اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۶ اثر فرهنگی ناملموس نهاوند ثبت ملی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت: با ثبت مهارت کلواپزی نهاوند تاکنون ۶ اثر فرهنگی ناملموس این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۶ اثر فرهنگی ناملموس نهاوند ثبت ملی شده است

محسن جانجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی نهاوند این شهرستان دارای آثار زیادی در زمینه‌های تاریخی و طبیعی است که به صورت ملموس و ناملموس هستند و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ اثر آن ثبت آثار ملی شده است.

وی ثبت آثار فرهنگی ناملموس را عاملی برای حفظ و حراست از آئین و سنت‌های فرهنگی اعصار گذشته عنوان کرد و گفت: عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که بیش از هر چیز از درون، نیت و عمق فرهنگ یک قوم و ملیت خبر می‌دهند و آشنایی با آنها می‌تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد بدهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند اظهار کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث فرهنگی، ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

وی گفت: در این راستا طی سال‌های اخیر پنج میراث ناملموس در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که اخیرا با ثبت مهارت پخت کلوای سنتی این تعداد به ۶ مورد رسیده است.

جانجان اظهار کرد: آثار ناملموسی که تا کنون به ثبت رسیده‌اند شامل لهجه و گویش نهاوندی، آئین چهل منبران که در ماه محرم برگزار می‌شود، مهارت پخت آش بادمجان، مهارت پخت آش ورکوازو خمیر سنل هستند که از سنت‌های آئینی و فرهنگی شهرستان محسوب می‌شوند.

وی در رابطه با آخرین اثر ناملموس این شهرستان که به تازگی به ثبت آثار ملی رسیده است گفت: کلوای سنتی نهاوند یکی از شیرینی‌های معروف این شهرستان است که بسیار خوشمزه و با عطر مخصوص هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه آئین کلواپزی یکی از نمونه‌های بارز آئین‌هایی است که دو مولفه شادی‌آفرینی و اتحاد و همدلی را در بین خانواده‌ها ایجاد کرده است افزود: مردم نهاوند در ایام نوروز از چند روز به عید مانده شروع به پخت این نان می‌کردند و در دید و بازدیدها با آن از میهمانان پذیرایی می‌کردند و علاوه بر آن در گذشته‌ها این نان به عنوان پیشکش برای تازه عروسان و دختران خانواده فرستاده می‌شد.

وی گفت: در شهرستان نهاوند حدودا ۲۱۰ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که تاکنون تعداد ۱۰۰ اثر از آنان به ثبت آثار ملی کشور رسیده که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از حمام حاج‌آقا تراب، موزه شهدا، مسجد جامع بازار، تپه گیان، قلعه سام گبری در روستای بابا قاسم، بازار سرپوشیده و سنتی و آستان شاهزاده محمد(ع)، امام‌زاده ابراهیم(ع)، امام‌زاده جعفر(ع)، مسجد حاج خدارحم، موزه فرهنگ و تاریخ و ده‌ها آثار دیگر که همگی سبب رونق گردشگری در شهرستان شده‌اند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول