اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

پشت پرده «کنکور» چه خبر است؟

کارشناس آموزش و پرورش گفت: دستانی وجود دارند که در سیستم آموزشی نیز نفوذ دارند که می‌خواهند آموزش و پرورش را ضعیف نگه‌دارند تا استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی نشده و به تست زنی محدود شوند.

پشت پرده «کنکور» چه خبر است؟

محمد پاک‌سرشت کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در خصوص آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: اولین و بزرگترین آسیب این است که در این ۴۰ سال بعد از انقلاب، فقط روش تست زنی را به بچه‌ها یاد داده‌ایم و با روش تست‌زنی هم استعداد شناخته نمی‌شود. 

وی افزود: در تعلیم و تربیت قرار را بر این داشتیم که وقتی معلم وارد کلاس می‌شود وظیفه‌اش این باشد که استعداد دانش‌آموزان را بشناسد و بعد بر اساس همان، دانش‌آموز را برای آن حرفه پرورش دهد تا بچه ۱۲ سال عمرش را معطل کنکور نکند که این اتفاق متأسفانه در حال حاضر نمی‌افتد.

پاک‌سرشت، آسیب دوم در نظام آموزشی و کنکور را پول‌های کذایی دانست و بیان کرد: بنگاه‌های مافیایی که برای کنکور وجود دارد و پول‌هایی که والدین دانش‌آموزان به آنها پرداخت می‌کنند، منجر بر این شده که خیلی از وزرای آموزش و پرورش را همین بنگاه‌های مافیایی زمین بزنند؛ زیرا زمانی که برخی از وزرای آموزش و پرورش خواستند این داستان را کنار بگذارند متأسفانه موفق نشدند و همین‌ها اجازه ندادند.

کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: مشکل دیگر ما این است که مافیاهای کنکور زودتر از اینکه کتاب درسی تألیف شود و به‌دست بچه‌ها برسد با مؤلفان سازمان پژوهش ارتباط برقرار می‌کنند، بعضا می‌بینید که کتاب‌های کمک درسی زودتر از کتب درسی منتشر می‌شود و در سطح خیابان انقلاب و مؤسسات تبلیغاتی و...به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما هم مشکل دیگر است، اذعان کرد: قرار بر این بود که صدا و سیما تبلیغی برای مؤسسات کنکوری و... انجام ندهد اما متأسفانه شاهدیم که در صدا و سیما هم نفوذ می‌کنند و استفاده لازم را می‌برند. 

پاک‌سرشت با اشاره به مافیای کنکور، اظهار کرد: در این میان دستانی وجود دارند که در سیستم آموزشی نیز نفوذ دارند که می‌خواهند آموزش و پرورش را ضعیف نگه‌دارند تا استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی نشده و به تست زنی محدود شوند.

کارشناس آموزش و پرورش گفت: معتقدم که نباید با کنکور، کسی به دانشگاه راه پیدا کند، زیرا کنکور فقط یک مسابقه تست‌زنی است؛ حتی ۴۰ سال پیش که بنده هم قرار بود دانشجو شوم، فقط به من یاد می‌دادند که چگونه تست بزنم و علمی به آن تست نداشتیم چون در مدرسه به ما آنطور که باید دروس را آموزش نداده بودند.

وی با بیان راه‌حلی برای کمک به شرایط آموزشی کشور، اذعان کرد: پیشنهاد من این است که به محض ورود بچه‌ها به مدرسه، یعنی از اول ابتدایی، به وسیله تست‌های روانشناسی ـ تربیتی شخصیت بچه‌ها را شناسایی کنیم؛ همچنین به وسیله معلمان و مربیان تربیتی که در مدرسه وجود دارند تا دوره نظام اول و دوم متوسطه برای دانش‌آموز پرونده تشکیل شود.

پاک‌سرشت افزود: شناسایی شخصیت و توانایی بچه‌ها در روند ۱۲ ساله تحصیلی با بهره‌گیری از نظر معلمان درسی دانش‌آموز، باید این پرونده تشکیل شود؛ همچنین آموزش و پرورش نیز باید نظارت کند که نظرات معلمان در سال‌های تحصیلی این دانش‌آموزان چه بوده است و بعد این نظرات کیفی تبدیل به نظرات کمی شده تا در پروسه ابتدایی و متوسطه نمره‌ای به دست بیاید که مشخص کند این دانش‌آموز برای کدام دانشگاه و رشته مناسب است؛ این شرایط مقدمات تحول اساسی در نظام آموزشی کشور را فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول