفی در افغانستان توانسته است از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیشی گرفته و بخش عمده‌ای از نیروی انسانی تحصیل‌کرده افغانستان را تأمین کند‌‌.

راه‌اندازی سینمای ناشنوایان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشتگان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان از راه‌اندازی سینمای ناشنوایان در این دانشگاه خبر داد.

مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی زبان اشاره ایرانی همزمان با اولین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان به‌ صورت حضوری و مجازی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

 علی مقداری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان در این مراسم گفت: ۸۱ دانشجو در ۱۰ رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر ۶۵ درصد از این دانشجویان ناشنوا بوده و مابقی شنوا هستند. همچنین ۶۰ درصد از دانشجویان این واحد دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: واحد فرشتگان تنها دانشگاهی است که امکان برقراری تماس تصویری از طریق تبلت، شماره همراه و مترجم برای پاسخگویی به سؤالات ناشنوایان را راه‌اندازی کرده است. همچنین با کمک متخصصان، انجمن خانواده ناشنویان ایران و شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد ناشنوایان ایران توانسته‌ایم، کمیته های زبان‌شناسی را تشکیل دهیم تا زبان اشاره ایرانی را در جامعه نهادینه کنیم و در دستور کار واحد فرشتگان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول