اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز تصریح کرد: اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد.

خطیب‌زاده: تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب، شهادت امام هادی (ع) را تسلیت گفت.

* امیدواریم نتایج سفر گریفیتس به حل و فصل بهتر موضوع یمن کمک کند

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران اشاره و بیان کرد: گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی درباره حل و فصل موضوع یمن انجام شد و امیدواریم نتایج این سفر به حل و فصل بهتر موضوع یمن که غم بزرگی برای منطقه است، کمک کند.

* سفر موفق رئیس قوه قضاییه به عراق

وی سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه را جزو سفرهای بسیار موفق خارجی در این حوزه برشمرد و گفت: ایشان در چهار حوزه پیگیری روابط را داشتند، پیگیری شهادت سردار سلیمانی، مراودات سیاسی، مسائل قضایی و کنسولی و ملاقات‌ها در بهترین سطح و شرایط برگزار شد و از نظر وزارت امور خارجه یکی از موفق‌ترین سفرهایی بود که در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: هم توافقات و سه سندی که امضا شد می‌تواند به ارتقای روابط کمک شایانی را داشته باشد.

خطیب‌زاده به سفر «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی به دمشق و ملاقات با بشار اسد درباره ادامه پیگیری حل و فصل بحران سوریه اشاره کرد.

 

 

* سهل انگاری‌های جدی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص اصل محرمانگی اطلاعات عنوان کرد: این اولین نامه ما نبوده است و ان‌شاءالله آخرین نامه ما باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در خصوص همکاری‌ها با آژانس به عنوان نهاد فنی موضوع، نهایت همکاری را داشتیم. متاسفانه در گذشته چندین بار درز اطلاعات صورت گرفته است. آژانس مسؤولیت قطعی و مستقیمی نسبت به حفظ محرمانگی تمامی اسناد همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه البته این اسناد محرمانه هستند، یادآور شد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا شفاف است و هیچ محل سؤالی نیست. 

خطیب‌زاده افزود: متاسفیم برخی سهل انگاری‌های جدی در اطلاعاتی که به آژانس داده شده در گذشته رخ داده است و برای یادآوری مسؤولیت آژانس این نامه ارسال شده است.

* تفسیر توئیت وزیر خارجه آمریکا با خودشان است/ دولت کنونی بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص توئیت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دیپلماسی اصولی تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اظهار داشت: تفسیر توئیت وزیر خارجه آمریکا با خودشان است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی حرکت می‌کند و آنچه امروز اتفاق می‌افتد با قبل از ۲۰ ژانویه هیچ فرقی نکرده است و همان فشار حداکثری و جنایت در حق ملت ایران و با تحریم‌های ظالمانه و در نظر نگرفتن حقوق بین‌الملل امروز هم ادامه دارد.

وی گفت: این حرف نیست که ملاک نظر ماست. آمریکای کنونی همچنان هیچ فرقی با دوران ترامپ در خصوص اعمال تحریم‌ها نکرده است. این نقطه شرمی برای آنهاست که کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای فاصله گرفتن از سیاست‌های گردنکشانه دولت ترامپ بنا گذاشته بودند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: سیاست اصولی یعنی بازگشت به چندجانبه‌گرایی، اجرای تعهدات و اصلاح مسیر غلط و مهمتر از همه اگر فکر می‌کنند سیاست دولت قبلی شکست خورده از آن مسیر باز گردند و ایران هم همانطور که علنی گفته، پاسخ مناسب را به اصلاح سیاست‌های آمریکا خواهد داد.

* تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای بند ششم مصوبه مجلس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در سوم اسفند ماه و اینکه آیا این اقدام تدریجی خواهد بود و به چه نحو انجام خواهد شد؟ اظهار داشت: مسائل ریز فنی بهتر است از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پرسیده شود.

وی بیان کرد: در هفته اول اسفند مطابق بررسی‌های فنی، قطعا ایران اگر تا آن روز تعهدات طرف‌های مقابل انجام نپذیرفته باشد، دولت براساس قانون مصوب مجلس مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

خطیب‌زاده یادآور شد: این بدان معناست که این زمانبر نیست و هر روزی فرا برسد می‌تواند به سرعت این اجرا متوقف شود.

 

 

خطیب‌زاده بیان کرد: این بدان معناست که نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که نظارت‌هایی است که ایران در چارچوب پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و به معنی توقف تمامی نظارت‌ها نیست. ایران عضو پادمان است و براساس تعهدات پادمانی خود بخشی از نظارت‌ها را نگه خواهد داشت چون متعلق به پروتکل الحاقی نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: پروتکل الحاقی قطعا متوقف خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه‌ای همه موارد را از قبل به اطلاع آژانس خواهد رساند و تمامی این اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند.

* فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح‌های هسته‌ای در جای خود باقی است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره اظهارات «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران و اینکه اگر ایران به سراغ سلاح اتمی برود، مقصر آنهایی هستند که ایران را وادار به چنین کاری کردند، تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است و این موضع بر صلح آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است و این موضع نیز تغییری نکرده است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: فتوای مقام معظم رهبری در حرمت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در جای خود باقی است.

 

 

* ایران در موضوعات منطقه‌ای با کشورهای منطقه گفت‌وگو می‌کند

خبرنگاری با اشاره به اظهارات جو بایدن در خصوص یمن و سفر «مارتین گریفیتیس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا این به معنای چراغ سبز آمریکا برای آغاز مذاکره است؟ که وی تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد از قبل برنامه ریزی شده و زمان سفر نیز از قبل تعیین شده بود. یکی دو بار به خاطر کرونا و پروتکل‌های مربوط به آن به تعویق افتاده بود.

وی افزود: ایران در موضوعات منطقه‌ای با کشورهای منطقه گفت‌وگو می‌کند و البته سازمان ملل به عنوان تسهیل کننده بسیاری از این گفت‌وگوها جایگاه خودش را دارد.

* شنیده کفایت نمی‌کند

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه در نگرش آمریکا و انگلیس در خصوص ایران تحولات مهمی ایجاد شده و آیا در این مدت کوتاه (اجرای مصوبه مجلس) این امکان وجود دارد که طرف‌های برجامی به تعهداتشان عمل کنند؟ که سؤال یکی از خبرنگاران بود اظهار داشت: نمی‌توانم آنچه مقام اروپایی را ادعا کرده تفسیر کنم. اگر این بدان معناست که آمریکا پذیرفته و متوجه شده که این تحول باید در راستای اجرای تعهداتش باشد شنیده خوبی است ولی این شنیده‌ها کفایت نمی‌کند و ما باید منتظر عمل طرف‌های دیگر باشیم.

*  موشک جزو ابزار دفاعی ایران است

وی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا برای جلوگیری از توسعه برنامه موشکی ایران تلاش زیادی را صورت می‌دهد، نیز گفت: هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته شده در صحنه بین‌المللی و کنشگر عقلانی در مورد امنیت ملی و منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: موشک جزو ابزار دفاعی ایران است و برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام موضوع دیگری است و برای حل و فصل یک بحران ساختگی در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در مسیر خودش در مسیر پیگیری است.

* پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت

وی درباره اظهارات «محمدحسین فرهنگی» سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در خصوص سفر قالیباف به مسکو و اینکه وزارت خارجه نتوانست هماهنگی‌ لازم را برای تحویل پیام رهبر انقلاب انجام دهد، با رد این اظهارات و با اشاره به اظهارات دستیار مجلس در این خصوص عنوان کرد: آنچه از قول سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفتید درست نیست و ایشان احتمالا اطلاع دقیقی از موضوعات ندارد کما اینکه معاون بین‌الملل مجلس نیز در این خصوص اظهاراتی دیگر را بیان کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: وزارت خارجه و خود آقای قالیباف می‌دانند وزارت امور خارجه در چه ابعاد، سطحی و با چه تلاش و فعالیتی برای این سفر هماهنگی‌هایی را داشته است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: خوب نیست از تریبون سخنگویی ریاست مجلس حرفی زده بشود که درست نیست. اگر مصالح عالی نظام و مصالح ملی اجازه نمی‌دهد که وزارت خارجه بیش از این ورود کند، به این معنا نیست که ادعاهای بعضا پراکنده مطرح شده، درست است.

 

 

وی گفت: اگر هم دوستان خیلی اصرار دارند که تمامی موارد در فضای عمومی گفته شود ما پیشنهاد می‌کنیم سؤال را در صحن ببرند و آن وقت تمام جزییات در فضای عمومی می‌تواند گفته شود. از این فضا عبور کنند.

خطیب‌زاده بیان کرد: سفر خوبی بود و پیام رهبر انقلاب به جایی که می‌باید رفته و ان‌شاءالله برکات و اثرات خود را خواهد داشت.

* یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده که با دولت این کشور در تماس هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه مبنی بر بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول گفت:‌ هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده است و اصلا نمی‌تواند چنین رخ دهد چون خلاف رویه‌ها و پروتکل‌هاست.

وی یادآور شد: آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود است. با دولت ترکیه در تماس هستیم و ان‌شاءالله نتیجه را خواهیم گفت. این موضوع باید در مسیر خودش ان‌شاءالله به زودی حل شود.

 

 

* اروپایی‌ها راه ساده‌تری دارند، به تعهدات برجامی برگردند

وی درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در برجام درباره تولید اورانیوم فلزی عنوان کرد: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری را دارند که به همه تنش‌ها پایان دهند و آن این است که به تعهدات برجامی خود برگردند و این راه بسیار ساده‌تر از راهی است که الان در پیش گرفته‌اند.

خطیب‌زاده بیان کرد: برجام در شرایط حساسی است و این گونه تنش آفرینی‌ها به برجام کمکی نمی‌کند.

* ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه برای سوخت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ابراز نگرانی‌های سه کشور اروپایی در خصوص تولید اورانیوم فلزی بیان کرد: بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است و ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح آمیز هسته‌ای خود همواره این را مدنظر داشت و این را به خاطر برجام متوقف کرده بود.

وی با ذکر این نکته که اورانیوم فلزی ضرورت اصلی برای رسیدن به این سوخت پیشرفته است، خاطرنشان کرد: ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران و این همه جای نگرانی ندارد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده بیان کرد: اگر اروپایی‌ها فکر می‌کنند راه ساده‌تری است آن است که خودشان و آمریکایی‌ها به تعهداتشان برگردند و ایران هم فردای آن روز تمامی اقداماتش را بر خواهد گرداند.

* حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق باید مورد احترام قرار بگیرد

وی در پاسخ به سؤالی درباره حمله ارتش ترکیه به شمال عراق گفت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق باید توسط همه به رسمیت شناخته شود و این جزو خطوط قرمز کشورها در منطقه باید باشد که این همواره رعایت شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه اتفاقات بدی صورت گرفته و چندین نفر از اتباع غیرنظامی ترکیه کشته شدند که این هم محکوم است، اظهار داشت: منطقه ما بیش از این تحمل خشونت را ندارد و این اقدامات تروریستی در خصوص کشور دوست و برادر اتفاق افتاده است و امیدواریم بیش از این شاهد چنین خشونت‌ها و تروریسم منزجر کننده در منطقه نباشیم.

 

 

* اجرای تعهدات آمریکا، نیازمند پیام بردن نیست/ از کمک همه استقبال می‌کنیم

خطیب‌زاده درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از جمله اظهارات مقامات قطری در این زمینه گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های بسیاری نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است.

وی با بیان اینکه ما از هر حرکتی که به کاهش تنش‌ها کمک کند استقبال می‌کنیم، یادآور شد: اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست، آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد، راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی باین کرد: تاسف اینجاست که دولت فعلی آمریکا شریک نقض و گردنکشی دولت قبلی علیه ملت ایران شده و این روند سازنده‌ای نیست و امیدواریم متوقف شود. 

* هیچ اتفاقی در خصوص بازگشت آمریکا به تعهداتش رخ نداده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خبرهایی درباره گشایش‌های غیررسمی و جدید بعد از روی کار آمدن بایدن در زمینه فروش نفت ایران شنیده می‌شود،گفت که هیچ اتفاقی در خصوص بازگشت آمریکا به تعهداتش رخ نداده است. اما این به معنای این نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامی مجاری خودش برای تامین منافع و نیازهای خود استفاده نکرده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ماه‌ها پیش از اینکه دولت فعلی آمریکا انتخاب شود گشایش‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف در صادرات به منطقه و خارج از منطقه به ویژه در حوزه‌های نفتی داشتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: سیاست‌های آمریکا شکست خورده است و این سیاست‌ها نمی‌تواند به این صورت ادامه یابد و خودشان می‌دانند و هر چه زودتر تحریم‌ها را به صورت موثر بردارند مسیر آینده بهتر خواهد بود.

* سعی کرده‌ایم شرایط آزادی ایرانیان در تمامی کشورهای دنیا را فراهم کنیم

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره تبادل زندانیان بین ایران و عراق که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم شرایط آزادی ایرانیان در تمامی کشورهای دنیا را فراهم کنیم و تا جایی که امکان دارد آنها را به ایران منتقل تا دوران محکومیت خود را در زندان‌های ایران سپری کنند.

* سفارت ایران در پاریس فعال است

وی درباره وضعیت کارکنان شرکت رنو در فرانسه گفت: باید آخرین وضعیت را استعلام کنم. البته در کار حوزه کنسولی ما قرار داشته و ‌موضوع در دست پیگیری است و سفارت ما در پاریس در این خصوص فعال بوده است.

گفتنی است دولت فرانسه از کارمندان ایرانی شرکت رنو که در سال ۲۰۱۸ به درخواست این شرکت عازم فرانسه شده بودند تا مهارت‌های خود را برای حضور در پروژه‌های احتمالی شرکت رنو در ایران پس از رفع احتمالی تحریم‌های آمریکا حفظ کنند، خواسته که این کشور را ترک کنند.

* هیچ گزارش مبنی بر خسارت جانی اتباع ایرانی در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه نداشتیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه بیان کرد: از همان لحظه اول نگاه جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح کمک به مهار این آتش سوزی بود و تصمیم گرفته شد که بلافاصله مرزهای ایران باز شود که اگر چنین نمی‌شد خسارت‌ها بیشتر بود.

وی افزود: نماینده‌های ویژه ما بلافاصله به مرز رفتند. از شهرهای اطراف کمک‌های جدی در حوزه امدادرسانی و ماشین‌های مهار آتش اعزام شد.

خطیب‌زاده همچنین گفت که هیچ گزارش مبنی بر خسارت جانی اتباع ایرانی نداشتیم. ابعاد خسارت‌ها حتی در حوزه افغانستان هنوز کاملا روشن نیست.

وی اضافه کرد: جای شکر دارد که با همکاری دوستان در افغانستان توانستیم با کمترین خسارت‌ها در آن ابعاد فاجعه، این آتش سوزی را مهار کنیم و با همه خانواده‌های افغانستانی که در این حادثه خسارت دیده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم و همچنان مجاری ارتباطی را با دوستان در افغانستان داریم که این موضوع هر چه سریع‌تر فیصله یابد.

* بحث حذف روادید بین ایران و عراق از جمله موضوعات مورد مذاکراتی دو طرف است

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره لغو روادید بین ایران و عراق که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: آنچه در بحث روادید بین ایران و عراق است موضوع شناخته شده‌ای است که بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافق صورت گرفت که این روادید رایگان شود که این موضوع تا امروز ادامه دارد.

خطیب‌زاده یادآور شد: بحث حذف روادید از جمله موضوعات مذاکراتی دو طرف است که باید شرایط آن فراهم شود.

 

 

* راهزنی دریایی آمریکا

وی درباره اقدامات تخریبی آمریکا و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر فروش نفت مصادره شده از کشتی ایرانی که سؤال خبرنگار دیگری بود، اظهار داشت: این راهزنی آشکار آمریکا در آب‌هاست و جای شرم بسیار زیادی برای آمریکا دارد که به بهانه‌های واهی راهزنی دریایی انجام می‌دهد.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین گفت: آنچه این روزها درباره یک نفتکش دیگر گفته می‌شود، محموله آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران نیست و متعلق به بخش خصوصی است و این هم باز راهزنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تاسف بارتر این است که این هم در دوران بایدن صورت گرفته که قرار بود به معاهدات بین‌المللی نگاه چندجانبه‌گرایی داشته باشد و از گردنکشی دولت قبلی فاصله و مسیر قبلی را اصلاح کند. متاسفانه رایزنی دریایی از عهد باستان بوده و هنوز هم ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: باید راهی را اندیشید که هر کسی نتواند به هر دلیل واهی رایزنی دریایی انجام دهد. از جامعه بین‌المللی می‌خواهم به این وضعیت رسیدگی کند.

* ظریف کرونا ندارد/ تست دیروز و صبح امروز منفی بود

وی در پاسخ به سؤالی درباره کسالت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بیان کرد: آقای ظریف کسالت مختصری داشت که ما را نگران کرده بود ولی الحمدالله هم تست دیروز و هم تست امروز صبح منفی بود. آن کسالت را باید از طرق دیگری پیگیری کنند. الحمدالله کرونا نبوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول