اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

بازگشت راهیان به لیگ اول فوتبال با شکست فدراسیون فوتبال / مالک باشگاه: منتظر حمایت مسئولین هستیم

سازمان لیگ فوتبال در فصل 94 – 93 تصمیم به کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ‌های برتر، دسته اول، دسته دوم و دسته سوم کشور گرفت. با اجرایی شدن این تصمیم تیم راهیان کرمانشاه از جمله تیم‌هایی بود که از لیگ دسته اول به دسته دوم سقوط کرد که با پیگیری‌های قضایی مسئولان این باشگاه و شکایت از فدارسیون و سازمان لیگ، بالاخره رای به نفع تیم راهیان صادر شد.

بازگشت راهیان به لیگ اول فوتبال با شکست فدراسیون فوتبال / مالک باشگاه: منتظر حمایت مسئولین هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، فوتبال کرمانشاه سرشار از خاطرات تلخ و شیرین بسیار زیادی است، و یک باشگاه که با نام خانواده کریمی گره خورده است در قاب بخش زیادی از این خاطرات جای دارد، آن زمانی که مردم کرمانشاه با شور و هیجان وصف‌ناپذیر خود در ورزشگاه انقلاب کرمانشاه به لیگ برتر فوتبال کشور سلام کردند، روزهای که به دسته یک سقوط کردند و مجددا پس از احیای این تیم در لیگ دسته یک، عرصه مسابقات بازگشتند، مردم کرمانشاه خاطرات فوتبالی خود را با نام شیرین فراز و راهیان کرمانشاه قاب گرفتند، پس از سقوط عجیب این تیم از دسته یک و صدور حکم دادگاه مبنی بر بازگشت، با مرد شماره اول این تیم، مالک و مدیرعامل باشگاه راهیان، سلمان کریمی به گفت‌گو نشسته‌ایم که در زیر شرح آن را می‌خوانید.

فارس: پس از سقوط راهیان از دسته یک فوتبال کشور اخبار متفاوت و متناقض بسیاری از شکایت این باشگاه منتشر شده است، به عنوان اولین سئوال لطفا توضیح دهید که چه اتفاقی برای باشگاه راهیان در لیگ دسته یک فوتبال کشور افتاد؟

کریمی: فصل ۹۴ -۹۳ لیگ دسته اول فوتبال کشور که متشکل از دو گروه  ۱۲ تیمی بود بنا به تصمیمی سازمان لیگ وقت اعلام شد که  از هر گروه ۲ تیم سقوط کرد، فصل بعدی رقابت‌ها در سال  ۹۵- ۹۴ در یک گروه شامل ۲۰ تیم و فصل پس از آن در سال ۹۶_۹۵  در یک گروه شامل ۱۸ تیم  مسابقات دنبال خواهد شد.

این موضوع بارها و بارها در رسانه‌های کشور از طرف مسئولین مختلف فدراسیون مطرح شد اما همواره صحبت‌های دال بر رد آن نیز مطرح می‌شد و هیچگونه اعلام قاطعانه و محکمی بصورت مصوبه و ابلاغ رسمی برای آن وجود نداشت؛ در آن زمان در ته جدول بودیم و به ماندن در لیگ دسته یک امید داشتیم با رسانه‌ها و فدراسیون صحبت کرده و  از فدراسیون درخواست کردیم اگر قرار بر این است تیمی حذف یا اضافا شود این امر باید بنا به اساسنامه فدراسیون پیش از مسابقات تصویب و به شکل ابلاغ در اختیار تیم‌ها کتبا اعلام کنند و تیم‌ها نیز براساس این ابلاغ در ابتدای فصل برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و حتی در صورت نیاز بازیکنان مدنظر را خریداری کنند؛ مصوبه‌ای به ما اعلام و ابلاغ نکردند اما با این حال از جدول رده‌بندی حذف شدیم، از ۲۳ هیأت‌های ورزشی استان‌های کل کشور صورت جلسه گرفتیم که از سوی فدراسیون چنین اطلاعیه‌ای به ما اعلام نشده چرا که قرار بر این شد که اگر تیم‌ها اضافه یا کم شوند اطلاع دهند و بصورت مکتوب به باشگاه‌ها اعلام کنند.

در پایان فصل اعلام شد که تیم ما سقوط کرده در حالی‌که از قبل فدراسیون کتبا و رسما خبر از حذف تیم‌ها نداده بود، تمامی رسانه‌ها در نظر داشته باشند اگر ما به صورت فنی حتی با تفاضل گل نیز از رقابت‌ها حذف می‌شدیم هیچگونه اعتراضی نداشتیم چرا که یک طرف تمامی بازی ‌های فوتبال برد و طرف دیگر باخت است اما این حذف یک حذف فنی بر اساس عملکرد تیم‌ها و بنا به مصوبات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فدراسیون نبود و به شکل غیرقانونی صورت گرفته بود و ما باید نسبت به آن اعتراض می‌کردیم.

در دادگاهی که بارها و بارها مسئولین مختلف فدراسیون فوتبال حاضر شدند، رای به حقانیت باشگاه راهیان داده شد.

فارس: نتایج اعتراض باشگاه راهیان و دادگاه به کجا رسید؟

کریمی: پس از این اتفاقات؛ اولین اعتراض رسمی باشگاه به سازمان لیگ، کمیته اخلاق و کمیته انظباطی فدراسیون بود، اما هیچگونه ترتیب اثر و بررسی نسبت به این اعتراض‌ها صورت نگرفت فلذا ما اقدام به مکاتبه با  وزیر ورزش، رئیس فدراسیون وقت، دفتر ریاست جمهوری، مجمع نمایندگان کرده و درخواست رسیدگی به این مسئله را داشتیم اما فدراسیون توجهی نکرد.

در نهایت با عنایت به عدم توجه فدراسیون فوتبال مجبور شدیم که مساله را از طریق مراجع قضایی شکایت کنیم و اعلام کردیم چندین بار به فدراسیون نامه ارسال کردیم که اگر مصوبه‌ای برای حذف یا اضافه شدن  تیم وجود دارد حتما رسما به ما اعلام کند اما در دادگاهی که وکیل‌های فدراسیون حاضر بودند، مسئولین وقت فدراسیون بارها سخن گفتند، هیچگونه مدرک قانونی ارائه نشد.

در جلسات دادگاه که نماینده فدراسیون فوتبال نیز حضور داشت حرفی برای گفتن نداشتند از آن‌ها خواستیم تا اگر مصوبه‌ای وجود دارد به دادگاه ارائه دهد پس از جلسات مکرر دادگاه، خود مسئولین فدراسیون فوتبال نیز به نبود چنین مصوبه ای اعتراف کردند؛ و سرانجام در دادگاه بعدی رای به نفع باشگاه راهیان شد اما فدراسیون فوتبال از این رای قانع نشده و با پرداخت مبالغ سنگینی نسبت به صدور آن اعتراض کرده و درخواست تجدید نظر داد در دادگاه تجدید نظر نیز پس از بررسی جوانب پرونده و با حضور وکلا و مسئولین و نماینده‌های فدراسیون فوتبال رای به نفع باشگاه راهیان صادر شد.

به دلیل اعتراض مجدد فدراسیون فوتبال رای به دادگاه عالی کشور رفت و در این مرجع قانونی نیز رای قطعی به نفع باشگاه راهیان صادر و فدراسیون فوتبال مکلف به پرداخت خسارت به باشگاه شد.

تکرار جلسات دادگاه هر چند از لحاظ مالی بار سنگینی را متوجه فدراسیون فوتبال کرد، اما حقانیت باشگاه راهیان را به تمام مردم و فوتبال دوستان ثابت کرد.

فارس: پس از این اتفاقات و رای دیوان عالی کشور حقانیت شما برای بازگشت به لیگ دسته یک فوتبال کشور ثابت شده است حال با توجه به این شرایط برنامه و اهداف شما برای شروع فعالیت باشگاه چیست؟

کریمی:سال اولی که در لیگ دسته یک بودیم تجربه بسیار خوبی بود و تمام ابزارها و امکانات و حتی مسئولین در اختیار تیم بود و حمایت می‌کردند به‌طوریکه در هنگام شروع بازی‌ها در جایگاه تماشاچی قرار می‌گرفتند و بازی تیم را می‌دیدند ، خود این عمل موجب دلگرمی و آرامش خاطر بازیکنان و کادر فنی می‌شد و همین موجب امر بازیکنان را امیدوار کرده و بازی قدرتمندی را از خود به نمایش می‌گذاشتند.

در شرایط فعلی نیز می‌خواهیم از تجربیات سال‌ها حضور در لیگ دسته یک و برتر کشور تجربه کسب کرده و با برنامه‌ریزی کامل و حمایت مسئولین مختلف استان با قدرت هرچه تمام در این مسابقات حاضر شده و از نام استان خود دفاع کنیم.

فارس: وضعیت لیگ دسته یک و دسته دو فوتبال کشور با زمانی که شما در آن حاضر بودید بسیار متفاوت شده است، ارزیابی شما از لیگ دسته یک کشور چیست؟

کریمی: افراد مستعدی در فوتبال داریم که باید به آن‌ها در لیگ‌های مختلف فرصت بروز استعداد را داد، در کشورهای اروپا که یک چهارم جمعیت کشور ما را داراست در هر فصل بصورت ۲۰ تیمی بازی‌ها انجام می‌شود اما این امر در ایران محدود شده به لیگ برتر، لیگ اول و دوم که لیگ دوم خود نیز شامل دوگروه ۲۸ تیمی در کل کشور است، تیم‌هایی نظیر ابومسلم، شیرین‌فراز، صبا باتری، استقلال خوزستان، پارس تهران و پارس همدان با برنامه‌ریزی غلط فدراسیون نابود شد چرا که فدراسیون به خیال خود با حذف  و کم کردن تیم‌ها قصد کمک به فوتبال ایران را داشت.

قصد داریم فعالیت باشگاه به گونه‌ای باشد که چند رشته ورزشی دیگر بتواند بازی کند اما برای تحقق این امر نیازمند حمایت مالی هستیم چرا که اکنون دیگر مانند سابق نیست و حقیقتا درآمد نسبت به هزینه‌ها اختلاف زیادی دارد و تیم داری در لیگ اول احتیاج به حمایت مالی دارد.

بدون برنامه‌ریزی در رده‌های پایه قطعا در بلند مدت نمی‌توانیم نتایج لازم را کسب کنیم به همین دلیل برای تشکیل تیم‌های پایه نیز برنامه‌هایی داریم و می‌خواهیم استعدادهای خوب استان را  را جذب و به آن‌ها فرصت ارتقا را بدهیم.

در چندسالی که مدیریت باشگاه برعهده بنده بود بخش زیادی از درآمد و هزینه‌های باشگاه از محل ترانسفر بازیکنان بود و همین مساله می‌تواند زمینه‌ساز جذب، پرورش و معرفی ورزشکاران مستعد استان باشد، البته باید توجه داشت که بدلیل اشتباه فدراسیون دو فصل جا ماندیم و خسارت زیادی از لحاظ مالی و زمانی به برند تیم و وارد شد.

فارس: پس از اعلام رای دادگاه بارها از مسئولین استان درخواست مساعدت و همکاری داشته‌اید، در صورت امکان زوایای مختلف این درخواست را شرح بدهید.

کریمی: صادقانه باید گفت که تیم راهیان در مدت حضور خود در لیگ دسته یک فوتبل کشور کمترین بار مالی را متوجه مسئولین استان کرد، درخواست‌های ما از مجموعه مدیریت استان هیچگاه غیرمنطقی و غیراصولی نیست، اما باید در نظر گرفت که بسیاری از امکاناتی که در اختیار باشگاه راهیان قرار داشت هم‌اکنون از دست رفته است و سرمایه‌های انسانی که این باشگاه سال‌ها صرف پرورش آنها کرد نیز جذب تیم‌های دیگر شده‌اند.

برپای این امکانات و جذب این سرمایه‌ها نیازمند حمایت مسئولین فوتبال دوست استان است و هم‌اکنون می‌خواهیم از نو شروع کنیم و مانند سابق حضور مسئولین و حمایت آنان از باشگاه بسیار باعث خرسندی خواهد بود و یقینا موجب دلگرمی اعضای تیم و کادر فنی خواهد شد.

فارس: آیا تیم بانوان در باشگاه راهیان جایگاهی خواهند داشت؟

کریمی: در خصوص وضعیت فوتبال بانوان باید توجه کنیم که در استان کرمانشاه استعدادهای فوتبالی بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به عدم حمایت مجبور هستند جذب تیم‌های استان‌های دیگر شده و در لیگ‌های برتر و دسته اول این تیم‌ها فعالیت کنند، اما حمایت از فوتبال بانوان نیازمند مساعدت و همکاری بسیار زیادی از طرف مسئولین، متولیان امر فوتبال و خود این ورزشکاران دارد و اگر بتوانیم یک برنامه‌ریزی کامل با حمایت مسئولین استان تدارک ببینم قطعا در راستای حمایت از این ورزشکاران وارد عمل خواهیم شد.

فارس: در شرایط فعلی وضعیت زیرساخت لازم برای ورزش فوتبال در استان را چگونه است؟

کریمی: با تلاش مدیران ورزش استان و استاندار کرمانشاه با سفر وزیر ورزش به استان و افتتاح چند پروژه ورزشی که از بین آن‌ها افتتاح چندین زمین فوتبالی در مناطق مختلف استان بودیم و این تعداد زمین چمن به توسعه فوتبال بخصوص در مناطق کم برخوردار کمک بسیار زیادی خواهند کرد، اما حقیقت امر این است که هیچ یک از این ورزشگاه‌ها مناسب برگزاری مسابقات در سطح لیگ دسته یک و برتر کشور نیست.

ورزشگاه انقلاب در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برد، زمین چمن و مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد نیاز به آماده‌سازی و بازسازی دارد، ورزشگاه آزادی نیز به تازگی زیر کشت چمن رفته است؛ این در حالی است که یک باشگاه در سطح لیگ یک فوتبال نیازمند یک مجموعه ورزشی برای تمرین و بازی است و در این خصوص پیشنهاد ما این است که زمین چمن مجموعه ۱۵ خرداد به صورت بلند مدت در اختیار گرفته و آن را برای برگزاری بازی‌های این تیم آماده کنیم به این ترتیب می‌توانیم یک زمین در حد قابل قبولی در استان داشته باشیم.

فارس: درخواست شما از شخص استاندار چیست؟

کریمی: پس از یک بررسی جامع متوجه شدیم وجود استاندار برای ورزش استان هدیه‌ای گران‌بها محسوب می‌شود و ایشان از حامیان ورزش هستند، آقای بازوند در هر استانی که دارای سمت و عنوانی بوده است به رشد فوتبال و ایجاد تیم های توانا در سطح اول فوتبال کشور کمک بسیار زیادی کرده است، خیبر خرم آباد، آلومینیوم اراک و صنایع مس بخشی از موفقیت‌های خود را مدیون آقای بازوند هستند البته وی  در سفر وزیر ورزش به کرمانشاه به تشریح وضعیت این تیم پرداختند و امیدواریم با پیگیری‌های وزیر و استاندار در ابتدای امر شرایط تیم راهیان به صورت کامل مشخص شده و علاوه بر این حمایت امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت حضور متدوام و موفقیت برای تیم راهیان در لیگ هموار شود چرا که ما پس از این حجم از مشکلاتی که برای حضور در لیگ دسته یک متحمل شدیم، دوست نداریم در سال اول به دسته پایین سقوط کنیم.

فارس: هم اکنون چند تیم از استان کرمانشاه در سطوح بالای لیگ رده‌های سنی مختلف حاضر هستند آیا از بازیکنان این تیم‌ها در ترکیب تیم خود استفاده خواهید کرد؟

کریمی: استفاده از بازیکنان بومی استان یکی از اصول باشگاه ما بوده و هست و قطعا با همکاری باشگاه‌های که به آن‌ها اشاره کردید، مسیری مناسب برای جذب، پرورش و معرفی بازیکنان بومی منطقه غرب به سطح اول فوتبال کشور فراهم خواهیم آورد، اما توجه داشته باشید که حضور در سطح لیگ یک فوتبال بسیار سخت و دشوار خواهد بود و نمی‌توان از هیچ باشگاهی انتظار داشت که تمامی بازیکنان خود را از بومی یک استان و حتی منطقه انتخاب کند، اما ترکیب بازیکنان بومی و مستعد استان در کنار سایر بازیکنان باتجربه می‌تواند زمینه موفقیت تیم و معرفی این بازیکنان مستعد را فراهم کند، البته همانگونه که به آن اشاره شد این مهم نیازمند حمایت تمامی ارگان‌های است که طرفدار حضور یک تیم قدرتمند در سطح لیگ اول فوتبال کشور هستند.

فارس: و سخن پایانی؟

کریمی: در طول دوران مدیریت باشگاه راهیان، هیچگاه خواسته ای غیرمنطقی از مسئولین استان نداشته‌ایم، هیچگاه حاشیه و یا مساله خاصی را حتی در حد استان نیز برای هیچ یک از دولتمردان استان ایجاد نکرده‌ایم، خواسته‌های فعلی باشگاه راهیان نیز مربوط به تخصیص امکانات و زیرساخت به صورت بلند مدت است و امیدواریم با حمایت شخص استاندار، مدیرکل ورزش و جوانان و نماینده‌های مردم شهر و استان کرمانشاه در مجلس به این مهم دست پیدا کرده و از اعتبار نام کرمانشاه دفاع کنیم.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول